مسابقه سنگ و طرح - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

مسابقه سنگ و طرح

مسابقه سنگ و طرح

جوایز نقش بسیار مهم و تاثیر گذاری در جریان سازی و افزایش آگاهی عمومی جامعه دارند.

کشور ما ایران دارای منابع سرشار و غنی از سنگ های تزئینی است و از لحاظ تنوع سنگی جزو کشورهای کم نظیر جهان محسوب می شود. ایران در تولید سنگ های ساختمانی ایران حائز رتبه ی چهارم دنیاست.

در تاریخ ایران بناهای بسیار ماندگار و زیبائی همانند تخت جمشید، پاسارگاد، آرامگاه نادر و… و یا برج آزادی وجود دارد که این بناها به آیکون معرفی کشور ایران تبدیل شده اند.

همانطور که ایران را به فرش، پسته، خاویار و زعفران می شناسند به سنگ هم می شناسند.

آمار نشان می دهد که مصرف سنگ در جهان به سرعت در حال افزایش است.

با توجه به مورد توجه قرار گرفتن بحث معماری پایدار استفاده از مصالح سنگی مورد توجه جدّی معماران قرار گرفته است. کشور ما ایران جزو چند کشور ایتدای سرانه مصرف سنگ در جهان است.

نقش معماران به عنوان اصلی ترین رکن مشاوره و انتخاب سنگ در این فرایند غیرقابل انکار است.لذا شرکت روشان روز به عنوان تنها شرکت فرهنگی صنعت سنگ ایران، طی تفاهم نامه ای با انجمن علمی و معماری شهرسازی ایران و آزمایشگاه طراحی و تولید پیشرفته اقدام به برگزاری ((مسابقه سنگ(طرح)) در سال 1395 نمئد. این مسابقه با موضوع سنگ و معماری برای اوّلین بار در ایران برگزار شد، طبق آئین نامه به معمار زنده ای که بهترین استفاده از سنگ تزئینی در بنای طراحی شده خود نموده باشد اهدا   می گردد.

هدف از برگزاری این مسابقه نزدیک کردن بیش از پیش صنعت سنگ و جامعه معماری به یکدیگر برای خلق آثار فاخر، زیبا و ماندنی با استفاده هنرمندانه و به جا و صحیح و به اندازه از سنگ ساختمانی است. جایزه این مسابقه علاوه بر لوح تقدیر و تندیس ویژه ، بلیط رفت و برگشت و هزینه سه شب اقامت در ایتالیا و بازدید از نمایشگاه ورونا( به عنوان معتبرترین رخداد سنگی دنیا) است.

جایزه سنگ و طرح 1395

طبق آئین نامه این جایزه رئیس جایزه مدیر عامل شرکت روشان روز آقای کاوه فاضل است که ایشان طی حکمی آقای مهندس جعفریان را به عنوان دبیر جایزه معرفی نمودند،آقای دکتر اخلاصی به عنوان رئیس هیات داوران با شکلی گروهی از متخصص معماری نسبت به بناهای معرفی شده نمودند.

آثار برگزیده برای سال اول :

سفارت ژاپن اثر آقای مهندس حسین شیخ الدین،

مجتمع اداری خیابان ولی عصر(عج) اثر آقای دکتر عباس ریاحی فرد،

پروژه نیاوران اثر آقای مهندس محمدرضا نیکبخت و پروژه محلات اثر آقای مهندس رامین مهدیزان بود.

1-  پس از بررسی متعدد چهار طرح به مرحله نهایی راه یافت.

2-  طی بقررسی های به عمل آمده در جلسات کارشناسی، پروژه نیاوران از آقای محمدرضا نیکبخت به عنوان طرح برگزیده جایزه سنگ و طرح 1395 انتخاب گردید.

ساختمان مسکونی نیاوران، اثر محمدرضا نیکبخت که جزو منتخبین سایت جامعه جهانی معماران در سال 2012 نیز شناتخته شد از جمله آثار معماری ایران است که می تواند برانگیزاننده واکنش های مختلفی باشد.

این بنا چیزی بیشتر از اشاره به یک ایده است، حجمی غنی دارد و در همه ابعاد عینی اش سرشار از جزئیاتی است که می توان مدتی دراز به تماشایش نشست، به عبارتی وقتی به مجموعه مسکونی نیاوران نگاه می کنیم، در حال تماشای اثری هستیم که وجوه عینی آن چیزی کم از وجوه ذهنی اش ندارد و اصالتش بیش از آنکه به ایده های ذهنی متّکی باشد به گوشه گوشه ….. متکی است.

جایی که سنگ و گچ و آهن درهم می آمیزند و چیزهای جالب توجهی خلق می کنند.

استفاده از سنگ در این بنا ، هنرمندانه ، زیبا و فنّی با رعایت جزئیات فراوان آمده است.

مراسم اهدا جایزه که همزمان با هشتمین نمایشگاه بین المللی سنگ تهران موّرخ 29/09/1395 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد. آقای دکتر احمد اخلاصی و آقای کاوه فاضل به نمایندگی از جامعه معماری و صنعت سنگ این جایزه را تقدیم آقای مهندس نیکبخت کردند.

بزودی فراخوان و اعلام شرایط و نحوه شرکت در دوّمین دوره مسابقه سنگ و طرح در سال 1396 اعلام خواهد شد.

اخبار این جایزه را می توانید از سایت تخصصی این جایزه به آدرس stone پیگیری بفرمائید.