در کف او موم است سنگ خارا - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

در کف او موم است سنگ خارا

در کف او موم است سنگ خارا

در کف او موم است سنگ خارا

در کف او، موم است سنگ خارا

هیروتوشی ایتو(Hirotoshi Ito ) ، معروف به جی‌یوسکی )  (  Jiyuseki مجسمه ساز مشهور ژاپنی در سال 1964 چشم به جان گشود. او در دانشگاه ملی هنر های زیبا در توکیو مشغول به تحصیل بود،درهمین حین به کار خانوادگی خود که سنگ تراشی بود نیز اشتغال داشت و همزمان به خلق آثار سنگی می پرداخت. او از سنگ هر چیزی خلق می کند. از کیف پول گرفته تا غذا، از لباس تا ورق های بازی، هیروتوشی ایتو یک شعبده باز تمام عیار است. خیالات و تفکرات او حیرت انگیز است و به طرز جالبی سنگ در دستان او زنده و قابل شکل پذیری هستند. عمق بخشی به آثار و ایجاد طنین در آنها، امضای خاص اوست.

در کف او موم است سنگ خارا

خانواده هیروتوشی ایتو از سال ۱۸۷۹ به کار سنگ اشتغال داشته اند. هیروتوشی ایتو برای اینکه معاش خانواده خود را تامین کند، در نهایت تصمیم گرفت وارد دانشکده فلز کاری دانشگاه هنر توکیو شود. هم‌جواری با سایر هنرمندان فلزکار و کارهای آنها در دانشکده، پایه گذار تفکر و خلاقیت او را در این رشته شد. کار های هیروتوشی ایتو را میتوان به دو دسته تقسیم کرد. اولی مجسمه های سنگی است که از سنگ مرمر یا گرانیت ساخته شده ‌است که در آن هیروتوشی ایتو، سطح  سنگ طبیعی را به شکل‌های مجسمه‌ تغییر داده به گونه ای که در ذهن بیننده  اینطور به نظر ‌رسد که به جای سنگ، از مصالح دیگری استفاده شده است. دسته دوم از سنگ کنار رودخانه ها و سواحل ساخته شده که هیروتوشی ایتو با افزودن بعضی تغییرات به سنگ های طبیعی، به آنها شخصیت دیگری بخشیده است. تمامی کارهای هنری او مرتبط با تصاویر، اشیاء و تجربیات زندگی روزمره ما است.

شخصیت برجسته کار های هنری ایتو در هر دو گروه، تلاش اوست برای ایجاد این خیال در ذهن مخاطب که سنگ، چیزی فراتر از سنگ و یا یک ماده متفاوت با سایر مصالح است.

ایتو در ترویج ساخت و ساز های سنتی در عصر معاصر در منطقه ناگانو ژاپن نیز بسیار فعال است. بیست سال پیش هیروتوش ایتو و جمعی از دوستانش نهال پروژه ای را کاشتند که در پی رشد، به جشنواره صنایع دستی ماتسوموتو تبدیل شد و ثمره آن این که خودش به عنوان رییس این مجموعه شروع به کار کرد.

مجسمه های خارق‌العاده و شگفت انگیز او ذهن ما را به دنیایی دیگر میبرد. سنگ های عادی در دستان هنرمند او عجیب، متنوع و جالب جلوه میکنند که بیننده را وادار میکند نگاهی دوباره با آنها بیاندازد. نکته جالب توجه اینکه همه ی این اتفاقات زمانی رخ داد که او در کنار رودخانه مشغول بازی با سنگ های کوچک بود. اگرچه اغلب ما باور داریم که سنگ یک ماده سفت و سخت است، اما همین سنگ در دستان ایتو مانند موم نرم است . به گفته خودش دوست داشت تا حس شوخ طبعی و صمیمیت خود را به دیگران نشان دهد.

دور تا دور ماتسوموتو شهر زادگاه هیروتوشی ایتو، با کوه و مملو از زیبایی های چشم نواز طبیعی احاطه شده  است . سنگ های استخراج شده از این کوه ها،  با آب زلال رودخانه های شهر شسته شده و هریک از این سنگ ها دارای نوعی خاص بود که به صورت طبیعی در دل کوه پدید می‌آمد. زمانی که ایتو مشغول جمع‌آوری سنگ رودخانه بود، به کار های هنری فکر می کرد که قرار است با آنها بسازد. با این حال سعی می کرد حالت طبیعی این سنگ ها را حفظ کرده و تغییرات زیادی در آنها بوجود نیاورد. احترام و حفظ اصالت سنگ و هرگونه ماده طبیعی دیگر، جایگاه ویژه ای در فرهنگ ژاپن دارد. خلاقیت مفهومی که با نام “Mitate” شناخته می شود، به معنای خلق آثار خلاقانه و بدیع از اشیائی است که قبلا در مکان ها و بافت هایی استفاده می شده و اکنون در ساختاری دیگر مورد استفاده قرار میگیرد. یک نمونه از این هنر، استفاده از شن و ماسه برای تداعی کردن جریان آب در باغ معابد است. اگرچه همه هیروتوشی ایتو را به عنوان یک هنرمند معاصر می شناسند، خود او معتقد است که روح آثار باستانی ژاپنی با رگ و پی اش در هم آمیخته است.

error: محتوا محافظت شده است!!