با 5 معدن بزرگ و معروف ماربل در جهان آشنا شوید! - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

با 5 معدن بزرگ و معروف ماربل در جهان آشنا شوید!

5 معدن بزرگ و معروف ماربل

با 5 معدن بزرگ و معروف ماربل در جهان آشنا شوید!

تهیه شده در واحد تولید محتوای شرکت روشان روز (مرکز اطلاعات سنگ ایران)

نگارش: سعید نجاتی

Carrara marble quarries in Tuscany, Italy

معادن سنگ ماربل کارارا در توسکانیِ ایتالیا متعدد بوده و از زمان های قدیم فعالیت داشته اند. توسکانی مجموعه ای از معادن ماربل فعال، متروکه و تاریخی را شامل می شود که بین شهر های کارارا و ماسا در کوه های آلپ واقع شده اند. این معادن از دوران باستان برای استخراج سنگ ماربل کارارا مورد استفاده قرار می گرفتند و منبع اصلی سنگ ماربل برای سایت میراث جهانی یونسکو هستند. ماربل های کارارا از زمان روم باستان مورد استفاده قرار گرفته ‌اند و به دلیل تنوع رگه ‌ها و نقش ‌هایشان مشهور هستند. سنگ ماربل استخراج شده از این معادن به دلیل رنگ سفید خالص خود معروف است و یکی از ارزشمندترین سنگ های جهان به شمار می رود که اغلب از آن به عنوان “طلای سفید” یاد می شود. معادن کارارا هنوز برخی از بهترین سنگ ‌های ماربل سفید و صورتی ایتالیا را تولید می‌کنند.

 

Portland marble quarry in Dorset, England

جزیره پورتلند در دورستِ انگلستان، به دلیل معادن خود، از جمله معدن کومبفیلد شناخته می شود که در 80 سال گذشته استخراج شده است. این معدن به پایان عمر خود نزدیک شده است و به عنوان یک پارک برای گذران تعطیلات و رونق گردشگری در منطقه بازسازی خواهد شد. معادن در پورتلند بدون اجازه در دسترس عموم نیستند و به دلیل داشتن شیب های خطرناک و عبور ماشین آلات سنگین مورد استفاده توسط صاحبان معادن، به شدت کنترل می شوند.

 

Paros and Pentelic marble in Greece

معادن پاروس و پنتلیک در یونان به دلیل داشتن سنگ ماربل مرغوب خود مشهور هستند که از زمان های بسیار قدیم در مجسمه ها و پروژه های معماری مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است. معادن سنگ ماربل پاروس که به معادن باستانی پاروس نیز معروف هستند، از جمله معادن زیرزمینی در جهان هستند. معادن سنگ در جزیره پاروس از قرن ششم قبل از میلاد در حال فعالیت بوده و به داشتن سنگی با رنگ سفید خالص و بافت ریزدانه خود شناخته می شود. برخی از مشهورترین مجسمه‌ های ساخته شده از ماربل پاروس عبارتند از: نایکی از Paioios، ونوس میلوس، هرمس پراکسیتلس، و پیروزی ساموتراس.

سنگ ماربل پنتلیک که از کوه پنتلیکوس استخراخ می شود، یکی دیگر از انواع معروف ماربل یونانی است. این سنگ با رنگ سفید، بافت ریزدانه، شفافیت بالا و حداقل ناخالصی آهن شناخته می شود. سنگ ماربل پنتلیک در ساخت چندین بنای تاریخی مهم یونان باستان، از جمله پارتنون در آتن و معبد زئوس در المپیا استفاده شده است. امروزه معادن پاروس و پنتلیک متروکه شده اند و سنگ ماربل سفید آن تمام شده است.

 

Rutland marble quarry in USA

معدن روتلند که به عنوان معدن ماربل غرب روتلند نیز شناخته می شود، در روتلند، واقع در ورمونتِ ایالات متحده آمریکا واقع شده است. این معدن در سال 1880 توسط شرکت ماربل ورمونت، که در اصل توسط ویلیام بارنز اداره می شد، تأسیس شد. این معدن به دلیل سنگ ماربل مرغوب خود که در پروژه های مختلف معماری و مجسمه سازی استفاده شده است، شناخته می شود. معدن وست روتلند یکی از مشهورترین معادن در ایالات متحده محسوب می شود.

امروزه، معدن روتلند دیگر فعال نیست، اما به عنوان بخش مهمی از میراث فرهنگی و تاریخی ورمونت باقی مانده است. معادن و مناطق اطراف آن اغلب توسط مردم محلی و گردشگران برای فعالیت های تفریحی مانند پیاده روی و گشت و گذار در مناظر زیبا مورد استفاده قرار می گیرند.

 

Crema marfil marble in Spain

معدن کرما مارفیل یک معدن سنگ ماربل معروف است که در استان آلیکانته ی اسپانیا واقع شده است. این معدن در مونت کوتو، پینوسو واقع شده است و به دلیل داشتن سنگ ماربل با کیفیت بالا شناخته می شود. Crema Marfil یک سنگ طبیعی است که منحصراً از معادن آلیکانته استخراج می شود و معدن Monte Coto منبع مهمی از این سنگ است. این معدن از سال 1984 شروع به کار کرده است و عمدتاً شامل سنگ ماربل آلیکانته از جمله کرما مارفیل، رد آلیکانته و دارک امپریال می شود.

References:

https://stonegroup.gr

https://marmorama.es

https://www.tmquarries.com/

https://tuscany.guide/

https://www.visit-dorset.com/

https://manchamar.com