کاشی های پرسلان و معمولی تفاوت ها و شباهت ها - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

کاشی های پرسلان و معمولی تفاوت ها و شباهت ها

کاشی های پرسلان و معمولی تفاوت ها و شباهت ها

کاشی های پرسلان و معمولی تفاوت ها و شباهت ها

کاشی و سرامیک چیست؟

کاشی و سرامیک از جمله مصالح پرکاربرد محسوب می شوند. این مصالح از دیرباز در ساختمان های ایران استفاده می شده اند. سرویس های بهداشتی، کف، پله و نما از جمله کاربردهای این مصالح هستند. تولید انواع مدرن کاشی یعنی کاشی های پرسلان، باعث شده تا کارایی آن بیشتر نیز شود.

کاشی و سرامیک معمولی از مخلوط کردن خاک رس با انواع مختلف مواد معدنی و آب تولید می شود. مخلوط یاد شده در حدود 1800 تا 2000 درجه فارنهایت (980 تا 1100 درجه سانتی گراد) پخته می شود. در این صورت جذب آب در مخلوط دارای خاک رس، به 0.5 تا 3 درصد کاهش پیدا می کند.

کاشی پرسلان چیست؟

از طرف دیگر کاشی پرسلان از مخلوط خاک رس، ماسه و فلدسپات تولید می شود. فلدسپات یک کانی طبیعی در سنگ های گروه گرانیت است. شن و ماسه مخلوط شده در ترکیب باعث تقویت آن می شود، در حالی که فلدسپات ذوب می شود و تمام مواد را با هم ترکیب می کند؛ در این صورت کاشی پرسلان از یک کاشی سرامیکی عادیِ استاندارد، چگال تر می شود. بررسی ها نشان می دهد که مقاومت پرسلان حدود 30 درصد بیشتر از سنگ گرانیت بوده و دوام بیشتری نیز دارد. پرسلان در دمای حداکثر 1260 درجه سانتی گراد پخته می شود. دمای پخت بیشتر باعث می شود تا آب بیشتری از ساختار کاشی پرسلان خارج شود و با ذوب شدن فلدسپات یک ساختار شیشه ای در  بافت پرسلان ایجاد می شود و آن را به یک مصالح تقریبا نفودناپذیر تبدیل می کند. استانداردهای آمریکایی که توسط TCNA (شورای کاشی آمریکای شمالی) برای یک محصول پرسلان تعیین شده است بیان می کند که یک کاشی پرسلان باید کمتر یا برابر با 0.5 درصد آب به خود جذب کند.

سرامیک یا پرسلان؟ تفاوت در چیست؟

تفاوت عمده پرسلان و کاشی سرامیک در نحوه ساخت آن است. هر دو کاشی از مخلوط خاک رسی تولید می شوند که در کوره می پزند؛ اما خاک رس مورد استفاده در کاشی پرسلان، تصفیه شده تر است و در دماهای بیشتر پخته می شود. دمای پخت بیشتر باعث می شود که کاشی پرسلان متراکم تر و بادوام تر از کاشی و سرامیک های عادی شود.

تفاوت اصلی کاشی عادی و کاشی پرسلان در بافت آن ها است. هر دو نوع کاشی (سرامیک) می توانند لعاب داشته باشند. پرسلان های مدرن با طرح سنگ نیز تولید می شوند که دارای لعابی با طرح سنگ های ساختمانی معروف هستند. باید توجه داشت که صنعت کاشی و سرامیک، انواع پرسلان را به عنوان شکل عملاً غیرقابل نفوذ کاشی و سرامیک های عادی می شناسد؛ به این معنی که پرسلان برابر یا کمتر از 0.5 درصد آب را جذب می کند.

مزایای کاشی پرسلان چیست؟

  • استحکام بیشتر بدنه کاشی و احتمال ترک خوردن کمتر. به عبارت دیگر، مقاومت های خمشی و فشاری کاشی و سرامیک های پرسلان، بیشتر از کاشی ها معمولی است.
  • مقاومت بیشتر در برابر چرخه های یخ زدگی، پرسلان را به انتخابی عالی برای استفاده در فضای باز تبدیل می کند. بروز یخ زدگی های مستمر در کاشی های معمولی باعث می شود تا دچار تخریب و پوسته پوسته شدن گردند که این وضعیت در انواع پرسلان کمتر دیده می شود.
  • در کاشی های پرسلان انبساط و انقباض کمتری وجود دارد. هنگامی که پرسلان در موقعیت های خاص مانند حمام استفاده می شود، دمای بالای آب، تاثیر خاصی روی آن ندارد. در کاشی های عادی، این فرآیند به تدریج باعث تخریب سطحی می شود.
  • یکی از مهم ترین ویژگی های کاشی پرسلان، امکان تولید آن در اندازه ها و طرح های گوناگون است. تولید پرسلان های طرح سنگ را می توان از آن جمله به شمار آورد.

Reference:

www.tileamerica.com

تهیه شده در واحد تولید محتوای شرکت روشان روز

نگارش: سعید نجاتی