پاکستان: بیش از 6000 کارخانه سنگ به دلیل افزایش قیمت برق با تعطیلی روبرو هستند - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

پاکستان: بیش از 6000 کارخانه سنگ به دلیل افزایش قیمت برق با تعطیلی روبرو هستند

پاکستان: بیش از 6000 کارخانه سنگ به دلیل افزایش قیمت برق با تعطیلی روبرو هستند

برق و صنایع سنگ در پاکستان

دولت پاکستان در تلاش برای جلوگیری از تعطیلی احتمالی صنایع، بسته ویژه ای را برای کاهش هزینه های برق برای صنایع معرفی کرده است. در پی افزایش اخیر قیمت برق به دلیل توافقات صندوق بین المللی پول، بیش از 6000 کارخانه سنگ در ناحیه ی Khyber Pakhtunkhwa (خیبر پختونخوا ) واقع در پاکستان در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند.

سجاد خان، رئیس انجمن توسعه صنعت معادن، بیان کرد که افزایش شدید در هزینه های برق، چالش های پیش روی صنعت سنگ در این استان را تشدید کرده است بطوری که این وضعیت وخیم منجر به تعطیلی تعداد قابل توجهی از کارخانه ها شده است. علیرغم اصلاحیه قانون اساسی هجدهم، که مقرر می ‌دارد استانی که برق مازاد تولید می‌ کند، باید قبل از تامین سایر استان‌ ها، ابتدا نیازهای خود را برآورده کند، Khyber Pakhtunkhwa چنین توانایی ای را ندارد. ظرفیت تولید برق آبی در Khyber Pakhtunkhwa که حدود 6000 مگاوات است، در تامین تقاضای واقعی 2700 مگاوات استان به شدت به مشکل برخورده است. علیرغم این مازاد، این استان با تولید تنها 1500 مگاوات در حمایت از صنایع خود دست و پنجه نرم می کند.

در تلاشی برای جلوگیری از تعطیلی های احتمالی صنایع، دولت بسته ویژه ای را برای کاهش هزینه های برق برای صنایع در این استان ارائه کرده است که مشابه تصمیمی است که در استان پنجاب گرفته شد. رئیس انجمن توسعه صنعت معادن از دولت درخواسته کرده است که این تسهیلات را به بخش سنگ ارائه دهد و تاکید دارد که طبق قانون اساسی، نرخ ترجیحی برق باید به شهروندان و صنایع استان اعطا شود.

باید در نظر داشت که بخش سنگ بار عمده رکود صنعت ساخت و ساز در سراسر این کشور را به دوش می کشد. تا زمانی که ساخت و ساز کساد باقی بماند، بازار سنگ برای یافتن خریداران نیز با مشکل مواجه خواهد شد. علاوه بر این چشم انداز افزایش قیمت سنگ توسط کارخانه داران به دلیل توقف مداوم فعالیت های ساختمانی با مشکل مواجه شده است.

صنعت سنگ در استان Khyber Pakhtunkhwa با به کارگیری صدها هزار نفر در مناطق مختلف مانند مردان، ریسالپور، بونر، سوات، جهانگیرا، پیشاور، ابوت آباد، منسهره و غیره، به اقتصاد این منطقه کمک فراوانی می کند. با این وجود، فقدان کمک ‌های دولتی قابل توجه است؛ واقعیتی که علیرغم کمک ‌های اقتصادی قابل توجه صنعت سنگ به منطقه، بدون تغییر باقی مانده است. تولید سنگ های ساختمانی و انواع خط فرآوری آن نیازمند ماشین آلات متعددی است که اغلب آن ها با بهره گیری از برق کار می کنند. لذا چالش در تولید برق یا افزایش قیمت آن، تاثیر بسیار شدیدی در تولید سنگ خواهد داشت.

زمین شناسی منطقه خیبر پختونخوا و تولید سنگ

پاکستان از نظر زمین شناسی با صفحات تکتونیکی هند و اوراسیا همپوشانی دارد و بین این صفحات قرار گرفته است بطوری که استان های سند و پنجاب در گوشه ی شمال غربی صفحه هند قرار دارند، در حالی که بلوچستان و بخش اعظم خیبر پختونخوا در داخل صفحه اوراسیا قرار دارند که عمدتاً فلات ایران را تشکیل می دهند. استان بلوچستان از نظر منابع معدنی غنی ترین استان پاکستان است. خیبر پختونخوا نیز سرشار از سنگ های قیمتی و ساختمانی است. بیشتر سنگ های معدنی یافت شده در پاکستان در اینجا وجود دارند. وجود تعداد بسیار زیاد واحدهای تولید سنگ های ساختمانی در استان خیبر پختونخوا نشان می دهد که معادن بسیار متعدد نیز در این منطقه قرار گرفته اند. مانند آنچه در مناطقی مانند اصفهان و محلات دیده می شود، در ناحیه ی خیبر پختونخوا نیز وجود منابع معدنی باعث گسترش صنعت سنگ شده و ظرفیت اقتصادی و اشتغال زایی بسیار عظیمی نیز در این راستا شکل گرفته است.

زمین شناسی منطقه خیبر پختونخوا و تولید سنگ

References

تهیه شده در واحد تولید محتوای شرکت روشان روز

نگارش: سعید نجاتی