آجر نسوز و آجر معمولی تفاوت ها و شباهت ها - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

آجر نسوز و آجر معمولی تفاوت ها و شباهت ها

آجر نسوز و آجر معمولی تفاوت ها و شباهت ها

آجر نسوز و آجر معمولی تفاوت ها و شباهت ها

 

آجر نسوز چیست؟

آجر نسوز همانند آجرهای معمولی از خاک رس ساخته می شود. خاک رس این نوع آجر در برابر حرارت مقاومت بیشتری داشته و می تواند در برابر عوامل آسیب زا نیز دوام بیشتری از خود نشان دهد. آجرهای نسوز خود به دو نوع سبک و سنگین تقسیم می شوند که هر کدام برای کاربری های مشخصی توصیه می شوند. در تولید آجرهای نسوز از اکسید آلومینیوم، دی اکسید سیلیکون، سیلیس و آلومینا با نسبت های مشخصی استفاده می شود. از آجر نسوز معمولا برای نما، شومینه و انواع کوره ها استفاده می شود. بررسی ها نشان می دهد که این نوع از آجر می تواند تا دمای حدود 1000 درجه سانتی گراد را تحمل کند.

تفاوت آجر نسوز با آجرهای معمولی

آجرهای نسوز امروزی در طرح ها و رنگ های متنوعی تولید می شوند که می توانند جوابگوی سلیقه ها و نیاز های مختلف باشند. علاوه بر این، داشتن کیفیت فنی بهتر نسبت به آجرهای معمولی، باعث شده تا بتوان از آن ها در کاربری های بیشتری استفاده نمود. در ادامه، چند ویژگی مهم آجر نسوز بررسی شده اند.

 

  • عایق بودن

آجرهای نسوز به دلیل داشتن ویژگی های بافتی خود، عایق خوبی در برابر حرارت است. به همین دلیل از این نوع آجر در انواع کوره استفاده می شود. از مدل های سبک وزن آجرهای نسوز در طراحی دیواره های نازک تر کوره استفاده می شود که باعث افزایش راندمان کاری می شود و هزینه های اجرایی را نیز کاهش می دهد. این نوع از آجر ها تا حدودی عایق صوتی نیز هستند. این ویژگی آجر نسوز سبک باعث می شود تا استفاده از آن در نمای ساختمان طرفداران بیشتری داشته باشد زیرا از انتقال آلودگی صوتی به درون سازه می کاهد.

  • مقاومت در برابر دما

آجر نسوز می تواند دماهای بسیار بالا تا حدود 1000 درجه سانتی گراد را تحمل کند. در مدل سنگین وزن این آجز، تحمل دمای بیشتری نیز وجود دارد. همین موضوع باعث شده تا استفاده از آجر نسوز در طراحی شومینه، باربیکیو و بخش هایی از آشپزخانه ها که تحت تاثیر دماهای شدید هستند، گسترش یابد. آجرهای معمولی این ویژگی را نداشته و در مواجهه با حرارت دچار ترک خوردگی و تخریب می شوند.

 

  • تراکم

انواع سنگین وزن آجرهای نسوز چگالی ای برابر با 2.4 کیلوگرم بر متر مکعب دارند. چگالی زیاد این نوع آجرها باعث می شود تا مقاومت زیادی در برابر تنش های مکانیکی داشته باشند. برای مثال آجر نسور سنگین، مقاومت سایشی بیشتری نسبت به آجرهای معمولی دارد. مدل های سبک نیز بیشتر برای عایق بندی مکان هایی استفاده می شوند که تحت تاثیر تنش های مکانیکی نیستند.

 

  • رنگ و طرح

آجر نسور بطور ذاتی رنگ سفید دارد اما با استفاده از ترکیبات رنگی مختلف، می توان آجرهایی با رنگ های متنوع تولید کرد. برخی رنگ ها همچون قرمز، مشکی و سبز بسیار پرطرفدار هستند و این امکان را می دهند تا هر فردی با توجه به سلیقه اش از آن ها استفاده کند. این در حالی است که رنگ آجرهای معمولی با توجه به نوع خاک مورد استفاده در تولید آن تنوع زیادی نسبت به آجرهای نسوز ندارد.

  • ترکیب شیمیایی

ترکیب شیمیایی آجرهای نسوز شامل ۲۳ درصد آلومینا و ۷۳ درصد سیلیس است و سایر مواد مانند اکسید آهن، تیتانیوم و اکسیدهای فلزی نیز در تولید آن بکار گرفته می شوند. از سویی دیگر ترکیب آجر معمولی نیز شامل سیلیس، منیزیم، آهک، اکسید آهن، قلیاها و آلومینا می باشد. افزایش یا کاهش هر کدام از مواد یاد شده تاثیر زیادی روی ساختار آجر می گذارد. لازم به ذکر است که نحوه ترکیب مواد برای آجر معمولی بسیار ساده تر از آجر نسوز است. آجرهای نسوز در مجموع تراکم بیشتری از آجرهای معمولی دارند و ساختارشان منسجم تر است.

 

  • کاربردها

تفاوت اصلی آجر نسوز با آجر معمولی در کاربردهای آن ها است. در ادامه به مهم ترین کاربردهای آن ها اشاره شده است.

 

آجر نسوز در نمای ساختمان

آجرهای نسوز دوام و مقاومت خوبی در نمای ساختمان دارند. یکی از مهم ترین معضلات آجرهای معمولی، شوره زدگی است که در انواع آجرهای نسور این مورد به حداقل رسیده است. همچنین عایق بودن آجر نسوز در برابر دما و صوت باعث بهبود کیفیت زیست در داخل ساختمان ها شده و از هدر رفت انرژی می کاهد.

 

آجر نسوز در دکوراسیون داخلی

وجود رنگ های متنوع در آجرهای نسوز باعث شده تا استفاده از آن در طراحی دکوراسیون داخلی بیشتر شود و این متریال جوابگوی سلیقه های بیشتری باشد. از جمله کاربردهای مهم آجرهای نسوز می توان به طراحی شومینه های مدرن، تزیینات سبک روستیک و حتی کف پوش اشاره کرد.

 

جمع بندی

آجر نسوز دارای مزیت های نسبی بیشتری نسبت به انواع آجر معمولی است بطوری که سعی شده تا معایب موجود در آجرهای معمولی، در انواع نسوز برطرف شوند. آجر معمولی گزینه مناسبی برای دیوارچینی است و از آجرهای نسوز می توان برای نمای داخلی و خارجی استفاده کرد. نوع کاربری و هم چنین بودجه ی در نظر گرفته شده برای ساخت بنا، نقش تعیین کننده ای در انتخاب مصالح دارند.

 

 

تهیه شده در واحد تولید محتوای شرکت روشان روز

نگارش: سعید نجاتی