طراحی یک فروشگاه به شکل معدن سنگ ماربل! - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

طراحی یک فروشگاه به شکل معدن سنگ ماربل!

بوتیک سنگی

طراحی یک فروشگاه به شکل معدن سنگ ماربل!

سنت آتن یک فروشگاه بوتیک در شهر میکونوس را به شکل یک معدن سنگ ماربل سفید طراحی کرده است. برند نیکوس آتینا که زیبایی‌ شناسی جاودانه یونانی و فرهنگ مدیترانه ‌ای را در هم آمیخته است، از  فروشگاه جدید خود در جزیره میکونوس رونمایی نموده است.

این فضا توسط سنت آتن ساخته شده است. این فروشگاه بوتیک که شبیه به معدن است، از بلوک های تراشیده شده از  سنگ ماربل دیونیسوس ساخته شده است. دیونیسوس همان سنگی است که برای ساخت پارتنون، مورد استفاده قرار گرفته است. مفهوم فضایی این فروشگاه شبیه به شکل بطری عطر این برند است که یادآور بادبان یک قایق یا یک قطعه سنگ ماربل می باشد.

 

در قسمت هسته ی این فروشگاه، نیکوس آتینا روح و میراث یونانی را با فلسفه طراحی که فرهنگ مدیترانه را در بر می گیرد، مجسم می کند. مفهوم طراحی فروشگاه نیز به دنبال ایجاد فضایی طبیعی و هنری است. سنت آتن این فضا را نه تنها برای به نمایش گذاشتن خلاقیت های نیکوس آتینا، بلکه برای تجسم برند، شبیه به یک گالری هنری ابداع کرده که تجربه ای منحصر به فرد را به بازدیدکنندگان ارائه می دهد.

 

تیم طراحی با تلاش برای ترکیب روح هنری جاودانه، سادگی، مد مجلل و میراث یونانی، فروشگاه را در جزیره میکونوس قرار داده است. مفهوم طراحی حول علامت تجاری گریفین می چرخد، که نماد نیروی خلاق بدوی است که اشیا را به آثار هنری تبدیل می کند.

طراحان، با همکاری کارشناسان سنگ از Form To Matter، سنگ ماربل Dionysos را از Penteli انتخاب کردند. این سنگ در ساخت شاهکارهایی مانند پارتنون نیز استفاده شده است.

 

بلوک های انتخاب شده به اندازه دلخواه بریده شدند و سپس برای ایجاد یک ماکت در مقیاس کامل از فروشگاه، مورد بررسی قرار گرفتند تا بی عیب و نقص باشند. سپس این قطعات سنگ ماربل به میکونوس فرستاده شدند و در محل فروشگاه دوباره کنار هم قرار گرفتند.

 

سنگ ماربل دیونیسوس Dionysos را بیشتر بشناسید!

شاید تاریخی ترین سنگ ماربل جهان دیونیسوس باشد. آکروپولیس و همچنین بسیاری از بناهای تاریخی معروف دیگر از این سنگ ساخته شده اند. این سنگ ماربل خاص می تواند به روش های متنوعی فرآوری شود از سندبلاست تا صیقلی.

 

استخراج سنگ سفید معروف پنتلی در دوران باستان در سمت جنوب غربی کوه آغاز شد. از ماربل های پنتلی، پارتنون، ارکتیون، پروپیله آکروپولیس، تیسیو، معبد زئوس المپیا و بسیاری معابد و بناهای دیگر آتن و دیگر شهرهای باستانی یونان ساخته شده است.

اولین استخراج معدن در پنتلی در سال 1836 در زمان سلطنت اتو آغاز شد و تا سال 1976 در مکان های مختلف در سمت جنوبی کوه پنتلیان ادامه یافت.ئدر سال‌های اخیر، کتابخانه والدیان، آکادمی آتن و بسیاری از ساختمان‌های مهم دیگر با سنگ ماربل پنتلیک ساخته شده ‌اند.

از سال 1976 استخراج سنگ ماربل پنتلیک تنها در سمت شمالی پنتلی، در ناحیه دیونیسوس – معدن دیونیسوس، یعنی سمت خالی از سکنه حوضه آتن، ادامه دارد. سنگ ماربل پنتلیک حاوی شکاف هایی است که استخراج بلوک سنگ ها را تسهیل می کند. این سنگ دارای بافت دانه شکری بوده، مقاومت بالایی دارد و به راحتی صیقل می خورد.

هنگامی که ماربل های پنتلیک در معرض عوامل جوی قرار می گیرند، یک پوشش سطحی طلایی ایجاد می شود که مجسمه های ساخته شده از این سنگ ماربل را بسیار جذاب می کند.

دو نوع خاص از سنگ مرمر پنتلیک که از دوران باستان شناخته شده اند عبارتند از:

Pentelique Statuaire و marmo greco fino یا marmor pentelicum

نوع Pentelique Statuaire با سنگ ماربل سفید از نظر سفیدی متفاوت است که توصیف آن غیرممکن است. فقط یک متخصص می تواند تفاوت را ببیند. از این نوع سنگ ماربل پنتلیک در معماری و به ویژه در مجسمه سازی استفاده می شده است. به طور خاص، گزارش شده است که در دوره کلاسیک، مجسمه سازان از سنگ ماربل پنتلیک برای ساخت قسمت های برهنه مجسمه ها استفاده می کردند. تنها سنگ ماربل هایی که می توان آن ها را با آن سنگ مقایسه کرد، کارارا و ورسیلیا هستند.

 

References:

www.designboom.com

www.marmara.gr

 

تهیه شده در واحد تولید محتوای شرکت روشان روز

نگارش: سعید نجاتی