پوشش ساختمان چیست؟ - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

پوشش ساختمان چیست؟

پوشش ساختمان چیست؟

تعریف پوشش ساختمان

اصطلاح “پوشش ساختمان” به طور معمول به مواد یا عناصر خارجی اشاره دارد که برای محافظت و محصور کردن اجزای ساختاری یک ساختمان استفاده می شوند. پوشش های ساختمان با اهداف متعددی شامل عایق بندی، زیبایی شناسی و پشتیبانی سازه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع مختلفی از پوشش های ساختمانی معمولا در ساخت و ساز استفاده می شوند و انتخاب پوشش به عواملی مانند طراحی ساختمان، آب و هوا (اقلیم)، بودجه و ظاهر مورد نظر بستگی دارد. در این قسمت به بخش هایی از پوشش ساختمان اشاره می شود:

1-دیوارهای خارجی: دیوارهای خارجی را می توان با مواد مختلفی از جمله سنگ، آجر، چوب، پانل های فلزی، شیشه یا ترکیبی از این مواد ساخت. هر ماده دارای کیفیت های زیبایی شناختی، دوام و خواص عایق متفاوتی است. در گذشته استفاده از سنگ در ساخت دیوارهای خارجیِ ساختمان های ایرانی رواج زیادی داشت زیرا علاوه بر در دسترس بودن، قیمت و کیفیت مناسبی نیز داشته است.

اما استفاده از سنگ در ساخت ساختمان های امروزی ایران، رایج و مناسب نیست زیرا علاوه بر حجیم بودن، وزن زیادی را نیز به ساختمان های چند طبقه تحمیل می کند. استفاده از انواع سنگ مالون نیز تنها برای دیوارچینی ها به ویژه در پارک ها و ویلاها و فضاهای اینچنینی رواج دارد. سنگ مالون یا سنگ لاشه می تواند جنس های مختلفی داشته باشد که مهم ترین آن ها آهک، توف و ماسه سنگ هستند.

2– سقف: پوشش ساختمان در قسمت سقف بسیار مهم است زیرا ساختمان را از عوامل جوی مانند باران، برف و نور خورشید محافظت می کند. مصالح رایج سقف شامل آسفالت یا ایزوگام، پانل های فلزی، تایل های سفالی یا بتنی، تخته سنگ، کاهگل و مواد مصنوعی مختلف هستند.

استفاده از انواعی از سنگ های ساختمانی با نام اسلیت در بخش هایی از ایران دیده می شود. اسلیت که بنام سنگ لوح نیز شناخته می شود، به شکل ورقه هایی بزرگ با ضخامت کم (در حد چند سانتی متر) در طبیعت وجود دارند که استخراج می شوند. اسلیت از انواع سنگ های رسوبی است که مراحلی از دگوگونی را طی کرده و دارای مقاومت و دوام مناسبی هستند. از این سنگ بطور گسترده در محوطه سازی پارک ها و ویلاها نیز استفاده می شود زیرا علاوه بر داشتن زیبایی طبیعی، قیمت قابل قبولی نیز دارد.

3- پنجره ها و درها: پنجره ها و درها پوشش های ضروری ساختمان هستند که نور طبیعی، تهویه و دسترسی را فراهم می کنند. پنجره ها و درها معمولاً با شیشه، آلومینیوم، چوب یا ترکیبی از مواد ساخته می شوند.

 

4– نما: نما به لایه خارجی ساختمان اطلاق می شود که بر روی سازه ساختمان نصب می شود و در یک اصلاح عامیانه، کت و شلوار ساختمان محسوب می شود. مواد مورد استفاده در نما معمولا شامل سنگ، آجر، شیشه، پانل های کامپوزیت و الوار می باشند. در این میان ماده ی سنگ دارای اهمیت ویژه ای به خصوص در ایران است. انواعی از سنگ های ساختمانی به دلایل زیر از روزگاران گذشته به عنوان پوشش ساختمان های ایرانی استفاده می شوند:

  • تنوع در طرح و رنگ
  • تنوع در بازه ی قیمت
  • در دسترس بودن
  • کیفیت فنی مناسب
  • قیمت مناسب
  • امکان ترکیب با متریال های مختلف در پوشش ساختمان

توجه به این نکته مهم است که پوشش های ساختمان بسته به شرایط منطقه ای و فرهنگی، سبک های معماری و پیشرفت در فناوری ساخت و ساز می تواند متفاوت باشد. بنابراین، نوع خاص پوشش ساختمان مورد استفاده می تواند از یک ساختمان به ساختمان دیگر متفاوت باشد. برای مثال استفاده از متریال سنگ به عنوان پوشش ساختمان می تواند بنا به اقلیم در شهرهای مختلف تغییر کند. گرانیت، تراورتن، مرمریت، اونیکس، لایم استون و سایر سنگ ها می توانند در بخش های مختلف پوشش ساختمان مورد استفاده قرار گیرند.

 

 

تهیه شده در واحد تولید محتوای شرکت روشان روز

نگارش: سعید نجاتی

error: محتوا محافظت شده است!!