رونمایی شرکت بولگاری از ساعت Octo Finissimo Tourbillon ساخته شده از سنگ سرپانتین - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

رونمایی شرکت بولگاری از ساعت Octo Finissimo Tourbillon ساخته شده از سنگ سرپانتین

رونمایی شرکت بولگاری از ساعت Octo Finissimo Tourbillon ساخته شده از سنگ سرپانتین

ساعت Octo Finissimo Tourbillon برای اولین بار توسط شرکت بولگاری از سنگ سرپانتین ساخته شده است بطوری که عقربه ‌های طلایی رنگ در بین  لایه‌ ی متعدد سنگ نازک قرار داده شده اند. این اولین بار است که بولگاری ساعتی تماماً از سنگ تولید می کند. سنگ سرپانتین که در بازار تجاری جزء گروه ماربل محسوب می شود، قبل از استفاده باید با دقت به کمک دست صاف و صیقلی شود.

بند ساعت Bulgari Octo Finissimo Tourbillon ظریف ترین قسمت ساعت است. حدود 190 ساعت طول کشیده تا صنعتگران آن را کامل کنند زیرا هر تکه از بند، از سنگ ساخته شده است. پشت قاب ساعت دارای کریستال یاقوت کبود است. Bulgari همچنین یک جعبه سفارشی با پوشش ماربل اختصاص داده شده به ساعت را نیز ارائه کرده است.

 

سنگ سرپانتین بکار رفته در این ساعت به نام  Verde Alpi، از دره  Aosta بین کوه های آلپ سوئیس و ایتالیا استخراج می شود. رنگ سبز عمیق و غلیظ آن، رنگ غالب در طبیعت را به یاد می آورد و حس فراوانی، رشد و انرژی را برمی انگیزد. رگه‌ های ماربل سبز که به رنگ سفید هستند، به جنگل ‌های پوشیده از برف آلپ در دره ی  Aosta شباهت دارند. الگوهای نامنظم اطراف ساعت، خواص طبیعی سنگ خام را در این ساعت حفظ کرده است.

 

بولگاری که عمیقاً به سنت رومی پایبند است، استفاده از سنگ ماربل را به عنوان بازتابی از میراث و خط و مشی خود در دستور کار داده است. این وابستگی تقریباً به یک قرن پیش برمی‌گردد، زمانی که در سال 1934، معمار مشهور “فلورستانو دی فائوستو”، سنگ ماربل را در بازسازی بوتیک  Bulgari در Via dei Condotti رم بکار برد.

 

سنگ ماربل بار دیگر در سال 2014 مرکز توجه قرار گرفت زیرا معمار مشهور “پیتر مارینو” از این ماده در بازسازی بوتیک برای صد و سی­امین سالگرد بولگاری استفاده کرد. در اقدامی جسورانه، بولگاری در سال 2012 وارد طراحی جواهرات شد و سنگ ماربل را در مجموعه B.zero1 گنجاند و شکاف بین سنگ، تجمل بی انتها و زیبایی‌ شناسی صنعتی را پر کرد.

 

 

با سنگ ماربل Verde Alpi بیشتر آشنا شوید!

این سنگ که از غرب آلپ استخراج می شود و میزان ذخیره ی محدودی نیز دارد، در حقیقت سرپانتین با ساختار بِرِشی است که تحت فرآیند دگرگونی قرار گرفته است و رگه های کلسیتی سفید رنگ آن نیز حاصل چرخش محلول های غنی از کربنات کلسیم در بافت سنگ است. این سنگ به دلیل داشتن سختی مناسب، پولیش پذیری خوبی نیز دارد. به همین دلیل یک کنتراست رنگی بسیار جذاب بین رنگ سفید زمینه و رنگ سفید رگه ها ایجاد می شود و این سنگ را به یک سنگ کاملا متمایز و خاص تبدیل می کند.

سنگ Verde Alpi رنگ زمینه سبز تیره ای دارد که ممکن است در نگاه اول یکنواخت به نظر برسد، اما در واقع دارای سایه های روشن و تیره ی زیاد و رگه های سفید و زرد است که آن را مشخص و متمایز می کند.

