4 نوع سنگ ساختمانی مناسب برای پوشش ساختمان (نمای بیرونی) - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

4 نوع سنگ ساختمانی مناسب برای پوشش ساختمان (نمای بیرونی)

سنگ نما در پوشش ساختمان

4 نوع سنگ ساختمانی مناسب برای پوشش ساختمان (نمای بیرونی)

سنگ نما در پوشش ساختمان

آنچه به عنوان پوشش ساختمان شناخته می ‌شود بخش ‌هایی از یک ساختمان است که با مصالح مختلف پوشانده می شود. در این میان نمای ساختمان دارای اهمیت زیادی است. نمای ساختمان به عنوان کت و شلوار خانه محسوب شده و زیبای ساختمان را تامین می‌کند. از جمله پرکاربردترین مصالح مورد استفاده در نمای ساختمان می‌توان به انواع سنگ ‌های ساختمانی اشاره کرد. سنگ ‌های ساختمانی به ویژه در ایران از دیرباز مورد توجه ساختمان سازان و معماران بوده است. عوامل زیادی نیز در استفاده ی گسترده از سنگ تاثیرگذارند که از آن جمله می‌ توان به تنوع، قیمت و دسترسی آسان به انواع مختلف سنگ ‌ها اشاره کرد. در این مقاله چهار نوع از پرکاربردترین سنگ ‌های ساختمانی در پوشش نمای ساختمان معرفی می شوند.

 

 

انواع سنگ نما برای پوشش ساختمان

سنگ نما تراورتن در پوشش ساختمان

تراورتن یکی از محبوب ‌ترین انواع سنگ‌ های ساختمانی در کاربری نما به شمار می ‌رود. از این سنگ در بیشتر نقاط ایران استفاده می ‌شود. تراورتن دارای تنوع رنگی بسیار گسترده ‌ای است شامل نارنجی، قرمز، زرد، قهوه ‌ای، کِرِم و سفید. همین تنوع رنگ نیز باعث استفاده زیاد از سنگ تراورتن در نما شده است. البته باید اشاره کرد که هر چقدر سنگ تراورتن رنگ روشن ‌تری داشته باشد و رنگ آن به سفید مایل شود، قیمت بیشتری در بازار خواهد داشت به طوری که دو تراورتن عباس آباد و حاجی آباد از انواع با کیفیت و گران قیمت تراورتن های ایرانی به شمار می‌ روند. از جمله ویژگی‌ های مثبت سنگ تراورتن در نمای بیرونی ساختمان می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوام مناسب در برابر چرخه ‌های یخبندان
  • دوام زیاد در برابر تبلور نمک
  • اتصال مناسب با ملات سیمانی در نصب تر به دلیل داشتن حفرات

انواع سنگ نما برای پوشش ساختمان
البته باید اشاره کرد که استفاده از انواع روشن رنگ سنگ تراورتن در کلان شهرها با آلودگی هوای گسترده توصیه نمی‌شود؛ در این گونه مناطق لک و جرم ناشی از آلودگی هوا به راحتی در سطح سنگ تجمع پیدا می‌کند و پس از مدتی باعث کاهش زیبایی سنگ می ‌شود.

سنگ نما چینی

سنگ چینی که به نام سنگ کریستال نیز در بازار ایران شناخته می ‌شود در بازارهای جهانی با نام کریستالین ماربل (Crystalline Marble) مشهور است. این سنگ از دیرباز در تمام قسمت‌ های ساختمان ‌های ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است و همچنان نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است. رنگ روشن، کیفیت فنی مناسب، قیمت خوب و دسترسی زیاد به انواع سورت ‌های این سنگ‌ باعث محبوبیت و کاربرد گسترده ی آن شده است. از جمله ویژگی ‌های این سنگ در نمای بیرونی ساختمان می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • داشتن رنگ سفید و خنثی و امکان ترکیب با رنگ ‌ها و متریال ‌های دیگر
  • دوام زیاد در برابر چرخه ‌های یخ زدگی
  • جذب آب بسیار کم که باعث لک پذیری محدود سنگ می ‌شود

 سنگ چینی در پوشش ساختمان

سنگ نما گرانیت

سنگ گرانیت نیز از انواع سنگ ‌های محبوب برای نمای بیرونی و پوشش ساختمان است. اگرچه از انواع سنگ  گرانیت ها در نما استفاده می ‌شود اما کیفیت فنی انواع گرانیت سفید در نمای بیرونی بهتر است. باید توجه داشت که سنگ گرانیت دارای دوام مناسبی در برابر چرخه های یخبندان و تبلور نمک است اما استفاده از انواع مشکی رنگ گرانیت در نمای بیرونی ساختمان به خصوص در شهرهایی که تحت تابش شدید نور خورشید هستند توصیه نمی‌ شود.

بوری یا رنگ پریدگی از آسیب ‌های شایعی است که در گرانیت‌ های مشکی و در مجموع در تمام سنگ‌ های مشکی رنگ دیده می ‌شود. هرچند گرانیت دارای مقاومت و دوام بسیار زیادی است و جزء سنگ ‌های با کیفیت به شمار می ‌رود اما باید توجه داشت که به دلیل داشتن حفرات بسیار کم و متراکم بودن، اتصال آن با ملات سیمانی ضعیف شکل می گیرد.

سنگ گرانیت در پوشش ساختمان

سنگ نما مرمریت

به طور معمول استفاده از انواع سنگ مرمریت ‌ها برای نمای بیرونی ساختمان توصیه نمی ‌شود اما چنانچه این سنگ از لحاظ فنی شرایط لازم را داشته باشد می‌ توان از آن استفاده نمود. برای مثال دوام در برابر یخ زدگی و تبلور نمک و همینطور جذب آب از جمله ویژگی ‌های فنی هستند که یک سنگ مرمریت برای استفاده در نمای بیرونی باید داشته باشد. برای استفاده در نمای بیرونی، این سنگ باید کمترین میزان رگه را داشته باشد. وجود رگه برای سنگ مرمریت یک ضعف در نما محسوب شده و می ‌تواند باعث سقوط سنگ از نمای ساختمان گردد.

 سنگ مرمریت در پوشش ساختمانتهیه شده در واحد تولید محتوای شرکت روشان روز

نگارش: سعید نجاتی