ترموود و انواع آن - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

ترموود و انواع آن

ترموود و انواع آن

ترموود و انواع آن

ترموود چیست؟

یکی از مصالحی که امروزه محبوبیت زیادی دارد ترموود است. ترموود که به آن چوب ترمو نیز می‌گویند از فرآوری پیشرفته انواع خاصی از چوب ها به دست می ‌آید که طی آن استحکام و دوام چوب افزایش می یابد. استفاده از چوب در ساخت و ساز ساختمان دارای معایبی می ‌باشد که این معایب در ترموود تا حدود زیادی برطرف شده است. به عنوان مثال این مصالح در برابر حشرات موذی، موریانه، ساس و انواع کپک ‌ها مقاومت بسیار بالایی دارد؛ علاوه بر این با داشتن رنگ ‌ها و طرح ‌های متنوع می ‌تواند جوابگوی سلیقه‌ های مختلف باشد.

تاریخچه تولید

ترموود برای اولین بار در دهه ی ۱۹۳۰ میلادی در کشور فنلاند تولید شد و این کشور به یکی از پیشتازان این صنعت تبدیل گردید. صنعت ترموود در این کشور دارای گستردگی بسیار زیادی است به طوری که انجمن ترموود فنلاند به طور تخصصی بر روی بهبود کیفیت این محصول فعالیت می ‌کند. پس از فنلاند کشورهای کانادا و آلمان نیز به تولید پیشرفته و گسترده این مصالح دست زدند.

ترموود چیست؟

روش تولید

باید اشاره کرد که هر نوع چوبی برای تولید ترموود مناسب نیست به طوری که عمدتا دو نوع چوب در جهان شامل چوب زبان گنجشک و چوب گونه از کاج برای تولید، مناسب شناسایی شده ‌اند. برای تولید ترموود از روش گرما دهی استفاده می ‌شود. از چوب ‌های دیگر شامل نوئل، صنوبر، توسکا، رادیانا و راش نیز برای تولید این مصالح استفاده می‌ شود. لازم به گفتن است که با کیفیت ‌ترین چوب‌ ها برای تولید این مصالح در کشور فنلاند و سوئد وجود دارند به همین دلیل فنلاند به عنوان پیشتاز تولید شناخته می ‌شود.

کاربرد ترموود

ترموود از جمله مصالحی است که می ‌توان از آن هم در بیرون ساختمان و هم در داخل آن استفاده نمود. پیش از این، استفاده از انواع چوب در نمای بیرونی ساختمان توصیه نمی‌ شد اما با پیشرفتی که در تولید چوب ترموود حاصل شد، دوام و مقاومت آن در برابر رطوبت و حشرات موذی افزایش یافت و حال می توان از این مصالح در نمای بیرونی استفاده کرد. هم چنین می ‌توان در سقف بالکن، کفپوش آلاچیق، نرده ‌های بالکن، و غیره نیز از این مصالح استفاده نمود.

استفاده از ترموود در داخل ساختمان نیز طرفداران بسیار زیادی دارد زیرا با داشتن رنگ گرم، فضای بسیار دلنشینی را برای ساکنین خانه ایجاد می ‌کند. برای مثال از این مصالح می ‌توان در کفپوش و پارکت‌ ها و همینطور قسمت سونای استخر و غیره استفاده نمود.


کاربرد ترموود
مزایای ترموود در ساختمان

  • سبک بودن و امکان استفاده در بخش‌ های مختلف نما
  • عایق صوت و دما
  • مقاوم در برابر پوسیدگی در شرایط آب و هوایی مختلف
  • مقاوم در برابر حشرات موذی
  • مقاوم در برابر رشد انواع قارچ و کپک
  • تولید بدون استفاده از هرگونه مواد افزودنی شیمیایی
  • زیست تخریب پذیر بودن و قابلیت بازیافت
  • ثبات رنگ

انواع مختلف ترموود از نظر روش تولید

ترموود مدل ترمو- اس (Thermo-S)

این مدل در برابر عوامل محیطی پایداری بسیار بالایی دارد. اصولاً نام ترمو اس نیز مربوط به stability یا همان پایداری و ثبات ترموود است. به همین منظور چوب را تا دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد حرارت می‌ دهند تا مقاومت آن افزایش یابد و در این صورت بسیاری از مشکلات آن برطرف می‌ شود. از گونه ‌های سوزنی این مدل برای محیط‌ های داخلی ساختمان استفاده می ‌شود اما باید توجه داشت که استفاده از این مدل در نمای بیرونی توصیه نمی ‌شود زیرا دوام زیادی ندارد.

ترموود مدل ترمو- دی (Termo-D)

نام این نوع مدل از Durability گرفته شده است که به معنای دوام بسیار زیاد این مدل از ترموود است. به همین منظور برای تولید مدل ترمو- دی، چوب را تا دمای ۲۲۰ درجه سانتیگراد حرارت می ‌دهند. این روش تولید باعث افزایش مقاومت و استحکام ترموود می ‌شود و آن را برای استفاده در نمای بیرونی نیز مناسب می ‌کند.  از این مدل در محیط داخل خانه از جمله سرویس ‌های بهداشتی و حمام نیز می‌ توان استفاده نمود.


ترموود مدل ترمو- دی (Termo-D)انواع ترموود از نظر گونه چوب

ترموود با چوب نرم (Soft Wood)

برای تولید این گونه از ترموود از چوب ‌های نرم سوزنی برگ همچون سرو و صنوبر یا کاج استفاده می‌ شود و چگالی کمتری دارد. قیمت آن نیز ارزان ‌تر است.

ترموود با چوب سخت (Hard Wood)

برای تولید این نوع، از درختانی چون گردو، صنوبر، بلوط، افرا، ماهون، گیلاس، راش و زبان گنجشک  می ‌کنند. به علت سخت بودن، اجرای آن در نمای بیرونی ساختمان نیز توصیه می‌ شود زیرا دوام زیادی در برابر عوامل آسیب زای محیطی دارد.

ترموود با چوب سخت (Hard Wood)نتیجه ‌گیری

ترموود یکی از مصالح بسیار پرطرفدار است که حاصل فرایندهای خاصی می ‌باشد. طی این فرایندها معایبی که در چوب‌ های عادی وجود دارد تا حدود زیادی رفع می ‌شود و ترموود را به یک مصالح مناسب برای ساخت و ساز تبدیل می‌ کند. این مصالح دارای گونه ‌های متنوعی است که می‌ توان از آنها هم در نمای داخلی ساختمان و هم در محیط بیرون آن استفاده کرد.

 

تولید شده در واحد تولید محتوای شرکت روشان روز

نگارش: سعید نجاتی