مهندسی سنگ پروژه برج میلاد - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

مهندسی سنگ پروژه برج میلاد

مهندسی سنگ پروژه برج میلاد

هرچه میزان تولید کربن در کرۀ زمین کمتر شود روند تخریب لایه اوزون و متعاقب آن محیط زیست نزولی خواهد شد. برآوردها نشان میدهد بیش از 80 درصد کربن تولیدی در جهان توسط صنعت ساختمان تولید می شود. اینجا بحث مهم استفاده از مصالح با تولید کمینه کربن مطرح می شود که از این جهت سنگ طبیعی در بین مصالح مختلف ساختمانی در شمار یکی از پاکترین آنها است . با آغاز چنین ادبیّاتی در جهان، نگاهها به ضرورت توجّه به معماری پایدار معطوف گردید. به بیان دیگر هرچقدر که بناهای ما طول عمر بیشتری داشته باشند قطعاً در بازۀ زمانی طولانی، منجر به کاهش تولید کربن خواهد شد. یکی از زیرشاخه های مهم این سطح از معماری بحث نوظهور “طول عمر مصالح” است.

 از سال گذشته و در این مجّله بحثی را در نقد و بررسی پروژه های ملّی در زمینه کاربری سنگ آغاز کردیم. هدف ما از ارائه این مسیر تحقق فرهنگ استفادۀ درست از مصالح سنگی در پروژه های ملّی است. چرا که با این کار هم به بحث طول عمر و نتیجتاً کمک به محیط زیست پرداخته ایم و هم استفادۀ صحیح و به جا از مصالح را که قطعاً اقتصادی تر است تبلیغ کرده ایم. نتیجه چنین گرایشی در گستره وسیع  قطعاً به نفع همۀ ماست.

 در این شماره مجموعۀ برج میلاد  را به عنوان یکی از بناهای مهم شهر تهران، مورد تحقیق و نقد قرار داده ایم.

برج میلاد  برج مخابراتی چندمنظوره است که در شمال غربی تهران، قرار دارد. این برج با ارتفاع ۴۳۵ متر، بلندترین برج ایران، ششمین برج بلند مخابراتی جهان ونوزدهمین سازهٔ بلند نامتکی جهان است. این برج با ۱۳ هزار متر زیربنا از نظر وسعت کاربری سازهٔ رأسِ برج، در میان تمامی برج‌های مخابراتی دنیا مقام نخست را دارد. برج میلاد به  دلیل بلندی بسیار و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان است و از این رو، یکی از نمادهای پایتخت ایران به شمار می‌آید. 

کلنگ ساخت این برج در دی ماه ۱۳۷۶ پس از سه سال مطالعات شناخت و امکان‌سنجی با نام یادمان (مرکز ارتباطات بین‌المللی تهران) بر زمین‌خورد و در سال ۱۳۸۰ به پیشنهاد شورای اسلامی شهر تهران به مناسبت یکصدمین زادروز بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران به برج میلاد تغییر نام یافت. ساخت این برج ۱۱ سال به درازا انجامید. در ۸ سال نخست تنها ۴۰ درصد از برج تکمیل شده بود، اما با سرعت بخشیدن به پروژه توسط محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، ۶۰ درصد بعدی در ۳۰ ماه ساخته شد.

پس از ۱۱ سال از آغاز ساخت و در روز ۱۶ مهر ۱۳۸۷؛ برج میلاد با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای اسلامی شهر تهران و محمدباقر قالیباف، شهردار تهران با شعار «آسمان نزدیک است» گشایش یافت.

 جدا از کاربرد مخابراتی برج میلاد، این پروژه با جاذبه گردشگری و بهره‌مندی از فضاهای گردشگری، تجاری و فرهنگی، رستوران گردان، رستوران ویژه، سکوی دید باز و بسته، رواق‌های هنری، گنبد آسمان، موزه مشاهیر ایران، موزه هدایای شهرداری، فود کرت، واحدهای تجاری، فضاهای نمایشگاهی و امکاناتی چون مرکز همایش‌های بین‌المللی با ۱۵ سالن مختلف، پارک دلفین‌ها، پینت بال، سینمای گیم 7 بعدی، دو سالن سینما، لیزریوم، رستوران سنتی، کافه های مختلف از مراکز مهم تهران می باشد.

