معدن نیمف ها Nymphs در پاروس: گواهی بر حضور سنگ ماربل در تاریخ و هنر - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

معدن نیمف ها Nymphs در پاروس: گواهی بر حضور سنگ ماربل در تاریخ و هنر

معدن نیمف ها Nymphs در پاروس: گواهی بر حضور سنگ ماربل در تاریخ و هنر

سنگ طبیعی در تاریخ و فرهنگ

سنگ های طبیعی از جمله متریال های باستانی به شمار می روند که در بسیار از کشورها همچون یونان، مصر و ایران جزئی جدانشدنی از تاریخ، فرهنگ و هنر محسوب می شوند. این پیوند چنان عمیق بوده است که سنگ را می توان در جای جای میراث فرهنگی این کشورها مشاهده کرد. سنگ های استخراج شده گاهی خود مربوط به معادنی بوده اند که مورد توجه پیشینیان بوده و مقدس و مهم شمره می شده اند. یکی از این معادن، معدن نیمف در کشور یونان است سابقه ی بهره برداری از آن به سده های قبل از میلاد باز می گردد. این معدن باستانی دارای یک سنگ ماربل کیفیت بوده و شیوه ی استخراج آن نیز اتاق و پایه بوده است.

 

نیمف (به یونانی: νύμφη, nymphē) در اساطیر یونانی و روم باستان به الهه‌ های طبیعت گفته می ‌شده است که در یک سرزمین خاص نیز داشته اند. نیمف ‌ها، همیشه در شکل دوشیزگان باکره و جوان توصیف می ‌شدند و همراهان همیشگی خدایانی همچون ارتمیس، هرمس، اپولون و پن به شمار می رفته اند.

معدن نیمف ها

معدن نیمف ها Nymphs معروف ترین معدن در میان معادن منطقه ی مراتی Marathi در پاروس است. این معدن نام خود را از نقش برجسته کتیبه ی حکاکی شده در سنگ طبیعی در سمت چپ گالری جنوبی معدن گرفته است که در آن، آداماس از تراکیه به Nymphs ادای احترام می کند؛ این کتیبه مربوط به سده چهارم قبل از میلاد است.

معادن سنگ ماربل باستانی در مراتی، در حدود 5 کیلومتری شمال شرقی پاریکیا (پایتخت پاروسِ یونان) واقع شده اند. طول کلی این گالری ها 190 متر است و تا عمق زیادی در زیر زمین امتداد دارند. ورودی جنوبی معدن بسیار جالب است زیرا کتیبه ای مربوط به عصر هلنیستی “ADAMAS ODRYSIS NYMFAIS” را در سمت چپ خود دارد که از نام باستانی معدن که “معدن نیمف” بوده گرفته شده است.

 

فضای زیرزمینی معدن دارای چنین مشخصاتی است: طول 190 متر از شمال به جنوب؛ عرض 50 تا 120 متر؛ ارتفاع 3 تا 4 متر؛ ارتفاع روباره معدن از 20 تا 100 متر. در قسمت جنوبی معدن که قدیمی ترین بخش است، پایه های تکیه گاه از جنس سنگ ماربل استخراج نشده، 6 الی10 متر از هم فاصله دارند و قطر آنها بر اساس ضخامت روباره شکل می گیرد. از حدود 100 پایه ی تخمین زده شده در معدن، 20 پایه در حال حاضر قابل مشاهده هستند و بسیاری از پایه ها تنها از طریق شکاف های کوچکی دیده می شوند که در بخش هایی از معدن به دلایل ایمنی با باطله های معدنی پر شده اند.

 

وضعیت کنونی معدن Nymphs عمدتاً تحت تاثیر فعالیت های شرکت بلژیکی و شرکت سنگ ماربل هلنیک پاروس است که در قرن نوزدهم سعی در بهره برداری مجدد از این معدن داشته اند. در آن زمان، دو گالری اصلی در بخش ‌های شمالی و جنوبی معدن و همچنین سایر گالری های کوچک ‌تر با استخراج هزاران متر مکعب سنگ شکل گرفتند و برخی از پایه های تکیه ‌گاه باستانی نیز برداشته شدند. دیوارهای حائل نیز در این قسمت ها ایجاد شدند. لازم به اشاره است که در روش استخراج اتاق و پایه، اتاق های خالی شده می توانند با باطله های معدنی پر شوند و از این نظر معضلات زیست محیطی کاهش می یابد.

 

یک سیستم مکانیکی پیچیده، ساختمان‌ های مختلف و یک خط راه ‌آهن منتهی به کارخانه در پاریکیا، (روبروی اسکله قدیمی) ساخته شدند که در آن یک جرثقیل 20 تنی در حال کار بوده و برای بلند کردن مواد و بهره ‌برداری از معادن بکار می رفته است. بقایای بازمانده از آن تأسیسات، آثار مهم معماری صنعتی قرن نوزدهم هستند.

 

https://stonenews.eu

https://youingreece.com

 

تهیه شده در واحد تولید محتوای شرکت روشان روز «مرکز اطلاعات سنگ ایران»

ترجمه و نگارش: سعید نجاتی