رویکردی متفاوت در صادرات صنعت سنگ ایران - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

رویکردی متفاوت در صادرات صنعت سنگ ایران

رویکردی متفاوت در صادرات صنعت سنگ ایران

  (متفاوت باشید)

مهندس  سیامک اخطاری_ siamakekhtari@yahoo.com

 تحقیق و توسعه بازار – مشاور صادرات صنعت سنگ

آلمان

دورنمای رسیدن به منافع اقتصادی اولین انگیزه آغاز یک فعالیت تولیدی – صنعتی است .

ابتدا از پایه ایی ترین و زیر بنایی ترین جایگاه آغاز کنیم .

شناخت : برای موفقیت در یک فعالیت اقتصادی که مبتنی بر تهیه و فروش محصول است  ،

شناخت و اشراف و آگاهی کامل از نوع و کیفیت تولید از ضرورتهاست. صنعت سنگ ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست ،

بنابراین می توانیم اینگونه نتیجه بگیریم که

ماهیت های تولیدی مانند تهیه و تولید سنگ های ساختمانی برای رسیدن به بازار های هدف به خصوص بازار بین المللی و صادراتی نیاز به آگاهی و اشراف کاملا حرفه ایی به تولید دارند .

این یکی از مزیتهای خاص در صنعت سنگ است.چرا ؟

زیرا در فعالیتهای تجاری که تخصصی و دشوار هستند این دانش و تجربه و آگاهی ها مزیت تلقی میشوند که براحتی با پول قابل تملک نیستند ودارنده این آگاهی ها خود یک سرمایه است .

برای راه اندازی هر فعالیت اقتصادی چهار رکن اصلی لازم است :

ایده – سرمایه – مکان اجرا –نیروی انسانی کارآمد  

اگر فرض کنیم یک سرمایه گذار با قدرت مالی بالا بخواهد وارد کار سنگ و صادرات شود با فرض دارا بودن چهار رکن فوق ، هنوز تضمین موفقیت دشوار خواهد بود زیرا عنصر دانش و تجربه و آگاهی در صنعت سنگ بسیار اهمیت دارد

این می تواند یک مزیت تلقی شود

زیرا در زمانی که هجوم سرمایه های فصلی  برای تصاحب سهم بازار ایجاد می شود امکان افزایش رقبای فصلی در این صنعت با هدف و  مقصد صادراتی  بسادگی میسر نخواهد شد .

حاصل جمع کلیه تلاشهای منجر به تولید باید در خروجی یعنی سهم فروش دیده شود

اینجا منظورمان تولید و فروش صادراتی است در این بخش کلیه تلاشها و تمرکز سازمانی باید روی تولید محصولی معطوف شود که برای ورود به بازار دارای مزیت باشد.

سنگ خود دارای یکی از مشخصه های مزیتی است یعنی مزیت خاص و تکرار نشدنی بودن و تنوع در رنگ و بافت . بنابراین سهم تولید می تواند در دو مقطع خودش را نشان دهد یکی کیفیت تولید و دیگری  طراحی و نحوه ارائه آن .

در کیفیت تولید دو عامل اصلی نقش مهمی دارند ، تکنولوژی و نیروی انسانی کارآمد.

بنابراین شما ممکن است سرمایه داری بسیار قوی باشید ولی چنانچه در جذب این دو با هم دچار ضعف باشید نباید در انتظار خروجی مطلوبی باشیم.

قبل از بررسی بحث” طراحی و نحوه ارائه” میخواهیم به بخش مهمی اشاره کنیم .

تفکیک واحدها و تفویض اختیار واحدها  یکی از منطقی ترین راههای اداره یک فعالیت اقتصادی – تولیدی – صنعتی است. تمرکز بر تولید ، تمرکز بر فرآوری و تمرکز بر فروش ( طراحی و نحوه ارائه) هر کدام با توانی مشخص و مجزا و با هماهنگی یک مدیریت واحد.

اینجا میخواهیم به یک ضرورت در ورود به بازار صادراتی اشاره کنیم – ایجاد مزیت تجاری

چگونه میتوانیم در صنعت سنگ مزیت تجاری ایجاد کنیم تا نسبت به سایر رقبا امکانات بهتری برای سهم خواهی در بازار صادراتی داشته باشیم ؟

اولین مزیت نسبی مختص نوع بافت و رنگ سنگ است این خود گاهی می تواند در مواردی تا پنجاه درصد موفقیت را شامل شود .

بعد از این،  مزیت تجاری که حاصل انتخاب هوشمندانه اولیه نوع سنگ است .

در مراحل بعد  ایجاد مزیت تجاری میتواند در چند نکته ایجاد شود :

کیفیت تولید :

ما می توانیم با بالابردن کیفیت محصول در شرایط برابر ، نظر مشتری را به محصول خود جلب کنیم.

مشتری مداری :

شامل تعهد در زمانبندی تولید و تحویل و کیفیت محصول ، احترام ، پشتیبانی اجرایی و خدماتی به مشتری . ما می توانیم در شرایط برابر در تولید با کیفیت و حتی نوع سنگ برابر با رقبا در این موضوعات جایگاه خود را ارتقا داده و خدمات را به شکلی متفاوت و مطلوب تر ارائه نماییم .

اما یکی از مهمترین جایگاه ها برای ارتقا و ایجاد مزیت تجاری ” متفاوت باشیم” خواهد بود .

