پنج دلیل اصلی برای پایدار بودن سنگ طبیعی در خانه - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

پنج دلیل اصلی برای پایدار بودن سنگ طبیعی در خانه

سنگ طبیعی در خانه

پنج دلیل اصلی برای پایدار بودن سنگ طبیعی در خانه

استفاده از سنگ طبیعی در پروژه های ساختمان سبز

امروزه تمایل فزاینده ای به ایجاد خانه های زیبا، لوکس و پایدار وجود دارد. در بازار امروز، با مواد و گزینه های طراحی بسیاری وجود دارند. در این میان سنگ طبیعی به عنوان انتخابی عالی برای رفع تمام نیازهای شما و همچنین به دلیل پایدار بودن سنگ طبیعی، باعث افزایش پایداری خانه می شود. سنگ طبیعی ماده ای است که در همه جای خانه کاربرد دارد و در دراز مدت اهداف زیبایی شناختی و عملکردی را در نمای بیرونی و داخلی خانه شما تامین می کند.

 

طراحی پایدار بر استفاده ی بهینه از انرژی، آب و مواد تمرکز دارد و در عین حال اثرات منفی ساختمان را بر سلامت انسان و محیط زیست در طول چرخه عمر ساختمان کاهش می دهد. طراحی و ساخت ساختمان ها به شیوه ای سازگار با محیط زیست نیاز به تفکر و برنامه ریزی دقیق در ابتدای پروژه دارد. با این حال، سود حاصل از ساخت سبز بسیار بیشتر از زمان و منابع صرف شده است.

 

با داشتن دانش در مورد پایداری سنگ، می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. انتخاب سنگ طبیعی نشان می دهد که شما مسئولیت مراقبت از زمین را جدی می گیرید. سنگ یک مصالح بسیار پر طرفدار در طراحی پایدار است. این مصالح از گذشته تا کنون در خانه ها مورد استفاده قرار گرفته است و توانسته نیازهای مختلف را تامین کند. اما، چه چیزی سنگ را پایدار می کند؟

 

1. سنگ یک ماده طبیعی است.

سنگ محصول طبیعی زمی بوده و مصالح ساختمانی سبز است. برای ایجاد سنگ به مواد یا منابع دیگری نیاز نیست. سنگ های فراوانی با رگه ‌ها، بافت‌ ها، رنگ ‌ها و ویژگی‌های فنی مختلف وجود دارند که استفاده از آن را در طیف وسیعی از کاربردها ممکن می ‌سازد. ظاهر متفاوت سنگ نتیجه میلیون ها سال تغییرات زمین شناسی است. سنگ طبیعی فاقد مواد شیمیایی یا سموم مضر است، بنابراین می توانید مطمئن باشید که محیط داخلی خانه شما سالم خواهد بود که همین مورد جزء مهمی از طراحی پایدار است. دسترسی به سنگ در نقاط مختلف مناسب است. با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در حین حمل و نقل سنگ، اثرات زیست محیطی کاهش می یابد. در کشورهای پیشرو در استخراج سنگ های ساختمانی مانند ایتالیا، هند و ایران، هزینه ی حمل و نقل سنگ تا شهرهای اطراف کم است که این موضوع باعث کاهش هزینه ی تمام شده ی سنگ خواهد شد. برای مثال در کشور ایران یکی از دلایل استفاده ی گسترده از سنگ های ساختمانی، قیمت مناسب آن نسبت به سایر مصالح است. وجود معادن فراوان در ایران باعث در دسترس بودن سنگ شده است.

 

2. سنگ بسیار بادوام است.

سنگ در طی زمان مقاومت خوبی از خود نشان می دهد؛ به این معنی که استفاده از سنگ طبیعی نه تنها ارزش خانه شما را افزایش می دهد بلکه نیاز به جایگزینی را در مدت زمان طولانی کاهش می دهد. سنگ هایی مانند سنگ آهک (لایم استون)، تراورتن و گرانیت همگی در صورت استفاده درست می توانند برای سال ها زیبایی و کیفیت خود را حفظ کنند. انواعی از سنگ ها به راحتی می توانند در برابر تردد زیاد مقاومت کنند و در مناطقی مانند حیاط، آشپزخانه و حمام استفاده شوند که ممکن است برای 50 یا حتی 100 سال دوام بیاورد. دوام به ویژه هنگام انتخاب مواد پایدار مهم است زیرا در این صورت منابع به دفعات برای ایجاد مواد جدید استفاده نمی شوند. وقتی مواد مختلف را مقایسه می کنید، آنها را از منظر هزینه های چرخه عمر در نظر بگیرید. حتی اگر سنگ در ابتدا گران ‌تر باشد، در مقایسه با سایر مصالحی که نیاز به تعمیر یا تعویض مکرر دارند، بیشتر هزینه‌های آتی را کاهش می‌ دهد. برای مثال استفاده از سنگی مانند گرانیت در کف مناطق پر تردد راهکار بسیار درستی است زیرا این سنگ مقاومت سایشی بالایی دارد و در اثر تردد انسان دچار سایش نامتقارن و آسیب های مرتبط دیگر نمی شود.