برای نقد پروژه از لحاظ کاربرد سنگ با توجه به یک استاندارد بین المللی شناخته شده اشکالات وارده را در سه بخش مجزّا به شرح زیر دسته بندی کرده ایم:

اول/ مطالعات و انتخاب و طرّاحی سنگ

انتخاب درست سنگ از لحاظ جنس، نوع فرآوری، سایز و ضخامت با توجه به کاربرد آن در پروژه، قدم ابتدایی و مهترین بخش مهندسی سنگ یک پروژه است. اگر انتخاب مناسب نباشد بهترین روشهای نصب و نگهداری سنگ هم در نهایت کمکی به پروژه نخواهد کرد.

دوم/ اجرا و نظارت بر اجرا

این بخش از پروژه هرچه با وسواس و حوصله بیشتر صورت پذیرد نتیجه نهایی بهتر خواهد بود. در واقع بیشتر اشکالات و نقدهای وارده بر پروژه های ساختمانی در این قسمت جا میگیرد. اشکالات متعددی که با دقت و احساس مسئولیت های بسیار اندک قابل حل شدن می باشد. ما برای احترام و حفظ ارزش سنگ چاره ای به غیر از توجه در نصب و اجرا سنگها در پروژه ها نخواهیم داشت.

 سوم/ تعمیر و نگهداری

سنگ هم مانند هر ماده طبیعی دیگر احتیاج به تعمیر و نگهداری خواهد داشت. تصور اینکه با انتخاب مناسب یک سنک و اجرای دقیق آن وظیفه ما در قبال سنگها در پروژه تمام شده است، اشتباه است. در این مورد هم مثالهای زیادی می توان پیدا کرد که با هزینه های بسیار اندک قابل رفع شدن می باشند.

ما سعی خواهیم کرد در این سه دسته و با هدف ارتقا فرهنگ استفاده از سنگهای ساختمانی به نقد و بررسی پروژه بپردازیم

البتّه باید توجّه داشت که قطعاً کاری به این عظمت حتماً دارای محاسن زیادی هم بوده است ولی توّجه ما معطوف به اشکالات پررنگ و یا استفاده های به جای هوشمندانه است و از آنجاکه این پروژه ملّی است. حق خود می دانیم که در اینباره اظهار نظر کنیم.

اول/ مطالعات و انتخاب و طرّاحی سنگ

تصویر شماره 1

مهندسی سنگ پروژه برج میلاد

انتخاب سنگ گرانیت برای استفاده در کف فضاهای داخلی برج میلاد انتخاب خوب و مناسبی است ولی اصلی ترین و مهمترین مورد که مدام ما را آزار می دهد استفاده بسیار گسترده وزیاد از گرانیتهای خارجی در این پروژه است. ما به هیچ وجه مخالف واردات سنگ خارجی در چهار چوب قانونی آن و استفاده از آن در پروژه های خصوصی نیستیم ولی هیچ کجا در کشورهای حامی تولید داخلی اجازه استفاده از مصالح خارجی در پروژه های ملی را نمیدهند مگر به این اجبار که سنگ انتخاب شده مشابه داخلی نداشته باشد.

سوال اینجاست که شهرداری با چه توجیهی این حجم سنگ خارجی را در این پروژه ملی که هزینه آن توسط ثروت عمومی تامین شده، استفاده کرده است ؟

تصویرشماره 1 بخشی از حجم گسترده استفاده از گرانیت های وارداتی از کشور چین را نشان می دهد در صورتی که ما در کشور عزیزمان معادن متنوعی از سنگ گرانیت را داریم.

تصویر شماره 2

مهندسی سنگ پروژه برج میلاد

تصویر شماره 2 انتخاب هوشمندانه و قابل تمجید سنگ چینی لایبید، از سنگهای زیبای ایرانی، برای استفاده در آبنما های داخلی را نشان می دهد. مقاومت بسیار خوب این سنگ در برابر آب نشان از انتخاب صحیح آن دارد. در ضمن جلوه این سنگ در زیر آب، با توجه به موج هایی که در سنگ وجود دارد، ترکیب بسیار چشم نوازی را به وجود آورده است.

