فناوری هوش مصنوعی در سنگ طبیعی - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

فناوری هوش مصنوعی در سنگ طبیعی

هوش مصنوعی در سنگ

فناوری هوش مصنوعی در سنگ طبیعی

هوش مصنوعی در صنعت سنگ

در این مقاله Zafer Gökhan Bekil، بنیانگذار شرکت ARGEPLUS، در مورد چگونگی استفاده ­ی شرکتش از هوش مصنوعی برای افزایش کارایی و بهره وری در صنعت سنگ طبیعی صحبت می کند. او همچنین برنامه های خود برای توسعه محصولات و خدمات جدید با پشتیبانی هوش مصنوعی را به اشتراک گذاشته است.

 

آیا می توانید به طور خلاصه در مورد خودتان و شرکتتان توضیح دهید؟

من Zafer Gökhan Bekil، مهندس مکانیک و بنیانگذار سیستم های ماشین آلات و مشاوره با فناوری پیشرفته آرژپلاس هستم. شرکت ما به عنوان اولین مجری و پیشگام در زمینه ی «سیستم ‌های ماشین ‌های فناوری پیشرفته + مشاوره تحقیق و توسعه مبتنی بر مهندسی» عمل می‌کند. همانطور که مشخص است، انواع کارهایی که باید برای تحقیق و توسعه/ نوآوری ملی، ایجاد زیرساخت ‌های فنآوری، توسعه و رشد صنعتی انجام شود، توسط کمک ‌های بلاعوض مؤسسات و سازمان ‌های عمومی کشورمان [ترکیه] پشتیبانی می‌ شود.

 

در حوزه برنامه های تحقیق و توسعه / نوآوری ارائه شده توسط TÜBİTAK، شرکت ما واجد شرایط دریافت حمایت و کمک مالی TÜBİTAK بود و پس از تصویب پروژه نوآورانه، واحد تحقیق و توسعه تاسیس شد. توسعه ماشین آلات هوشمند و سیستم های فناوری پیشرفته در راستای اهداف Industry 4.0 زمینه های اصلی فعالیت ما است. ما خدماتی را به عنوان ARGEPLUS ADVANCED TECHNOLOGY ارائه داده و پروژه های تحقیق و توسعه را در این زمینه انجام می دهیم؛ زیرساخت های ماشین آلات و تجهیزات هوشمند کارخانه ها را برای تحول شرکت ها آماده می کنیم و فرآیندهای کنترل کیفیت را با ماشین آلات مبتنی بر هوش مصنوعی و رباتیک انجام می دهیم.

 

برای اینکه شرکت ‌ها سرمایه‌ گذاری‌ های خود را با حمایت صندوق‌ های بلاعوض انجام دهند و ریسک ‌های خود را در حین استفاده از منابع سرمایه ‌گذاری در تحولات فناوری خود به حداقل برسانند، ما هم از شرکت ‌ها در خرید پروژه ‌های خود و هم در پروژه‌ ها و سرمایه‌گذاری‌ ها در سایر موارد حمایت می‌کنیم. ما مطالعات و پروژه های خود را برای کمک به پیشرفت های مهندسی و فناوری در عرصه ملی و بین المللی ادامه می دهیم و نقش فعالی در این مسیر ایفا می کنیم.

 

آیا پروژه ای برای استفاده از هوش مصنوعی در بخش سنگ طبیعی دارید؟ زمینه های استفاده در این بخش چیست؟

ARGEPLUS پروژه های تحقیق و توسعه را بر روی سیستم های ماشینی مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه می دهد. در این زمینه، مطالعاتی داریم و برای بخش های هدفی که تعیین کرده ایم، انجام داده ایم. یکی از آنها با حمایت TUBITAK با موفقیت تکمیل شده است.

 

پروژه “Qplus Vision – Artificial Intelligence Based Stone Selection Line

 

ARGEPLUS سیستم ‌هایی را برای انقلاب صنعتی Industry 4.0 توسعه داده و روی آن کار کرده است که می ‌توانیم آن‌ ها را تحت عنوان سیستم ‌های مکانیکی کنترل کیفیت هوشمند و هوش مصنوعی معرفی کنیم. در فرآیندهای تولید و کنترل کیفیت، سیستم‌ های ماشینی و روباتیکی وجود دارند که بدون نیروی انسانی، بدون خطا، سریع و خودآموز هستند. این سیستم ها اکنون برای کارخانه های هوشمند و دارای محصولات با ارزش افزوده بالا، اجباری شده اند.

شرکت‌ های فعال در بخش سنگ طبیعی می ‌توانند با سیستم توسعه‌ یافته این فرصت را داشته باشند تا عملیات تعریف ‌شده در پنج عنوان اصلی زیر را انجام دهند:

  • انتخاب بر اساس ترکیب رنگ
  • انتخاب بر اساس الگو و بافت
  • انتخاب بر اساس نسبت روشنایی
  • انتخاب با توجه به حساسیت اندازه
  • انتخاب با توجه به تَرَک

با این روش در خطوط تولید تایل تراورتن و ماربل، خطاهای انسانی برطرف می شوند. در عین حال، فرصت را برای انتخاب مشتریان و جلوگیری از خطاهای کیفی ارائه می دهد.

چگونه از ایمن بودن هوش مصنوعی در دستگاه های خود اطمینان حاصل می کنید؟

 برخلاف تصور رایج، هوش مصنوعی سیستمی نیست که با بازخوردهای یک شکل و مشابه زندگی روزمره عمل کند. خط انتخاب مبتنی بر هوش مصنوعی، سیستمی است که به ‌طور ویژه برای هر مشتری آموزش داده شده می شود. مشتریان در حقیقت دانش آموزان دبستانی را که هنوز باید تحصیلات خود را تکمیل کنند از ما می گیرند. این ماشین ها نسبت به انسان مزیت هایی دارند و پس از آموزش در چند ثانیه، رفتار انسان را یاد می گیرد و بر اساس آن عمل می کند. در مدت زمان کوتاهی، شما یک نیروی متخصص با مدرک دکترا دارید که از تجربه شما اطلاع دارد.

هوش مصنوعی چگونه صنعت فرآوری سنگ طبیعی را تغییر خواهد داد و برخی از کاربردهای آینده آن چیست؟

اساس توانایی، تولید محصولات با ارزش افزوده، فرآوری و فروش سنگ است. به همین دلیل، با انتخاب هوش مصنوعی در بخش سنگ طبیعی که هنوز استاندارد ملی در آن وجود ندارد، یک استاندارد ملی شکل خواهد گرفت. با استفاده از این سیستم، خواص مکانیکی و دستور استفاده را می توان بر روی بسته بندی سنگ ماربل و سنگ تراورتن چسباند و مشتریان نیز این فرصت را خواهند داشت که پرینت هایی را که کیفیت هر محصول خریداری شده را نشان می دهد، مشاهده کنند. اساسی ترین تغییر هوش مصنوعی، فرصت ارائه محصولات با دقت بالا و متناسب با خواست مشتری خواهد بود.

 

تهیه شده در واحد تولید محتوای شرکت روشان روز «مرکز اطلاعات سنگ ایران»

ترجمه و نگارش: سعید نجاتی

 

منبع:

stoneworldtr.com