بازار سنگ هند - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

بازار سنگ هند

بازار سنگ هند

اقتصاد و ویژگی های هند

در روند کنونی اقتصاد هند با تغییراتی پر شتاب مواجه است، از دلائل اصلی این تغییرات شتابان می توان به موارد زیراشاره کرد:   

1رشد جمعیت و بالا رفتن شهرنشینی

هند با ۱،۲۵۰،۰۰۰،۰۰۰ نفر جمعیت، درحال حاضر دومین کشور پرجمعیت دنیا ست. پیش بینی ها بر این است که  تا سال ۲۰۳۰ هندوستان با جمعیتی بیش از چین، پرجمعیت ترین کشور دنیا خواهد شد. علاوه بر رشد سریع جمعیت، هند مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه، در سالهای اخیر شاهد مهاجرت افراد زیادی از روستاها به شهر های بزرگ و رشد سریع شهرنشینی بوده است. بر اساس پیش بینی ها تا سال ۲۰۳۰ حدود ۶۰۰،۰۰۰،۰۰۰ نفر و تا سال ۲۰۵۰ بیشتر از نصف جمعیت هند ساکن شهرهای بزرگ خواهند بود. این رشد سریع جمعیت و افزایش شهر نشینی تاثیر زیادی بر سرمایه گذاری در صنعت ساختمان و در نتیجه رشد صنعت سنگ در سالهای آتی خواهد داشت.

  1. افزایش حقوق و رشد طبقه ی متوسط

اقتصاد هند در دهه گذشته رشد چشمگیری داشته و درحال حاضر هندوستان چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا است. هرچند  که درآمد سرانه هند در مقایسه با استانداردهای جهانی هنوز پایین است، ولی نرخ رشد این شاخص از سال ۱۹۹۱ تا امروز افزایشی معادل ۴۰۰٪  را نشان می دهد. جمعیت طبقه متوسط بین سالهای۲۰۱۰ -۲۰۰۱ در این کشور دو برابر شده و پیش بینی میشود تا سال ۲۰۵۰ هند بیشترین جمعیت طبقه متوسط در دنیا را داشته باشد.

  • توسعه صنایع و خدمات منجر به تولید

در حالی که در هندوستان هنوز صنعت کشاورزی بزرگترین منبع اشتغال کشور است، اما بخش صنایع و خدمات با توسعه سریع، نقش پر رنگی در رشد اقتصادی کشور ایفا می کند به طوری که ۵۸٪ از تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۲۰۱۱ از طریق بخش خدمات تامین شده است.

صنعت ساختمان

با توجه به رشد جامعه متوسط، مهاجرت جمعیت به شهرها در چند سال آینده و همچنین برنامه های توسعه اقتصادی و صنعتی در هند، نیاز به ساخت خانه های جدید، فضاهای عمومی، مراکز صنعنی و شهرسازی بسیار ضروری بنظر می رسد که این امر تأثیر مستقیم بر گسترش و پیشرفت صنعت ساختمان خواهد داشت. در دهه جاری صنعت ساختمان در هند به طور متوسط سالانه ۱۰٪ رشد داشته است. این صنعت ششمین بخش بزرگ اقتصادی در هند می باشد و تأثیر آن بر تولید ناخالص ملی بین سالهای 2011 تا 2017 به طور متوسط 2073.94 میلیارد روپی در فصل بوده است. بر طبق پیش بینی ها، این صنعت که در حال حاضر بعد از کشاورزی با ۳۵،۰۰۰،۰۰۰ نفر شاغل بزرگترین بخش از لحاظ تعداد مشاغل در هند می باشد، در سال های آتی همچنان روند رشد صعودی را طی کرده و تا سال ۲۰۲۵ از رتبه دوازدهم جهانی به سومین بازار بزرگ ساخت و ساز در دنیا تبدیل شود.

