بوک مچ : جایی که زمین به استقبال هندسه میرود - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

بوک مچ : جایی که زمین به استقبال هندسه میرود

بوک مچ : جایی که زمین به استقبال هندسه میرود

بوک مچ : جایی که زمین به استقبال هندسه میرود

احتمالا انتظار داشتید که این مقاله در مورد سنگ باشد، اما قبل از آن کمی در مورد نان تُست صحبت کنیم که بهترین ترکیب در اطراف یک ساندویچ خوشمزه است. وقتی میخواهید ساندویچ درست کنید، دو برش نان که کنار هم هستند را مانند یک کتابِ باز، کنار یکدیگر میگذاریم؛ یک کتاب ساندویچی!

بوک مچ :  جایی که زمین به استقبال هندسه میرود

همین اتفاق دقیقا در مورد سنگ نیز میافتد. در این حالت نیز دو اسلب سنگ کنار هم را باز کرده و از طرفی که چسبیده به هم هستند ساب خورده و دوباره کنار یکدیگر قرار میگیرند، با این تفاوت که نقش و نگار آنها قرینه یکدیگر است. سپس این اسلب های دوقلو از لبه های کناری به یکدیگر میچسبند تا طرحی چشمنواز ایجاد کنند. بوک مچ ها بعضی اوقات شبیه پروانه اند و برخی مواقع شبیه اشکالی که در تست روانشناسی  مورد استفاده قرار میگیرند. این هنر، یکی از جذاب ترین روش های استفاده از سنگ طبیعی است.

بهترین مکان برای استفاده از بوک مچ

یک جفت سنگ بوک مچ شده، چشم ها را به سمت خود خیره میکند. برای تاثیرگذاری بیشتر،بهتر است بوک مچ در مکانی مناسب نصب شود که فضای کافی در آنجا موجود باشد. کانتر تاپ یک آشپزخانه بزرگ، میز اتاق کنفرانس، دیوار ها و حتی حمام های بزرگ، فضای مناسبی جهت نصب بوک مچ هستند. معمولا برای بوک مچ فضا های بزرگ، این کار به صورت دستی انجام میشود تا رگه های سنگ کاملا در امتداد یکدیگر قرار بگیرند. استفاده از بوک مچ ها در مکان هایی که دارای گوشه و بریدگی هستند، توصیه نمیشود. هرچه هزینه ای که برای بوک انجام میشود بیشتر باشد، تبعا تاثیرگذاری آن نیز بیشتر خواهد بود. گفته میشود که بهتر است بوک مچ در اندازه های بزرگ تهیه شود. بوک مچ های کوچک معمولا در کف زمین یا دیواره آشپزخانه ها کاربرد دارد.

انواع بوک مچ ها

اگر کنار هم قرار دادن دو اسلب نتوانست سلیقه شما را ارضا کند، میتوانید از “Diamond Match” که به “چهارتکه” هم معروف است، استفاده کنید. در ساخت این ترکیب، از 4 قطعه اسلب استفاده میشود. به دلیل اینکه شکلی که در مرکز این چهار اسلب قرار میگیرد، تشکیل یک الماس را میدهد، این نام –طرح الماسی- به آن اتلاق میشود. دو قطعه این اسلب ها لزوما روی یک دیوار قرار نمیگیرند. به عنوان مثال میتوان یک قطعه اسلب را به صورت افقی و قطعه ای دیگر را در کنار آن و در لبه دیگر دیوار نصب کرد. استفاده از این تکنیک، زیبایی چشم نوازی به محیط می بخشد و این حس را به شما القا میکند که انگار درون یک کوپ سنگ قرار دارید. نوعی دیگر از بوک مچ ها، “Vein Matching” است. دراین حالت، رگه های سنگ درامتداد یکدیگر قرار میگیرند  و الگویی که تشکیل میدهند، شامل خطوط ممتدی میشود. از این نوع بوک مچ ها معمولا برای ایجاد شکل آبشار استفاده میشود. در این حالت، سنگ کانترتاپ که به صورت افقی قرار میگیرد، به سنگی عمودی که به زمین متصل است، میرسد. همچنین سنگ عمودی که به کانتر تاپ متصل است، میتواند به جای زمین، به دیواره آشپزخانه نیز برسد. معمولا این روش، در سطوحی که به صورت ترکیب افقی و عمودی هستند، به بوک مچ ترجیح داده میشود.

اسلب ها را چه زمانی آماده کنیم؟

کوپ های بزرگ سنگ از معدن جدا شده و به طرف کارخانه های فرآوری سنگ ارسال میشوند.به منظور اینکه دو صفحه کنار هم از لحاظ نقش و نگار کاملا شبیه یکدیگر باشند، هر دو اسلب را به دقت ساب میزنند. این عملیات معمولا پس از تبدیل کوپ سنگ به اسلب انجام خواهد شد. البته در برخی موارد دیده شده است که پس از برش کوپ سنگ و تبدیل آن به اسلب، پشت لبه دوم ساب میخورد. اما بسیار ساده تر و قابل اتکا تر است که روند ساب زدن سنگ پیش از اجرا، در ذهن آماده و پرورانده شده باشد.

