روند بازار سنگ طبیعی لهستانی - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

روند بازار سنگ طبیعی لهستانی

روند بازار سنگ طبیعی لهستانی

  1. به صورت کلی فعالیت های ساخت و ساز در کشور لهستان در حال افزایش است، مخصوصا در قسمت مسکونی و بیشتر از آن در بخش حد میانی و پایینی بازارمسکن است .در این ساختمان ها سنگ های طبیعی در قسمت های ورودی ساختمان و همچنین ورودی ها استفاده می شوند، همچنین در راه پله ها و نماهای ساختمان تا طبقه ی اول.
  2. در رابطه با رنگ های استفاده شده که هم اکنون مورد استفاده قرار می گیرد می توان به رنگ خاکستری و تا حدی خاکستری که آمیخته ایی از ماسه سنگ لهستانی است اشاره کرد. این بدین معناست که مواد مورد استفاده ی ارزان قیمت که از چین وارد می شوند، این رنگ را بوجود می آورند که حتی اسلب های گرانیت وارداتی از اسپانیا نیز با این رنگ های ارزان قیمت رنگ آمیزی شده اند.
  3. رشد قابل توجه بازار سنگ بیش از پیش به سنگ های مصنوعی اختصاص یافته است.
  4. به صورت نسبی مواد وارداتی ارزان قیمت از چین و تایوان تاثیر و فشار زیادی را بر قیمت انواع سنگ ها داشته است.
  5. در زمینه ی تولید سنگ قبر محصولات چینی ارزان قیمت تمامی بازار را به خود اختصاص داده است. اما اسلب های ضخیم و همچنین سنگ قبرهای آماده ی هندی از راه بزگتری وارد بازار شده اند. به طور کلی از زمانی که بازار سنگ قبر به حالت ثابت رسید ، وارد کردن بلوک های سنگی برای ساخت سنگ قبر بوسیله ی سنگ سازان لهستانی با یک افزایش هزینه روبرو شد. یکی یافتن کارگران حرفه ایی برای سنگ تراشی قبر مشکل ساز شد و دیگر اینکه تقاضای بازار برای سنگ های قبر کامل شده رو به افزایش گذاشت.
  6. افزایش سرمایه گذاری در تهیه بعضی ماشین آلات بوده است. تعداد زیادی ماشین آلات واترجت خریداری شده است. اما بیشتر آنها با بهترین و بالاترین ظرفیت ممکن کار نکرده اند.  تا زمانیکه اتحادیه ی اروپا بخشی را برای سرمایه گذاری در لهستان در نظر گرفته است که تا سال 2020 اختصاص یافته است. به دلیل تاخیر در رسیدن سرمایه ی لازم در زمان لازم ، سرمایه گذاری های لازم برای تصمیمات مهم در این زمینه همگی به تاخیر افتاده اند و این تنها شامل ماشین آلات نمی شود.
  7. 7-     اعتماد بازرگانی د رلهستان کاهش یافته است چرا که نرخ ارز لهستان در برابر دلار امریکا به شدت پایین آمده  و همین باعث بوجود آمدن بالا رفتن هزینه های تولید گشته است.
  8. لهستان دارای منابع سنگ طبیعی با محدودیت می باشد که برای بازار محلی مناسب است که شامل گرانیت خاکستری، strzgom می شود که قبلا به آلمان صادر می شد. هم اکنون هیچ درخواستی برای صادرات آن وجود ندارد.
  9. یک بازار گران که برای سنگ های اونیکس و لایم استون مرغوب می باشد بوجود آمده بود. این بازار خرید همچنان با تمامی مشخصات خاص و شرایطش وجود دارد.
  10. به صورت کلی می باید این گونه از این بازار برداشت داشت که سیاستگذاری های دولتی باعث شده اند تا رشد اقتصادی سریع را عقب نگهدارند.لهستان همچنان یکی از بازارهای قابل رشد صنعت سنگ طبیعی می باشد که این صنعت می تواند خیلی بهتر از اینی که هم اکنون هست تغییر یابد به شرط اینکه محیط بازرگانی بیش از پیش مثبت باشد.

نویسنده: پاول بریزا

Pawel Bereza

برگرفته از مجله ی لوتوس – اسپانیایی – شماره ی 130 – 2017

مترجم: لیلا بوئینی