استانداردهای بین المللی ASTM برای سنگ های ساختمانی - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

استانداردهای بین المللی ASTM برای سنگ های ساختمانی

استانداردهای بین المللی ASTM

استانداردهای بین المللی ASTM برای سنگ های ساختمانی

استانداردهای بین المللی ASTM

انجمن بین المللی آزمایش و مواد آمریکا (ASTM)، که در سال 1898 تأسیس شد، یک سازمان غیرانتفاعی است که یک انجمن جهانی برای توسعه و انتشار استانداردها برای مواد، محصولات، سیستم ها و خدمات فراهم می کند. بیش از 30،000 نفر از 100 کشور عضو ASTM International هستند که شامل تولیدکنندگان، کاربران، مصرف کنندگان، احراب، نمایندگان دولت و دانشگاهیان می شوند.

 

در این جهت کمیته ‌هایی ایجاد می ‌شوند که بر استانداردهای مختلف، مانند سنگ‌ های ابعادی (کمیته C18) یا سیمان (کمیته C01) تمرکز داشته و صلاحیت آن را دارا می باشند. این کمیته ‌ها خود از چند کمیته فرعی تشکیل شده ‌اند که وظیفه بررسی و بحث در مورد بخش ‌های مختلف کمیته را بر عهده دارند. برای مثال، یک کمیته فرعی ممکن است با توسعه استانداردهای مربوط به روش‌ های آزمایش سنگ های طبیعی و دیگری با سیستم ‌های نصب سنگ طبیعی سروکار داشته باشد. این کمیته ها به طور منظم برای بحث و ارائه اطلاعات برای هر استاندارد جدید (یا از پیش موجود) تشکیل جلسه می دهند.

 

کل اعضای ASTM International در مورد صحت و درستی یک استاندارد قبل از ارسال برای تایید نهایی، به آن رای می دهند. آرای منفی داده شده در طول فرآیند رای گیری، قبل از ارسال استاندارد برای تایید به طور کامل در نظر گرفته می شوند.

 

شرکت ها، موسسات و افراد مختلفی از استانداردهای ASTM استفاده می کنند. خریداران و فروشندگان مواد، محصولات و خدمات نیز این استانداردها را در قراردادهای خود لحاظ می کنند. هم چنین مهندسان، دانشمندان، معماران و طراحان از آنها در کار خود استفاده می نمایند. ASTM International در سطح جهانی شناخته شده است و همچنان به بررسی و توسعه استانداردهای جدید مورد نیاز در طیف گسترده ای از مواد می پردازند.

 

چرا استانداردهای ASTM و سایر استانداردهای مشابه مهم هستند؟

در ساختمان های امروزی، تاکید بر محصولات ایمن و دائمی است که نیاز کمی نیز به نگهداری داشته باشد؛ سنگ در ذهن معماران، طراحان و مصرف کنندگان در سرتاسر جهان یک محصول پیشرو در این خصوص محسوب می شود.

بدون در نظر گیری مجموعه‌ ای از استانداردها و روش‌ های آزمایش ثابت و واقعی برای محصولات سنگی، صنعت سنگ به طور کلی دچار اختلال می ‌شود. استانداردهایی که برای این محصولات ایجاد و تنظیم شده اند، ابزارهای مهمی برای کمک به محافظت از سنگ ها در برابر اثرات منفی هستند. استانداردهای یادشده به جلوگیری از استفاده از محصولات سنگی برای کاربردهای نامناسب کمک می کنند. به عنوان مثال، بدون در نظرگیری حداقل استانداردهای مقاومت در برابر سایش سنگ ((ASTM C241-90 (1997)، احتمال بیشتری وجود دارد که سنگ ها در کاربردهای تجاری نصب شوند و آسیب ببینند. این مسئله ممکن است باعث شود که مالک هزینه اضافی برای تعمیر و نگهداری متحمل شود و بر برندیگ صنعت سنگ نیز تأثیر منفی بگذارد.

 

این استانداردها همچنین به عنوان معیاری برای محدودیت های کیفی سنگ ها عمل می کنند. اگر از سنگی با مقاومت خمشی کمتر از حداقل برای پله استفاده شود، احتمال شکست آن بیشتر است و باعث بروز آسیب احتمالی می شود. کفپوش داخلی یا خارجی یا سنگفرش با میزان مقاومت لغزشی ناکافی به احتمال زیاد باعث بروز حوادث ناشی از لغزش در پروژه های عمومی یا خصوصی می شود. لازم به توضیح است که تمام سنگ های ساختمانی قابل استفاده در یک کاربری به خصوص نیستند و صرفا با توجه به نتایج آزمایش های استاندارد باید نسبت به استفاده از آن ها اقدام نمود. در غیر این صورت احتمال آسیب دیدن سنگ و صرف هزینه های ثانویه ی گزاف وجود دارد.

 

در بخش دوم به معرفی مشخصات و استانداردهای ASTM خواهیم پرداخت.

References

  • ASTM.org
  • naturalstoneinstitute.org

 

تهیه شده در واحد تولید محتوای شرکت روشان روز

نگارش: سعید نجاتی