ماربل مارمارا یا سنگ چینی مارمارا چیست؟ - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

ماربل مارمارا یا سنگ چینی مارمارا چیست؟

سنگ چینی مارمارا

ماربل مارمارا یا سنگ چینی مارمارا چیست؟

ماربل مارمارا یا سنگ چینی مارمارا

ماربل مارمارا Marmara marble یکی از معروف ترین انواع ماربل در ترکیه و سراسر جهان است. این سنگ  طبیعی در جزیره مارمارا استخراج می ‌شود که یکی از مناطق شهر بالیکسیر ترکیه است. ماربل مارمارا که به سنگ چینی مارمارا نیز شناخته می شود، یکی از با کیفیت ترین انواع سنگ ماربل در جهان است و بیشتر استانداردهای صنعت را را دارا می باشد.

سنگ ماربل مارمارا یا چینی مارمارا اغلب در دکوراسیون ها و مکان های مجلل به چشم می خورد. از دیگر نام ‌های این نوع ماربل می‌توان به مارمارا وایت Marmara white، مارمارا استریپ striped marble، مارمارا ایلند Marmara Island marble، Turkish bath marble، Marmara panda و Marmara Zebra اشاره کرد.

 

تم این سنگ شامل سایه های سفید، خاکستری و نقره ای است. یکی از بارزترین ویژگی های سنگ چینی مارمارا خطوط راه راه آن است. این سنگ به لطف بافت طبیعی و ظاهر شگفت ‌انگیزش، از زمان‌ های قدیم به طور گسترده در بسیاری از کشورها و پروژه ها استفاده شده است. اگرچه طبقه بندی های مختلفی برای این سنگ وجود دارد، اما عموماً به عنوان ماربل یا سنگ چینی شناخته می شوند.

 

اهمیت سنگ ماربل مارمارا یا سنگ چینی مارمارا

جزیره مارمارا، واقع در جنوب غربی دریای مارمارا، محل قدیمی ترین معادن سنگ ماربل در جهان است. ممکن است قبلاً متوجه شباهت بین کلمات Marmara و Marble شده باشید. هر دوی این کلمات در بسیاری از زبان ها به جای یکدیگر استفاده می شوند.

ماربل مارمارا یا چینی مارمارا با کیفیت ترین نوع ماربل در ترکیه و سایر نقاط جهان به شمار می رود. این سنگ ماربل از زمان ‌های قدیم مورد علاقه بسیاری از جوامع بوده است. به عنوان مثال، در مسجد الاقصی در شرق اورشلیم، در بسیاری از کاخ ‌های امپراتوری عثمانی، در شهرها و کاخ ‌های تمدن افسوس و تروا (Ephesus and Troy) و ساختمان ‌های روم و بیزانس باستان از این سنگ استفاده شده است.

 

"طراحی

طراحی با سنگ ماربل مارمارا

 

بارزترین ویژگی ماربل مارمارا یا سنگ چینی مارمارا این است که یک سنگ طبیعی کمیاب است که می تواند با شرایط آب و هوایی مناطق مورد استفاده سازگار شود. این سنگ امروزه نیز همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده و در بسیاری از ساختمان ها و پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ویژگی های سنگ چینی مارمارا

  • این سنگ می تواند نور را به خوبی منعکس کند و در نتیجه محیط را خنک نگه می دارند. بنابراین، اگر نیاز به انعکاس نور یا ایجاد فضایی خنک دارید، ماربل سفید می‌توانند انتخابی ایده ‌آل برای شما باشد.
  • به طور کلی این نوع سنگ برای انواع کاربردهای داخلی و خارجی مناسب است.
  • بیشتر طراحان و معماران این سنگ را در میزهای آشپزخانه، پیاده ‌روها، مسیرهای عابر پیاده و کف ‌پوش بکار می برند.
  • همچنین می توان آنها را به عنوان پوشش دیوارهای خارجی، پارکت و سنگ فرش، پوشش پله و راه پله و قرنیز استفاده کرد.
  • ماربل مارمارا معمولاً در طرح های لوکس و مناطق مرطوب کاربرد بیشتری دارد. در ساخت حمام های لوکس ترکیه از این سنگ استفاده شده است و در دکوراسیون حمام به طور گسترده ای محبوبیت دارد.
  • همانطور که قبلا اشاره شد، این سنگ سرشار از مواد معدنی گوگرد دار است. در نتیجه می تواند از رشد باکتری ها جلوگیری کند.
  • دوام و مقاومت بالایی دارد. بنابراین در صورت استفاده ی اصولی، می توانید سال ها از این سنگ بدون آسیب استفاده کنید.
  • می تواند به شما کمک کند تا فضا را در فصول سرد سال گرم نگه دارید و در فصول گرم سال خنک نگه دارید. ماربل مارمارا عایق حرارتی طبیعی خوبی است.
  • مانند تمام سنگ های ماربل، تمیز کردن و مراقبت از آنها بسیار آسان است. تنها چیزی که باید به آن توجه کنید پرهیز از استفاده از مواد شیمیایی اسیدی است.

"استفاده

استفاده از سنگ ماربل مارمارا در حمام

 

انواع سنگ چینی مارمارا

ماربل مارمارا به دلیل تنوع رنگ و طرح با نام های زیادی شناخته می شود. با توجه به محتوای بالای گوگرد، همه سورت های این سنگ را می توان به راحتی در طراحی های مختلف استفاده کرد.

یکی دیگر از ویژگی های مهم این سنگ جلوگیری از رشد باکتری ها است. علاوه بر این، یکی از سنگ های طبیعی کمیاب است که از تشکیل جلبک جلوگیری می کند.

بسیاری از کشورها از انواع سنگ ماربل زیر در ساخت آب انبار و حمام های عمومی استفاده کرده اند. امروزه سازه هایی با قدمت بیش از 2000 سال همچنان در حال فعالیت هستند:

  • وایت مارمارا
  • پاندا مارمارا
  • مارمارای راه راه
  • مارمارای نقره ای
  • مارمارا خاکستری
  • مارمارا اکوادور

اگرچه اجزای این سنگ ها یکسان است، اما این طبقه بندی ها با توجه به ظاهر سنگ انجام می شود.

منبع: www.tureks.com