تمام صادرات کشورهای جهان، در یک نمودار! - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

تمام صادرات کشورهای جهان، در یک نمودار!

صادرات سنگ

تمام صادرات کشورهای جهان، در یک نمودار!

در سال 2022، ارزش کل صادرات کالاهای جهانی به نزدیک به 25 تریلیون دلار رسید. با گسترش تجارت بین المللی، اثرات جهانی شدن و پیشرفت در فناوری، تجارت جهانی در 20 سال گذشته حدود 300 درصد افزایش یافته است.

نمودار ارائه شده توسط Truman Du بر اساس داده ‌های سازمان تجارت جهانی (WTO) تهیه شده است و صادرکنندگان برتر جهان به تفکیک کشورها در آن ترسیم شده است.

با توجه به این نمودار 11 صادرکننده بزرگ جهان، 12.8 تریلیون دلار کالا در سال 2022 صادر کردند، که بیشتر از مجموع صادرات سایر کشورهای جهان (12.1 تریلیون دلار) است.

کشور چین با 3.6 تریلیون دلار یا 14 درصد از کل صادرات جهان، در صدر فهرست قرار دارد. این کشور از سال 2009 بزرگترین صادرکننده کالا در جهان بوده و هم چنان نیز جایگاه خود را حفظ کرده است.

کشور مکزیک از چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری آمریکا پیشی گرفته است!

 

چین روابط تجاری قابل توجهی با اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا دارد که دو مورد از بزرگترین بازارهای کالا در جهان محسوب می شوند. با این حال، تنش های تجاری اخیر منجر به از دست رفتن موقعیت چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایالات متحده در سال 2023 شده است.

 

مکزیک اکنون از چین به عنوان بزرگترین فروشنده ی کالا به ایالات متحده پیشی گرفته است. این تغییر در پویایی تجارت بخشی از تلاش گسترده ی ایالات متحده برای واردات کالا از کشورهای نزدیک به کشور و کاهش وابستگی ایالات متحده به رقبای ژئوپلیتیکی است.

 

ایالات متحده با بیش از 2 تریلیون دلار در سال دومین صادرکننده بزرگ کالا در جهان است!

کانادا بزرگترین خریدار کالاهای صادراتی ایالات متحده در سال 2022 بوده که 17 درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داد و پس از آن مکزیک، چین، ژاپن و بریتانیا قرار گرفتند.

عمده ترین صادرات ایالات متحده نفت تصفیه شده، گاز، نفت خام، خودرو و انواع مدار است.

 

دیدگاه منطقه ای صادرات بر اساس کشور

از دیدگاه منطقه ای، واضح است که آسیا با بیش از 36 درصد از کل صادرات بر بازار تجارت تسلط دارد و پس از آن اروپا با 34 درصد قرار دارد.

در حالی که کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکای شمالی محصولات تولیدی و فناوری را جزء صادرات اصلی خود دارند، کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی بیشتر کالاهایی مانند نفت، طلا، الماس، کاکائو، چوب و فلزات گرانبها را صادر می کنند.

عصر جدیدی از جهانی شدن به وجود آمده است؟

تجارت بین‌الملل در آغاز قرن بیست و یکم به شدت رشد کرد و از 15.6 تریلیون دلار در سال 2001 به 40.7 تریلیون دلار در سال 2008 رسید. از آن زمان، سیاست های تجاری و حمایتی مانند مالیات بر کالاهای خارجی و سهمیه واردات، 663 درصد افزایش یافته است. به طور مشابه، تجارت جهانی به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی نیز متوقف شده است، و در سال 2008 به اوج خود رسید و از آن زمان به بعد کاهش یافت.

با وجود کاهش وابستگی متقابل و یکپارچگی بسیاری از کشورها در دوران پس از ویروس کووید، پیش بینی شده صادرات جهانی همچنان بین سال ‌های 2020 تا 2030 ، 70 درصد رشد کند و طبق استاندارد چارترد تا سال 2030 به 29.7 تریلیون دلار برسد.

 

صادرکنندگان برتر حوزه ی خلیج فارس!

بررسی نمودار نشان می دهد که امارات متحده ی عربی با 598.5 میلیارد دلار صادرات، یازدهمین صادر کننده ی برتر دنیا و اولین صادر کننده ی برتر حوزه ی خلیج فارس است. پس از امارات نیز عربستان و قطر به ترتیب با 410.5 و 129.8 میلیارد دلار صادرات، دو صادر کننده ی برتر در حوزه ی خلیج فارس به شمار می روند. به این ترتیب سه کشور عربی امارات، عربستان و قطر، سهم قابل توجهی در تجارت جهانی دارند.

 

Reference:

stonenews.eu

 

 

تهیه شده در واحد تولید محتوای شرکت روشان روز

نگارش: سعید نجاتی