تصویر شماره 3

مهندسی سنگ پروژه برج میلاد

تصویر شماره 3 انتخاب اشتباه در ضخامت سنگ درپوش و ناچارا دوبله کاری را نشان میدهد. به طور کلی دوبل کردن سنگ در چنین پروژه هایی کاری اشتباه است ودوام نخواهد داشت.

تصویر شماره 4

مهندسی سنگ پروژه برج میلاد

تصویر شماره 4 نیز انتخاب خلاقانه و تحسین برانگیز سنگ های دکوراتیو و شیاری تراورتن برای فضای خارجی را نشان می دهد. انتخابی که با هزینه اندک توانسته زیبایی دوچندانی به سنگ دهد.

تصویر شماره 5

مهندسی سنگ پروژه برج میلاد

در تصویر شماره 5 به یک مسئله مهم اشاره می شود. یکی از مسایل جدی و مهم در معماری، اجرای دیتیلها در قسمتهای فصل مشترک است. توجه به این موضوع که دو قسمت مختلف چطور باید کنار هم اجرا شوند و با چه راهکاری این فصل مشترکها به هم می رسند می بایست در قسمت طراحی مورد توجه قرار بگیرد.

همانطور که در تصویر شماره 5 واضح است هیچ ایده ای برای فصل مشترک این دو قسمت در نظر گرفته نشده است.

دوم/ اجرا و نظارت بر اجرا

تصویر شماره 6

مهندسی سنگ پروژه برج میلاد

تصویر شماره 7

مهندسی سنگ پروژه برج میلاد

تصویر شماره 8

مهندسی سنگ پروژه برج میلاد

در تصاویر شماره 6 و 7 و 8 یک ایراد متداول در نصب سنگ به دید می آید.

فارسی بر کردن کنجهای سنگ برای چنین فضاهایی با این اندازه از تردد، کاری اشتباه است و حتما بند در قسمت اتصال دو لبه خواهد ریخت ومنجر به شکستگی سنگ در محل فارسی بر خواهد شد. پیشنهاد ما استفاده از روش های دیگر برای رسیدن کنجها به یکدیگر مانند نره سابی یک از سنگها یا استفاده از چفت در محل اتصال ها می باشد.

تصویر شماره 9

مهندسی سنگ پروژه برج میلاد

قطعات بزرگ وسنگین سنگ حتما می بایست نصب خشک شود وملات هیچ گاه در طول زمان نمیتواند این قطعات را حفظ کند

همینطور که در تصویر شماره 9 قابل مشاهده است این درپوشهای زیبا وسنگین سنگی به مرور زمان لق شده وچنين تصویر ناخوشایندی را ایجاد کرده است. پیشنهاد ما نصب سنگ به صورت خشک و با استفاده از شاسی کشی فلزی است.

تصویر شماره 10

مهندسی سنگ پروژه برج میلاد

یکی از نکات مهم برای نصب سنگ در فضای خارجی و مجاورت با فضای سبز اینست که دیتیل اجرایی پشت دیوار سنگی می بایست عایق شود. همانطور که در تصویر شماره 10 مشخص است این نکته رعایت نشده و منجر به نفوذ آب از پشت سنگ و ورود کثیفیها از باغچه شده است.

تصویر شماره 11

مهندسی سنگ پروژه برج میلاد

تصویر شماره 11 باز به موضوع فصل مشترک مربوط می شود. همان طور که در تصویر مشخص است توجهی به فصل مشترک کف پله و دیواره پله نشده است. مقدم داشتن اجرای کف پله قبل از بدنه باعث شده که ظاهر کار در محل اتصال به شکل بدی دیده شود و علاوه بر آن تعداد برشکاری سنگ نیز زیاد شده است.