 این ویژگی ممکن است در وهله اول آنچنان مهم به نظر نرسد ، اما در دنیای رقابت های دشوار و سنگین ، نظریه های بازار یابی جدید روی این موضوع تمرکز دارد:

اینکه یکی از راههای جلوه نمودن در بازار ” متفاوت بودن ” است.

ذائقه بازار صادراتی با پیشرفت و توسعه شبکه های اینترنتی و اجتماعی در معرض تغییرات و توسعه قرار دارد. تشخیص به موقع نیاز مشتری و بروز بودن و آگاهی از این اطلاعات مبنای پایه ایی ایجاد مزیت تجاری از طریق ” متفاوت بودن ” است .

مشتریان امروزه علاوه بر اینکه در جستجوی محصولاتی برای نیازهای خود هستند ، در جستجوی نو آوری و عدم تکرار و در پی یک محصول منحصر به فرد نیز هستند.  بخصوص در مقیاس صادراتی ، بازارهای بین المللی این رویکرد را به صورت شفاف در تولید دستگاههای تولید جدید نشان داده اند.

ارائه برشهایی از سنگ با نمای سه بعدی ((3D  و نوآوری در صنعت سنگ ، در واقع یک رویکرد هوشمندانه به تشخیص نیاز های روز بازار است که در نمایشگاه های بین المللی اخیر کاملا این رویکرد نمایان است.

اجرام و ابعادی از سنگها که دستگاه های قدیمی قادر به تولید آن نیستند ، لذا تولید کنندگان با بینش های قدیمی قادر به پاسخگویی به این تغییر ذائقه نیستند و رفته رفته از چرخه رقابت حذف می شوند یا با ارائه ایی ضعیف به حاشیه رانده خواهند شد.این فقط یک بخش است که تبیین کنندگان استراتژی صادراتی باید به آن توجه نمایند.

تمرکز بر تخصصی شدن فروش صادراتی یک ضرورت است زیرا نگاه بازار های هدف به شکلی هوشمندانه تغییر کرده است

و خواسته های مشتری مانند رویا پردازی هایی است که هم اکنون تولید کنندگان جهان در فکر تحقق بخشیدن به آنها هستند و سرعت این تغییرات و ورود و خروج آنها در بازار مصرف به شکلی باور نکردنی افزایش یافته است.

 بنابراین در استراتژی صادراتی صنعت سنگ ایران برای توجه به موضوع ” متفاوت بودن ” به عنوان یک مزیت تجاری ، این نکته حائز اهمیت است که سرعت عمل در تشخیص و انعطاف پذیری لازم باید کاملا دقیق و تخصصی به انجام برسد .

از دیگرامکانات تکمیلی برای  ایجاد مزیت تجاری میتوان ایجاد یک پایگاه تخصصی بازاریابی در خارج از مرز را هم برای  اتصال یک واحد تولیدی – صنعتی به بازارهای بین المللی را اضافه نمود.

این مهم میتواند با تاسیس مستقل یک شرکت در یکی از بازار های هدف صورت پذیرید تا امکانات دسترسی مشتری به محصول را فراهم نماید و از طرفی تسهیلات مالی مناسب برای مراودات بانکی در اختیار واحد تولیدی – صنعتی قرار دهد .

افتتاح دفتر نمایندگی ،  تاسیس شعبه و در نهایت یافتن یک شریک تجاری با امکانات محلی در بازار هدف می تواند یک استراتژی منطقی و خردورزانه تلقی شود .

کشور هند با تاسیس شرکت و حضور قوی مانند تامین انبار سنگ در حوزه خلیج فارس بخصوص در بازار دبی یک مثال عینی از موفقیت این نوع استراتژی است.

گشایش شو روم و مرکز نمایش و انبار پشتیبانی در بازار هدف به عنوان یک نشانه قوی در حضور در بازار به شکلی بلند مدت موفقیت دسترسی به بازار های پروژه محور را هموار می سازد .

ایده ایجاد سوپر مارکت سنگ ایرانی در یکی از بازار های هدف با تمرکز بر معرفی و پشتیبانی بلند مدت تولیدی و ایجاد اطمینان خاطر از دسترسی به محصولات در زمان تعهد شده یکی دیگر از ویژگی های این اقدام است ، زیرا شرایط سهم خواهی در بازار سنگ هم اکنون پروژه محور است.

بنابراین در تعریف شرکتهای مشاوره مهندسی شانس معرفی به پروژه بر اساس میزان شانس دسترسی تعریف می شود .

مادامی که مهندسان طراح نتوانند روی موجودیت محصولات سنگی اشراف لازم را داشته باشند  قادر به تعریف و معرفی محصولات سنگی ناشناخته و ندیده در پروژه ها نیستند و به همین دلیل ،  ایران نتوانسته است در این خصوص سهم خود را از بازار دریافت نماید .

توضیح اینکه پیش از این ، دلیل عدم صادرات سنگ بریده ( حکمی ) را عدم کیفیت و دارا نبودن استاندارد عنوان می کردند که با توجه به واردات تکنولوژی ، مدتهاست که این بهانه فاقد وجاهت منطقی است.

لذا انتظار می رود با توجه به توان بالفعل و بالقوه صنعت سنگ ایران برای ورود قدرتمند به بازارهای بین المللی و همچنین با تمرکز و همت خانواده محترم بزرگان و پیشکسوتان صنعت سنگ و جوانان با استعداد گرامی ایران بتوانیم  قدمهای موثری برای ارتقا و توسعه صنعت سنگ ایران در سطح بین المللی برداریم و جایگاهی که شایسته آن هستیم دردنیای سنگ کسب نماییم.