صادرات برزیل در نیمه اول سال 2023 - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

صادرات برزیل در نیمه اول سال 2023

صادرات برزیل

صادرات برزیل در نیمه اول سال 2023

بر اساس آخرین آمار موسسه Centrorochas، صادرات برزیل در شش ماهه اول سال 2023 با کاهش 13.44 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 2022، به حدود 549 میلیون دلار رسیده است. به همین ترتیب، فروش خارجی نیز مقادیر مثبتی نشان نمی دهد بطوری که در مدت مشابه در نظر گرفته شده، 15.1 درصد نسبت به شش ماهه اول سال 2022 کاهش یافته است.

جالب اینجاست که 83 درصد از کل صادرات سنگ ‌های ساختمانی برزیل از ایالت اسپریتو سانتو انجام می ‌شود و در شش ماهه اول سال 2023، میانگین قیمت هر تن کل صادرات سنگ طبیعی برزیل (599.84 دلار آمریکا در هر تن) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 2 درصد افزایش یافته است.

 

در سال گذشته میانگین نهایی قیمت هر تن سنگ طبیعی صادر شده از کشور هند (158.1 دلار آمریکا در هر تن)، پرتغال (254.4 دلار آمریکا در هر تن)، ترکیه (292.1 دلار آمریکا در هر تن)، برزیل (612.4 دلار آمریکا در هر تن)، چین (806 دلار در هر تن) و ایتالیا (970.4 دلار در هر تن) بوده است.

صادرات سنگ های طبیعی برزیل اساساً در 2 کشور متمرکز است. اگر صادرات مربوط به ماه ژوئن را تجزیه و تحلیل کنیم، متوجه می‌ شویم که صادرات برزیل 60.2 درصد به ایالات متحده آمریکا (55.5 میلیون دلار آمریکا) و پس از آن به چین با 19 درصد (23 میلیون دلار آمریکا) بوده است.

 

صنعت سنگ برزیل

امروزه سنگ های طبیعی برزیل، به ویژه سنگ ماربل و کوارتزیت، به دلیل ترکیب، رنگ و زیبایی طبیعی و منحصر به فرد خود مشهور هستند. در ادامه تاریخچه چگونگی تبدیل شدن برزیل به یک بازیگر اصلی در صنعت سنگ بازگو شده است.

جنگ برای طلا!

اعتقاد بر این است که آغاز صنعت معدنکاری سنگ در برزیل با آغاز جنگ طلا در اوایل قرن 18 و هجوم مردم برای کشف طلا مصادف است. پس از سال ها آشفتگی اقتصادی ناشی از جنگ علیه اسپانیا و هلند، طلا در برزیل کشف شد.

بلافاصله پس از کشف طلا، هجوم برای یافتن طلا به راه افتاد و سیل خروشان مردم از سایر نقاط حوزه ی مستعمره و پرتغال در نیمه اول قرن 18، وارد منطقه شد.

 

کشف سنگ ماربل برزیل توسط ایتالیایی ها در دهه 1970

در دهه 1970، ایتالیایی ها به برزیل مهاجرت کردند و ذخایر ماربل سفید را در نزدیکی شهر Cachoeiro de Itapemirim برزیل کشف کردند. از آنجایی که مهاجران ایتالیایی قرن ‌ها سنگ طبیعی را استخراج می‌ کردند، توانستند دانش، تکنیک، ماشین ‌آلات و فن استخراج سنگ طبیعی را وارد این کشور کنند. پس از این کشف، برزیل به سرعت به یک بازیگر اصلی در صنعت سنگ تبدیل شد.

 

رشد تکنولوژیکی و گسترش استخراج سنگ طبیعی در دهه 1990

در دهه 1990، برزیل نیروی کار با تجربه و بزرگی را در صنعت سنگ طبیعی تجمیع کرد. سپس معدنچیان به سمت معادن گرانیت حرکت کردند و در آنجا به راحتی توانستند مهارت های خود در استخراج سنگ ماربل را به استخراج گرانیت منتقل کنند. این گسترش فعالیت منجر به رونق سنگ گرانیت برزیل شد.

همچنین در این زمان بود که اروپا شروع به پیشرفت فناوری برای برش و فرآوری سنگ کرد که به شدت روند استخراج سنگ طبیعی را سرعت بخشید. این فناوری جدید، همراه با ذخایر سنگ فراوان در برزیل که هنوز استخراج نشده بود، برزیل را به یکی از بزرگترین صادرکنندگان سنگ در جهان تبدیل کرد.

 

تصویر بالا یک کوارتزیت موستانگ سفید تازه استخراج شده از برزیل را نشان می دهد.

 

کشف کوارتزیت

با در دست داشتن فناوری جدید جستجو برای استخراج انواع دیگری از سنگ های طبیعی ادامه یافت. معادن سنگ در شمال و شمال شرقی برزیل راه اندازی شدند. برخی از معدنکاران حتی به ایالت هایی مانند میناس گرایس یا قسمت داخلی باهیا و پرنامبوکو رفتند که منجر به کشف سنگ کوارتزیت شد.

در برزیل برخی از منحصر به ‌فردترین و رنگارنگ ‌ترین کوارتزیت ‌های جهان را می توان یافت. Fusion Wow، Emerald Green و Explosion Blue همگی نمونه های عالی سنگ کوارتزیت در برزیل هستند. امروزه زیباترین کوارتزیت ها در برزیل استخراج می شوند.

 

برزیل از دهه 1990 تا امروز

اگرچه برزیل در دهه 1990 دچار یک بحران اقتصادی شده بود، اما صنعت سنگ توانست به سرعت دوباره خود را به حالت عادی بازگرداند. حتی امروزه، سنگ طبیعی یک صادرات پیشرو و نیروی محرکه برای اقتصاد برزیل است.

در حال حاضر، بیش از 300 کارخانه فرآوری سنگ صادراتی در برزیل وجود دارد؛ همچنین بلوک های سنگ به ایتالیا، چین، هند و تایوان صادر می شوند. تولید در برزیل در حال حاضر طیف گسترده ‌ای از سنگ ‌ها را شامل می‌ شود از جمله گرانیت، ماربل ، کوارتزیت، اسلیت، سرپانتین، تراورتن و سنگ آهک.

 

References:

  • ariastonegallery.com
  • stonenews.eu

 

تهیه شده در واحد تولید محتوای شرکت روشان روز

نگارش: سعید نجاتی