3. مراقبت و نگهداری از سنگ آسان است

اگر سنگ به درستی نگهداری شود، سال ها دوام می آورد و زیبایی خود را حفظ می کند. طیف گسترده ‌ای از پرداخت ها وجود دارد که می ‌توان روی سنگ طبیعی اجرا کرد که عملکرد آن را نیز بهبود بخشد از جمله افزایش دوام، مقاومت در برابر هوازدگی و سایش و یا مقاومت سنگ در برابر لغزش. بیشتر سنگ ها را می توان به سادگی با یک مایع ظرفشویی ملایم و آب تمیز کرد. همچنین پاک کننده هایی وجود دارند که به طور خاص برای سنگ طبیعی ساخته شده اند که مقرون به صرفه بوده و به راحتی استفاده می شوند. بسیاری از این پاک کننده ها استانداردهای پایداری را دارند، به این معنی که فاقد مواد شیمیایی مضر هستند و محیط زیست را آلوده نمی کنند. توجه به این نکته ضروری است که میزان جذب آب، نقش تعیین کننده ای در جرم پذیری یک سنگ دارد و هرچه سنگ جذب آب پایین تری داشته باشد، نظافت آن نیز راحت تر خواهد بود.

 

 

4. سنگ قابل بازیافت است.

سنگ کاملاً قابل بازیافت است و این پتانسیل را دارد که در طول عمر خود کاربردهای مختلفی داشته باشد. برای اطمینان از اینکه عمر مفید سنگ به حداکثر می رسد، بازیافت یک گزینه بسیار مناسب و یک راه پایدار است. از نظر زیست‌ محیطی، استفاده از سنگ بازیافتی می‌تواند نیاز به استفاده از انرژی، آب و سایر منابع برای تولید محصولات جدید را حذف کند و در نهایت از تأثیرات بر اکوسیستم ‌ها و منابع جلوگیری کند.

کاربردهای زیادی برای سنگ بازیافتی وجود دارد. به عنوان مثال، یک ساختمان سنگی قدیمی را می توان تخریب کرد و سنگ آن را برای استفاده به عنوان سنگفرش، دیوارهای حائل یا نمای بیرونی اصلاح و استفاده نمود. سنگ های مسطح کوچک را می توان تغییر کاربری داد و یک طرح موزاییک کف یا دیوار ایجاد کرد. قطعات سنگ را نیز می توان به هم چسباند تا طرح یا ظاهری کاملاً جدید ایجاد کند. این مواد همچنین می توانند حس نوستالژیک را در خانه ایجاد نمایند

5. سنگ به صورت پایدار استخراج و تولید می شود.

پیشرفت ‌های فناوری، از جمله روش ‌های بهینه ی استخراج منجر به کاهش هزینه‌ های محصولات سنگی شده و استفاده از سنگ طبیعی را آسان ‌تر و مطلوب‌ تر از همیشه کرده است. حفظ منابع، جلوگیری از انتشار آلودگی و به حداقل رساندن ضایعات راهکارهای حفظ محیط زیست است که در این زمینه سنگ یک مصالح پیشتاز است. مرحله استخراج تا نصب و عمر مفید سنگ به شیوه ای پایدار انجام می گیرد که کمترین مصالحی تمام این شرایط را باهم دارد. استفاده از ماشین آلاتی مانند ماشین آلات کنترل عددی کامپیوتری (CNC) دقت و کارایی تراش سنگ را بهبود می بخشد و در عین حال باعث صرفه جویی در زمان و منابع می شود.

نتیجه گیری

طراحی پایدار یک الزام در معماری امروز است. برای طراحی یک خانه یا سنگ طبیعی، گزینه ها و انتخاب های بسیار زیادی وجود دارند. نوع طراحی با سنگ طبیعی بسیار سلیقه ای است، اما پایداری باید در نظر گرفته شود تا با فرآیند تصمیم گیری همراه باشد. باید توجه داشت که تمام انواع سنگ های طبیعی لزوما برای یک کاربری خاص نمی توانند برای طولانی مدت دوام بیاورند. بنابراین چنانچه پایداری در طراحی مد نظر باشد، حتما باید از سنگ مناسب برای کاربری مورد نظر استفاده نمود تا هزینه های احتمالی تعمیر یا تعویض به حداقل برسد.

 

Reference

  • usenaturalstone.org

 

تهیه شده در واحد تولید محتوای شرکت روشان روز

نگارش: سعید نجاتی