کافه ای در یک معدن متروک! - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

کافه ای در یک معدن متروک!

کافه ای در یک معدن متروک!

کافه ای در کشور چین ساخته شده است که موقعیت آن در داخل گودال یک معدن متروک قرار دارد. این کافه سالانه بیش از 400،000 بازدیدکننده را به خود جذب می کند.

این کافه یک فضای جدید و مدرن محسوب می شود که در استان ژجیانگ واقع شده است. کافه پس از احیای محیط اطراف یک معدن متروک چینی درآن ساخته شده و هم اکنون به سوژه پر طرفدار برای رسانه ‌های اجتماعی تبدیل شده است.

گودال معدن متروک در دره ‌ای قرار دارد که با کوه‌ های سرسبز احاطه شده است و در مرکز آن دریاچه ‌ای کوچک قرار دارد که آب آن به دلیل وجود رسوبات معدنی آبی است. در چنین فضایی است که وجود یک کافه بسیار جذاب و شاید عجیب به نظر می رسد!

گودال 61.9 هکتاری و خانه ‌ای کوچک در کنار آن، یکی از بزرگ‌ ترین و هیجان انگیزترین کافه‌ های جهان را تشکیل می ‌دهند. بازدیدکنندگان، با یک فنجان قهوه در دست، با آرامش در اطراف گودال معدن می نشینند، گپ می زنند و در حالی که از مناظر زیبا لذت می برند، عکس های یادگاری می گیرند!

 

کافه Deep Blue که در اطراف روستای Anji در استان ژجیانگ قرار دارد، به دلیل ترکیب زیبا و باورنکردنی از چال معدن با یک کافه و یک غذاخوری، تحسین مردم محلی و کاربران رسانه‌ های اجتماعی را به خود جلب کرده است.

این کافه پس از افتتاح آن در ماه مه 2022 به زودی در فضای مجازی شناخته شد. این کافه تا کنون بیش از 400،000 بازدیدکننده داشته است و به 500 تا 800 بازدیدکننده در روزهای عادی هفته و 2000 تا 3000 بازدیدکننده در تعطیلات آخر هفته خدمات ارائه می دهد.

با مفهوم ژئوتوریسم در معادن بیشتر آشنا شوید!

ژئوتوریسم به نوعی از گردشگری اطلاق می ‌شود که بر جنبه‌ های زمین‌ شناسی یک مقصد خاص، از جمله عوارض زمین، سنگ ‌ها، مواد معدنی و فرآیندهای زمین ‌شناسی آن تمرکز دارد. ژئوتوریسم شامل معرفی و ترویج میراث زمین شناسی یک منطقه و ایجاد تجربیات گردشگری پایدار با محوریت زمین شناسی است. کره زمین به دلیل داشتن جذابیت های زمین شناختی بسیار گسترده، همواره مورد توجه انسان بوده است. این وضعیت در ایران نیز دیده می شود. زون های مختلف زمین شناسی در ایران هر یک دارای جذابیت های منحصر به خود هستند و می توانند عاملی مهم در گسترش ژئوتوریسم باشند.

ژئوتوریسم در مناطق معدنی می تواند شامل نمایش ویژگی های زمین شناسی گودال معدن، تاریخچه فعالیت های معدنی و زمین شناسی محلی باشد که منجر به تشکیل ذخایر معدنی ارزشمند شده است. معادن مختلف پس از اتمام ذخایر معدنی و یا پایان فعالیت خود می توانند به مقصدی بسیار جذاب برای گردشگری تبدیل شوند. وجود عوارض مختلف زمین شناسی در محدوده های معدنی مانند انواع چین ها و لایه بندی های سنگی، به همراه دپوهای باقی مانده از عملیات معدن کاری سابق، می تواند برای بازدیدکنندگان جذاب باشد. در چنین شرایطی است که چالش انسان با طبیعت بیشتر خود را نشان می دهد!

در این میان، ساخت کافه، رستوران، پارک و موقعیت های مشابه در اطراف معادن مانند آنچه در ابتدای این مقاله معرفی شد، جذابیت مقصد را افزایش خواهد داد. به عبارت دیگر، صلابت سنگ و معدن در کنار آرامش فضای کافه، یک محیط متفاوت ایجاد می کند. علاوه بر این، ایجاد و ترویج ژئوتوریسم خود نوعی اشتغال زایی پایدار به شمار می رود و در کوتاه تا بلند مدت می تواند برای مردم محلی درآمد زایی مناسبی داشته باشد.

 

 

 

references

Newsome, D., & Dowling, R. (Eds.). (2010). Geotourism: The Tourism of Geology and Landscape. Goodfellow Publishers. ISBN: 978-1906884165.

National Geographic Geotourism website:https://www.nationalgeographic.org/projects/geotourism/

Stone, M. (2012). Geotourism: The Tourism of Geology and Landscape. Goodfellow Publishers. ISBN: 978-1908999244.

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) World Heritage Centre: https://whc.unesco.org/en/

www.globaltimes.cn

 

تولید شده در واحد تولید محتوای شرکت روشان روز

گردآوری و نگارش: سعید نجانی