سنگ طبیعی، ماده ای سبز و پایدار - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

سنگ طبیعی، ماده ای سبز و پایدار

سنگ طبیعی

سنگ طبیعی، ماده ای سبز و پایدار

تاثیر گازهای گلخانه ای در گرمایش کره زمین

سوخت ‌های فسیلی شامل زغال ‌سنگ، نفت و گاز بیشترین سهم را در تغییرات آب و هوایی جهانی دارند و بیش از 75 درصد از انتشار گازهای گلخانه ‌ای جهان و نزدیک به 90 درصد از کل انتشار دی‌اکسید کربن، حاصل سوختن این مواد است.

هنگامی که گازهای گلخانه ای کره ی زمین را احاطه می کنند، گرمای تولید شده در زمین به دام می افتد. این پدیده باعث گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی و اقلیمی می شود. سرعت گرمایش کره ی زمین بیش از هر زمان دیگری در حال تشدید است و آثار فاجعه بار آن در کشور ایران نیز به وضوح دیده می شود. با افزایش گرمای کره زمین، تعادل موجود در اکوسیستم های مختلف دچار اختلال می شود و جان گونه های جانوری و گیاهی با خطر جدی رو به روی می شود. جان انسان نیز از این تغییرات در امان نیست. انسان خود عامل اصلی در تولید گازهای گلخانه ای است که تغییرات گسترده ی اقلیمی را به دنبال دارد. و اما خود انسان نیز درگیر آثار مختلف تغییرات اقلیمی همچون سیل و خشکسالی است. در تصویر زیر میزان متوسط افزایش دمای مناطق مختلف کره زمین در 50 سال گذشته نشان داده شده است.

سنگ، یک ماده ­ی سبز

سنگ یک ماده­ ی سبز به شمار می رود. سبز بودن یک ماده نشانگر نقش بسیار کم یک ماده در تولید و انتشار گازهای گلخانه ای است. یکی از مضرترین گازهای گلخانه ای نیز گاز کربن دی اکسید است. این گاز به عنوان یکی از مهم ترین عوامل گرمایش کره ی زمین شناخته می­ شود. در فرآیند تولید سنگ طبیعی از معدن تا فرآوری، گاز دی اکسید کربن کمتری نسبت مصالح دیگر مانند سرامیک و آجر تولید می­شود. در دنیای امروزی که مسائل زیست محیطی بسیار مورد توجه هستند، سنگ های طبیعی جایگاه ویژه ای دارند و این موضوع در آینده نیز یک امتیاز مهم برای سنگ خواهد بود.

تمرکز اصلی معماری سبز یا معماری پایدار بر استفاده از مصالح سبز است. از این نگاه سنگ توانسته است جایگاه ممتازی در این سبک معماری داشته باشد. معماری سبز در بسیاری از کشورهای جهان در حال گسترش است.

 

سنگ طبیعی یک ماده ی پایدار است!

مطالعه پایداری و ارزیابی چرخه عمر پوشش های کف که توسط Deutscher Naturwerkstein-Verband e.V. (DNV)  انجام شده است، شامل مجموعه‌ ای از داده‌ های علمی می باشد که پیامد های زیست محیطی ناشی از استفاده از سنگ طبیعی، کاشی‌ های سرامیکی ، PVC، لمینت و کفپوش‌ های چوبی را ارزیابی می‌ کند که به برتری سنگ اشاره دارد.

این مطالعه نشان می دهد که هزینه ی انرژی مورد استفاده برای فرآوری سنگ طبیعی تنها ۳,۳ درصد از کل هزینه ی تولید سنگ است. با بررسی نمودار فوق می توان دریافت که در فرآیند تولید فرش بیشترین میزان گاز کربن دی اکسید وارد جو کره ی زمین می شود. میزان انتشار گاز کربن دی اکسید در طی تولید سرامیک نیز کمی بیشتر از سنگ طبیعی است. سرامیک به عنوان یکی از مهم ترین رقبای سنگ طبیعی شناخته می شود اما سنگ از نظر پایداری، برتری نسبی دارد.

مقایسه همه پوشش‌ های کف نشان می دهد که پوشش‌ سنگ طبیعی، در طی فرآیندهای تولید، نصب و کاربری، نسبت به سرامیک‌، PVC، لمینت‌ ها و کفپوش‌ های چوبی، تاثیر سوء کمتری بر محیط‌ زیست دارد. نمودار زیر نیز نشان می دهد در تولید سنگ مصنوعی میزان بیشتری گاز کربن دی اکسید وارد جو زمین می شود. هرچند ماده ی غالب در تولید سنگ مصنوعی، قطعات خرد شده ی انواع سنگ های طبیعی است، اما در مجموع پایداری کمتری از سنگ طبیعی دارد.

تولید شده در واحد تولید محتوای شرکت روشان روز

نگارش: سعید نجاتی