اهمیت نمایشگاه سنگ تهران - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

اهمیت نمایشگاه سنگ تهران

اهمیت نمایشگاه سنگ تهران

اهمیّت نمایشگاه سنگ تهران برای صنعت سنگ ایران

در ایران 3 نمایشگاه سنگ نسبتاَ مهم در سه نقطه با اهمیّت برگزار می شود.

  • نمایشگاه سنگ اصفهان در شهر اصفهان بعنوان یکی از اصلیترین مراکز تولید و فرآوری سنگ ساختمانی ایران؛
  • نمایشگاه سنگ محلّات در شهرستان محلّات یعنوان یکی از اصلیترین مراکز معدنی و فرآوری ایران؛
  • نمایشگاه سنگ تهران در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران در پایتخت ایران.

مدّتهاست که زمزمه هایی شنیده می شود که: “چرا سه نمایشگاه؟ این تعّدد نمایشگاه برای مشتریان خارجی ایجاد سردرگمی می کند و  بهتر است که به جای این تکثر یک نمایشگاه بین المللی با حداکثر غنا  برگزار شود  تا نتیجه ان معرفی گسترده سنگ ایران در سراسر جهان باشد”.

سال گذشته وزیر محترم صنعت معدن و تجارت، تحت تاثیر چنین افکاری، در افتتاحیه نمایشگاه محلّات رسماً اعلام کرد که نمایشگاههای دیگر باید تعطیل شود و همگی به محلّات منتقل شود.

دوستان صنعتگر اصفهانی ما هم به ادّله مختلف، از جمله این که اصفهان اصلیترین قطب تولید و فرآوری صنعت سنگ است، بارها چنین مواردی را مطرح کرده اند و حتّی صحبت از برگزاری نمایشگاه به صورت دوره ای و یا یک درمیان، در مراکز اصلی هم شده است .

با احتراز از نیّت خوانی و تحلیل تفکّرات کسانیکه به موضوع نمایشگاه بین المللی با دید قومیتی و منطقه ای نگاه می کنند، می خواهیم در این نوشته به بررسی این موضوع بپردازیم و با نگاهی خارج از محدوده کوچک قومیت و جغرافیا، به این نکته بپردازیم که آیا با حذف نمایشگاه سنگ تهران نمایشگاه محلّات یا اصفهان می تواند جایگزینی مناسب برای پر کردن خلاء آن نمایشگاه باشد یا نه؟

  1. جریان شناسی نیاز و سلیقه و مسیر حرکت مد در ایران ما را به این نتیجه می رساند که  این مُد در صنعت سنگ و کاربری محصولات آن در صنعت ساختمان، در ارتباط با طرح و رنگ و مدل سنگ، توسّط کشورهایی مثل ایتالیا و آمریکا ابداع شده و از آنجا به کشورهای مختلف صادر می گردد. سیر حرکت این مد در ایران نیز به نوبه خود از شمال شهر تهران آغاز و از آنجا به بقیه مناطق مرفه ایران و تدریجاً سرتاسر  ایران سرایت می کند. به طورمثال اگر در شمال شهر تهران سنگ تراورتن ابزاری مصرف شود به مرور این فرهنگ استفاده به همه جای ایران سرایت می کند.

حال سئوال اینجاست که اگر نمایشگاه سنگ در تهران نباشد تا این گروه تاثیر گذار را جذب نماید و با دعوت آنها به نمایشگاه به معرفی صنعت سنگ ایران بپردازد  ، آیا این طراحان و سازندگان از نمایشگاه محلّات و اصفهان بازدید می کنند؟ چنانچه سنگ در تهران حضور جدی نداشته باشد این افراد  به صنایع رقیب مثل آلومینوم، کامپوزیت ، آجر ، سرامیک، چوب، … و متریال مشابه رو نمی آورند؟

البتّه در این مورد می شود بسیار دقیقتر و ریزتر صحبت کرد ولی برداشت  بسیار ساده این است که طیف معماران شمال شهر تهران به واسطه ی اینکه برای کل کشور الگو هستند  حتما می بایست مدنظر صنعت سنگ کشور، فارغ از بحثهای منطقه ای، باشند. بدیهی است که نمایشگاه سنگ تهران با همه کاستیهای موجود قسمت مهّمی از این نقش را بازی می کند.