بوک مچ :  جایی که زمین به استقبال هندسه میرود

طرح بوک مچ پیش از اجرا، کاملا در ذهن طراح آن ساخته و پرداخته شده است و در طول فرایند کار، مشخص و معین است. طرح اسلب می بایست از پیش تعیین شده باشد، اما تاخیر در زمان ساخت، به شرطی که به بهبود کیفیت کار منجر شود، مجاز است. بوک مچ به طور کلی گرانتر از یک سنگ معمولی است، زیرا بوک مچ از دو لایه سنگ کنار هم تشکیل شده است.  اگر یکی از اسلب ها بنا به هر دلیلی شکسته شود، از اسلب بعدی نیز نمی توان استفاده کرد، چراکه رگه های سنگ با یکدیگر متفاوت است. کار دشوار طراحی و نصب بوک مچ ها، مستلزم دقت بالا در کنار هم قرار دادن اسلب ها است که این کار به قیمت تمام شده کار، میافزاید.

هر چهار طرف اسلب ها را میتوان به صورت بوک مچ درآورد اما معمولا در نمایشگاه ها، اسلب ها را به گونه ای کنار هم قرار میدهند که تشکیل یک کتاب باز شده را بدهند. اما چرخاندن آن به چپ یا راست و بالا یا پایین امکان پذیر است. هر نوع تنظیمی، الگوی متفاوتی ایجاد میکند می توان هرکدام از این حالت ها را قبل از نصب نهایی امتحان کرد. تصاویر زیر با نرم افزار پاور پوینت ایجاد شده اند، اما برای افرادی که طرفدار رویکرد دستی هستند، بهتر است از اسلب ها عکس گرفته شده و سپس آنها را با الگو های مختلف کنار هم قرار داد. (توجه داشته باشید که این روش،  فرایندی محسور کننده و البته اعتیادآور است!)

البته به دلیل اینکه این تصاویر گرافیکی به وسیله تجهیزات الکترونیک تولید شده اند، ممکن است با چیزی که در مرحله نصب با آن مواجه می شویم متفاوت باشد. حتی دو اسلب کنار هم نیز به دلیل تنوع رنگ ها و طرح سنگ ممکن است کمی با یکدیگر مغایرت داشته باشند. به همین دلیل باید انتظار کمی عدم تطابق را داشت.

بوک مچ :  جایی که زمین به استقبال هندسه میرود
بوک مچ :  جایی که زمین به استقبال هندسه میرود

به دلیل اینکه تهیه  بوک مچ ها مستلزم وجود دو اسلب کنار هم هستند لبه‌های دو اسلب که قرار است کنار یکدیگر نصب شوند می بایست عاری از هرگونه شکستگی، ترک و خطای جزئی باشد و اگر این چنین باشد، باید از دو اسلب دیگر استفاده شود.

الگو ها: خوب، بد یا چی!؟

بوک مچ :  جایی که زمین به استقبال هندسه میرود

رنگ ها و الگوهای طبیعی سنگ در حالتی که به آن اشاره شد (چاپ تصویر قبل از نصب) کیفیت بسیار بیشتری نسبت به حالت واقعی دارد. برای ایجاد الگوی قرینه و به تبع آن ایجاد جذابیت بیشتر اسلب، جابجایی آنها لازم است. سنگ هایی مانند مرمریت که رگه های رنگی دارند به زیبایی این کار می افزاید. اسلب های روشن با رنگ های براق ، ظاهری چشم نواز ایجاد کند که از ذهن ها پاک نمی شوند. مشاهده تصاویر روی دو اسلب چسبیده به هم اتفاق عجیبی نیست. تصاویری مانند گلی زیبا یا یک جغد سفید. حتی اشکالی شبیه یک دیو ترسناک و چهره شیطانی!  البته شاید بتوان اسکلت صورت انسان را نیز مجسم کرد این تصاویر در اولین نگاه به چشم ما می رسد و دیگر نمی‌توان آن را ندید. هر وقت وارد آن محیط می شوید به شما سلام می کنند، پس قبل از اینکه سنگ ها را برش می دهید منتظر اشکالی عجیب باشید که قرار است به زودی با شما ملاقات کنند.

مهارت و ارتباطات

بخش پایینی بوک مچ، جایی است که باید عاری از هرگونه ایراد یا خطا باشد. پیرایش و هم ترازی اسلب ها باید بسیار دقیق باشد به این منظور ارتباط مناسب با نصاب سنگ، امری ضروری است. تصور نکنید که هر دوی شما می دانید سنگ قرار است از کجا برش خورده و به کدام جهت چرخش داشته باشد. کسب اطلاع از سابقه نصاب نیز بسیار مهم است و باید سابقه درخشانی در این زمینه داشته باشد تا شما بتوانید در مورد نحوه کار با یکدیگر صحبت کرده و نظر خود را به مفهوم کنید. بهترین راه برای ایجاد این ارتباط استفاده از ماکت یا عکس پیش از نصب کامل اسلب. است برخی از نصابان این مهارت را دارند که با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری رنگ ها و طرح های سنگ را پیش از اجرا و نصب شبیه سازی کنند. پیش بردن این کار همزمان با نصب امری ضروری است. طبیعی است که نه طراح و نه نصاب از اتفاقات غیر مترقبه در روز نصب خوشحال نخواهند شد، به همین دلیل مرحله طراحی و چک کردن مجموعه از اهمیت زیادی برخوردار است.

بوک مچ ،  استفاده از بهترین حالت سنگ طبیعی است

نکته مهم در مورد بوک مچ ها این است که از الگوی هندسی تبعیت می کنند که در جایگاه خود بسیار جالب است. نکته جالب تر تبدیل کردن آنها به یک اثر زیبایی خارق العاده است. اگر به دنبال رقیبی برای زیبایی طبیعت هستید، بوک مچ تنها گزینه مورد نظر شماست. تلفیق تصورات شما با زیبایی طبیعت این پدیده های زیبا را خلق می کند.