صنعت سنگ هند

هندوستان با تولید ٪۲۷ از سنگ کل دنیا، از نظر تولید سنگ در رتبه سوم جهان قرار دارد. بر طبق گزارش انجمن سنگ هند، ۲۰٪ از ذخیره سنگ دنیا در این کشور قراردارد ولی به دلیل قوانین و مقررات سخت، تا کنون تنها ۳٪ از تمام ذخایر سنگی کشف شده، مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

با توجه به رشد صنعت ساختمان در هند و بسیاری از کشورهای دیگر، و همچنین افزایش استفاده از سنگ در پروژه ها ی ساختمانی و طراحی های داخلی و خارجی، کارخانجات فرآوری سنگ در سر تا سر هند شروع به تاسیس و توسعه کرده اند. این در حالی است که صنعت معدن کاری هند به همان سرعت رشد نکرده، لذا کمبود سنگ خام جهت تغذیه به سنگبری ها در کشور محسوس است. صنعت معدن و استخراج سنگ خام با موانع بسیاری مواجه است، از جمله قوانین سخت محیط زیست و التزام به نگهداری از منابع طبیعی، حفاظت از جنگلها و توجه به حیات وحش، توسعه استخراج از معادن و تولید داخلی سنگ خام را در این کشور با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. این عدم توازن در رشد صنعت فراوری و تولید ماده خام، با مقررات سخت ناظر بر واردات که موانع زیادی را برای ورود بلوک های سنگ خام از سایر کشورها ایجاد کرده است تشدید می شود.  

بازار سنگ هند

تاثیر چین بر بازار هندوستان

چین با اینکه تنها در یک دهه گذشته وارد بازار سنگ ساختمان شده است، توانسته است تا در این مدت کوتاه تبدیل به یکی از مهمترین و بزرگترین بازیگران این صنعت شود. کشور چین دارای معادن گرانیت می باشد ولی با این حال برای افزایش تولید و فرآوری و در نتیجه ایجاد تنوع بالا در صادرات، مقادیر زیادی سنگ به صورت خام برای تغذیه کارخانه های سنگبری وارد می کند. چین عمدتا بلوک های سنگ خام را وارد کرده، و پس از فرآوری محصول نهائی را جهت مصرف داخلی و یا صادرات به بازار عرضه می کند. این کشور 26 برابر هند سنگ صادر می کند. دلیل اصلی این تفاوت، قوانین سخت گیرانه ای است که تولید و واردات سنگ خام به هندوستان را با مانع مواجه کرده است.

 قوانین جدید برای واردات انواع سنگها

در پائیز ۲۰۱۶ دولت هند قوانین جدید واردات سنگهای خام را اعلام نمود. این قوانین جدید با اینکه مالیات سنگین واردات سنگهای خام را تغییر زیادی نداده است ولی حداقل امکان اخذ مجوز برای واردات سنگ را، به تمام افرادی که دارای کارخانه سنگ در کشور هندوستان هستند، داده است.  

پیش از وضع این قوانین، همچنان که گفته شد، واردات سنگ خام به هند بسیار مشکل بود و تنها عده محدودی از کارخانه داران امکان دریافت مجوز برای واردات سنگ را داشتند. با اعمال قانون جدید به نظر می رسد که صبر طولانی مدت کارخانه های سنگبری برای واردات سنگ خام از دیگر کشورها، به پایان رسیده است.

تبعات سیاست جدید پولی آقای مودی بر روی صنعت سنگ

طبق قانون جدیدی که در آذر ماه ۱۳۹۵ توسط دولت جدید وضع گردید، دولت دستور تعویض اسکناس های درشت ۱۰۰۰و ۵۰۰ روپیه را صادر کرد و ۱ ماه به افراد فرصت داد تا با مراجعه به بانک اقدام به تعویض اسکناس های از رده خارج شده بکنند.

این امر با هدف مقابله با اسکناسهای تقلبی، پول سیاه، فساد و تروریسم انجام شد، ولی شایان ذکر است که عزم اولیه دولت جلوگیری از معاملات توسط  پول سیاه بود که با حجمی بالا تاثیری مخرب در اقتصاد هند داشته است. این تغییر، ضربه  بزرگی به صنعت ساختمان هندوستان زد زیرا در این صنعت نیز همانند تمام تجارت های بزرگ هند پول نقد نقش مهمی در واردات و معاملات بزرگ داشته است. استفاده از سنگهای وارداتی به دلیل قیمت بالای این سنگ ها بیشتر مختص پروژه های لوکس بوده که بعد از اعمال سیاست پولی و کاهش معاملات نقدی، این پروژه ها که مصرف سنگ وارداتی بالایی داشتند دچار رکود نسبی شده اند. توقع می رود این مشکل نیز بزودی مرتفع گردد و طبعات مثبت قانون جدید بر فعالیت های صنعت ساختمان نیز دیده شود.