  • با توجّه به تمرکز خاص جمعیتّی در تهران و تجمع وزارتخانه ها و مراکز اصلی تجارت در تهران، این استان به یکی از اصلیترین بازارهای مصرف سنگ ایران تبدیل شده است و طبیعتا حجم زیادی از سنگ مورد تقاضای این بازار از استانهای دیگر به خصوص اصفهان و مرکزی تامین می شود. حال اگر نسیت به این نیاز و این حجم بازار بی توجه باشیم حتما کل صنعت سنگ ضربه خواهد خورد. نمایشگاه سنگ تهران می تواند برای کل صنعت سنگ در این زمینه مفید باشد.
  • شاهد بودیم که با تصویب مصوبات کمیته نما در باره محدودیت استفاده از سنگ در نما، این رویه به دیگر شهرهای کشور هم سرایت کرده و شهرداریهای دیگر هم چنین محدودیتهایی برای مصرف سنگ ایجاد کرده اند، متاسفانه بسیاری از مراکز استانی از روی دست تهران می نویسند (که البته این مطلب تازه و جدید نیست). حال اگر نمایشگاه تهران بتواند با تعریف صحیح مصالح سنگی ( در اندازۀ ظرفیت معمول و مشخص ) در تصمیم گیری این مراکز تاثیر گذار باشد، ماهیت تجارت از سرچشمه مدیریت شده و همۀ صنعت در این باره منتفع خواهد شد.
  • تقریباً تمامی شرکتهای پیمانکاری معتبر که موضوع مشاوره داخلی و خارجی به عهده ی آنهاست در پایتخت حضور دارند و یا دست کم دفتر مرکزی آنها در پایتخت است. وزارتخانه ها و مراکز تصمیم گیری بزرگ که وظیفه طراحی و تعیین بودجه مراکز شهرستانی به عهده انهاست نیز در تهران متمرکز شده اند. گرچه چنین تمرکزی ذاتا قابل نقد و یک آسیب است ولی اهمیّت حضور این مراکز در تهران برای صنعت سنگ ایران قابل اغماض نیست و باید از این فرصت در نمایشگاه سنگ تهران حتما استفاده شود.
  • پایتخت سیاسی یعنی محل ثابت سفارتخانه و رایزنان بازرگانی و محل تصمیم گیریهای کلان حضور نمایندگان کشورهای مختلف ، در هیچ جای دیگر کشور به این میزان نیست و بدیهی است که باید از این فرصت در نمایشگاه تهران بهره برد.
  • امکانات زیربنایی اعم از هتل، فرودگاه ، تاکسی ، رستوران و …. برای هر نمایشگاهی با صفت بین المللی بسیار مهم است و چنین یه نظر می رسد که قابلیت و تنوع دسترسی به این امکانات در تهران، رجحان بخشیدن به نمایشگاه بین المللی سنگ تهران را منطقی تر جلوه می دهد.

افزون بر آنچه ذکر شد به دلایل ریز و درشت دیگری می توان به این نتیجه رسید که هر چقدر نمایشگاه سنگ تهران مجهزتر و بزرگتر و کاملتر برگزار شود برای تمام صنعت سنگ ایران مفیدتر خواهد بود با این توجه که بسیار بعید است که هیچ نمایشگاه دیگری بتواند جای خالی نمایشگاه تهران را پر کند و در واقع نبود آن ضربه ای جدّی به صنعت سنگ کشور در شرایط فعلی خواهد بود. گزینه بهتر آن است که همه صنعت با تمام وجود از نمایشگاه تهران حمایت کند تا از منافع اصلی آن که متوجه کل صنعت است منتفع شوند. این هم البته نکته ای است که اصولاً هیچ نمایشگاهی نمی تواند جای دیگری را پر کند و حتماً نمایشگاههای دیگر هم باید تقویت شود و بهتر است حتّی نمایشگاههای معتبر منطقه ای هم به حمایت صنعت برگزار شود.

به طور مثال : هر چقدر نمایشگاه سنگ مشهد قویتر و مطلوبتر برگزار شود به نفع کل صنعت سنگ ایران است. هم برای فروش در بازار بزرگی مثل مشهد و استان خراسان و جلوگیری از جایگزینی رقبا در صنعت ساختمان و هم برای استفاده از پتانسیل همسایه گی با کشورهای مجاور مثلاً افغانستان. ما امروز شاهدیم که ایتالیا از مرکز اروپا برای سنگ افغانستان برنامه دارد ولی صنعت سنگ ایران برای صادرات بلوک، بریده ، ماشین آلات و استفاده از مواد خام غنی افغانستان و ایجاد مرکز کوپ افغانستان، در ایران هیچ برنامه ای ندارد. نمایشگاه قوی صنعت سنگ در مشهد کاملاً می تواند صنعت سنگ ایران را به این اهداف نزدیک کند.

امیدوارم که در سایۀ تفکّر جامع به کل صنعت توسط صنعت گران این زمزمۀ غیرسازنده و غیر منطقی و بعضا قومیت گرا ، لااقل بین خودمان شنیده نشود و همه با هم به ارتقاء صنعت سنگ ایران فکر کنیم ، نه ارتقاء معدن و یا کارخانجات فلان منطقه.