تصویر شماره 12

مهندسی سنگ پروژه برج میلاد

همانطور که در تصویر شماره 12 مشخص است برشهای بی سلیقه به زیبایی کار لطمه جدی وارد کرده است. خیلی عجیب است در این پروژه بزرگ و ملی هیچ توجهی به این نکته ساده نشده است و عدم نظارت در اجراء و نصب سنگ آشکارا به چشم می آید.

تصویر شماره 13

مهندسی سنگ پروژه برج میلاد

همانطور که در تصویر شماره 13 می بینید هیچ توجهی به محاسبه اندازه سنگ مورد نیاز نشده است. این بی توجهی باعث شده است که با وصله کاری های ناشیانه به اندازه مطلوب برسند و حاصل چنین عملی طبیعتا ریزش تکه های کوچک بعد از مرور زمان بوده است.

تصویر شماره 14

مهندسی سنگ پروژه برج میلاد

یکی از نکات مهم و کلیدی در نصب سنگ بخصوص در کف، ایجاد شیب مناسب است که متاسفانه بسیار دیده می شود که توجهی به این نکته نمی شود. همانطور که در تصویر شماره 14 واضح است شیب بندی نامناسب باعث جمع شدن آب در یک منطقه و آسیب به سنگها شده است.

تصویر شماره 15

مهندسی سنگ پروژه برج میلاد

ایجاد قوس ها نیازمند یک محاسبه ساده و تقسیم به قطعات مدولار است تا، در یک قوس، شاهد چنین زوایای تندی که در تصویر شماره 15 مشخص است نباشیم. متاسفانه این عدم توجه در محاسبه قوس ها به وفور در پروژه دیده میشود.

تصویر شماره 16

مهندسی سنگ پروژه برج میلاد

تصویر شماره 17

مهندسی سنگ پروژه برج میلاد

در تصاویر شماره 16 و 17 به یک ایراد بسیار پیش پا افتاده ولی متاسفانه متداول در پروژه اشاره می کنیم. همانطور که در تصویر واضح است بعد از نصب سنگها ملات روی سنگها باقی مانده و این شکل نامطلوب به وجود آمده است. یک نظارت ساده بر اجرای سنگ می توانست از این اشکلات جلوگیری کند.

سوم/ تعمیر و نگهداری

تصویر شماره 18

مهندسی سنگ پروژه برج میلاد

همانطور که در تصویر 18 مشخص است بندکشی ها به مرور زمان آسیب دیده و خالی کرده است. بندکشی دوباره می تواند شکل بسیار بهتری به این فضا دهد.

تصویر شماره 19

مهندسی سنگ پروژه برج میلاد

تصویر شماره 19 یکی از قسمتهای زیبای پروژه را نشان می دهد که متاسفانه به دلیل عدم نگهداری شکل نامناسبی به خود گرفته است. این سنگهای تراورتن نیاز به تمیز شدن با فرچه در طول زمان دارند تا بدین صورت سیاه و کثیف به چشم نیایند.

تصویر شماره 20

مهندسی سنگ پروژه برج میلاد

یکی از روش های حفاظت لبه ی پله ها از شکست های احتمالی استفاده از لاستیک در لبه آن است که در این قسمت به خوبی استفاده شده ولی به مرور زمان این لاستیک ها جدا شده است. این اشکال به سادگی قابل ترمیم و اصلاح است.

جمع بندی

پروژه های ملی در همه جای دنیا معرف و بازگو کننده ی فرهنگ، هنر و صنعت یک کشور می باشد. ما سعی کردیم در سه بخش به بررسی کاربرد سنگ در پروژه برج میلاد تهران به عنوان یک پروژه ملی بپردازیم. در بخش نخست از لحاظ مطالعات و انتخاب و طرّاحی سنگ بررسی خود را شروع کردم. در قدم دوم به اجرا و نظارت اجرا سنگ در پروژه پرداختم و در انتها تعمیر و نگهداری را بررسی کردم.

امید است نگاه انتقادی ما باعث ارتقا فرهنگ صحیح استفاده از سنگ در پروژه های ساختمانی علی الخصوص پروژه های ملی شود و ما از سنگ، این موهبت الهی که به وفور در سرزمین عزیزمان ایران وجود دارد، به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.