سرپانتین چیست؟

سرپانتین نام یک کانی واحد نیست؛ بلکه نامی است برای گروه بزرگی از کانی‌ ها با فرمول کلی شیمیایی زیر:

(X) 2-3 (Y) 2 O 5 (OH) 4

 

در این فرمول، X  یکی از فلزات زیر خواهد بود:

 منیزیم، آهن، نیکل، آلومینیوم، روی یا منگنز

و  Yنیز شامل سیلیسیوم، آلومینیوم یا آهن خواهد بود.

بنابراین فرمول تعمیم یافته مناسب به شرح زیر است:

(Mg,Fe,Ni,Mn,Zn) 2-3 (Si,Al,Fe) 2 O 5 (OH) 4

کانی های کریزوتیل، آنتیگوریت و لیزاردیت سه کانی سرپانتین اولیه هستند. بسیاری از کانی های سرپانتین دیگر نیز وجود دارند که بیشتر آنها نادر محسوب می شوند.

کانی های گروه سرپانتین خواص فیزیکی مشابهی دارند و با فرآیندهای مشابه شکل می گیرند. آنها اغلب به شکل ریزدانه ظاهر می شوند و تشخیص آنها در سنگ دشوار است. زمین شناسان معمولاً  تمام این کانی ها را “سرپانتین” می نامند تا مطالعات و بررسی ها را ساده تر کنند.

نحوه تشکیل سرپانتین

کانی ‌های گروه سرپانتین در جایی تشکیل می ‌شوند که سنگ های پریدوتیت، دونیت و سایر سنگ ‌های اولترامافیک دچار دگرگونی گرمابی شوند. سنگ های اولترامافیک در سطح زمین نادر هستند و معمولا در پوسته ی اقیانوسی و گوشته ی بالایی کره ی زمین قابل یافت هستند.

سنگ های الترامافیک در مرز صفحات تکتونیکی همگرا دگرگون می شوند. این وضعیت زمانی دیده می شود که یک صفحه اقیانوسی به سمت پایین به گوشته رانده می شود (فرآیند فرورانش). در چنین شرایطی سنگ های الترامافیک در معرض دگرگونی گرمابی قرار می گیرند. منبع آب برای این فرآیند، آب دریا است.

در طی دگرگونی گرمابی یا هیدروترمال، کانی های الیوین و پیروکسن موجود در سنگ های الترامافیک به کانی های سرپانتین تبدیل می شوند یا با آن ها جایگزین می گردند. به سنگ های غنی از کانی سرپانتین، “سرپانتینیت” گفته می شود.

 

مناطقی از سطح زمین توسط سرپانتینیت ها پوشیده شده اند. این نواحی در نزدیکی مرزهای صفحات همگرا هستند. در این نواحی بقایای یک صفحه تکتونیکی اقیانوسی در سطح پوسته ی قاره ای قرار می گیرند.

 

بخش های برجای مانده از صفحات اقیانوسی که در سطح زمین در معرض دید هستند به عنوان افیولیت شناخته می شوند. افیولیت ها اغلب منبع مواد معدنی ارزشمندی هستند که ممکن است شامل مگنتیت، کرومیت، یشم و سرپانتین باشند.

ویژگی های فیزیکی سرپانتین

بارزترین ویژگی فیزیکی سرپانتین رنگ سبز، ظاهر طرح دار و لمس صابونی آن است. این ویژگی ها مار را در ذهن تداعی می کند و نام “سرپانتین” نیز از آن گرفته شده است.

این سنگ همچنین به داشتن شفافیت زیاد، سهولت در برش دادن و پولیش پذیری بالا شناخته می شود. به همین دلیل سرپانتین به یک سنگ قیمتی محبوب، مصالح معماری و سنگ تزئینی تبدیل شده است.

یکی دیگر از ویژگی های مهم سرپانتین، مقاومت بالای آن در انتقال گرما است که آن را به یک عایق با ارزش تبدیل می کند. انواع فیبری سرپانتین مانند کریزوتیل برای ساخت آزبست استفاده می شود که کاربردهای صنعتی زیادی دارد. امروزه استفاده از آزبست محدود است زیرا می تواند باعث بروز بیماری های تنفسی شود.

 

References:

  • stonenews.eu
  • geology.com
  • arte2000.it

 

 

 

تهیه شده در گروه واحد تولید محتوای شرکت روشان روز

گردآوری و نگارش: سعید نجاتی