چند نکته در مورد ترمیم سنگ های ساختمانی - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

چند نکته در مورد ترمیم سنگ های ساختمانی

ترمیم سنگ

چند نکته در مورد ترمیم سنگ های ساختمانی

تهیه شده در واحد تولید محتوای شرکت روشان روز «مرکز اطلاعات سنگ ایران»

نگارش: سعید نجاتی

ترمیم سنگ

مواد شیمیایی می توانند بر روی سطوح سنگ طبیعی شما تأثیر بگذارد. سنگ طبیعی ماده ای بادوام است که با ترمیم حرفه ای می توان آن را بازیابی نمود. اطلاع از زمان ترمیم و بازیابی سنگ به دو عامل بستگی دارد:

اول: نوع سنگ. برخی از سنگ ها مانند سنگ ماربل، تراورتن و سنگ آهک به اسید حساس هستند. اجتناب از ریختن مواد اسیدی مانند آبلیمو در آشپزخانه بسیار سخت است و سنگ ‌ها معمولاً نیاز به ترمیم بیشتری دارند.

دوم: نحوه نگهداری سنگ. استفاده از پاک کننده های خنثی باعث می شود که سنگ شما برای مدت طولانی تری زیبا به نظر برسد، اما مواد شیمیایی خشن تر (اسیدی و حتی قلیایی) می توانند به سرعت به پوشش سنگ های خاص آسیب بزنند.

 

اگر سنگ شما کثیف یا فرسوده به نظر می رسد، یک فرد متخصص مرمت می تواند با بررسی سنگ شما تعیین کند که آیا به نگهداری، ترمیم یا تعمیر نیاز دارد یا خیر.

یک متخصص ممکن است این سوالات را از شما بپرسد:

چه کسی سنگ را نصب کرده است؟ از چه پاک ‌کننده‌ هایی استفاده می‌کنید؟ کدام ویژگی ظاهری سنگ را دوست ندارید؟

 

بندکشی

بندکشی بین تایل های سنگی بیشترین دردسرها را دارند. بندکشی ها ممکن است در اثر مراقبت نادرست لکه‌ دار یا کثیف شوند، ترک بخورند و مشکلاتی فراتر از حد نگهداری ایجاد نمایند. یک متخصص خوب تعیین می‌ کند که سطح سنگ به کدام گزینه نیاز دارد:

  • تمیز کردن و آب ‌بندی
  • پرداخت مجدد
  • پولیش مجدد

 

 

فرآیند ترمیم

فرآیند ترمیم شامل استفاده از خمیر یا پودر ساینده است. اگر سنگ آسیب زیادی دیده باشد، از کف یا ماشین دستی با دیسک الماسه برای مرمت استفاده می شود. این فرآیند سطح سنگ را لایه برداری می کند. سپس، بسته به نوع پرداخت، سنگ مجددا پولیش یا تراش داده می شود. بازسازی سنگ ممکن است چند روز طول بکشد. ترمیم به این روش یک فرآیند پیچیده است که بین سه تا هفت مرحله طول می کشد. بازه زمانی اغلب طولانی تر از آن چیزی است که اکثر مردم انتظار دارند.

ارتباط مستمر با متخصص ترمیم دهنده ی سنگ در طول فرآیند بسیار مهم است. برای مثال، در مورد کانتر آشپزخانه یا حمام، باید مشخص کنید چه کسی وسایل سینک را جدا می‌ کند. اگر این موضوع مشخص نشود، اپراتور بدون جدا کردن سینک کار خود را پیش می برد، اما اثر هاله ‌ای حاصل از ترمیم در اطراف شیر آب و غیره دیده خواهد شد. وقتی صحبت از طبقه به میان می آید، باید مشخص شود که اثاث منزل همچون مبلمان را چه کسی جابجا می کند. بسیاری از پیمانکاران اثاثیه را جابه ‌جا نمی‌ کنند.

پس از بازسازی

پس از تکمیل فرآیند ترمیم، متخصص مرمت معمولاً سنگ را آب بندی می کند. زمان لازم برای خشک شدن مواد آب بندی به سطح سنگ بستگی دارد. این مواد ممکن است در لمس خشک باشند، اما ماده ی سیلر ممکن است نیاز به زمان بیشتری داشته باشد و برای ساعات معینی مؤثر نخواهد بود. شما باید اجازه دهید در محیطی مانند حمام 24 ساعت سپری شود. روی میزهای آشپزخانه به راحتی می توانید وسیله بچینید، اما در آن شب چیزی روی کانتر سرو نکنید.

پیمانکار باید دستورالعمل های مراقبت را نیز ارائه دهد. بسیاری از صاحب‌ خانه‌ ها اعتراض می ‌کنند که چرا آب ‌بندی، محافظتی ایجاد نمی‌کند. باید توجه داشت سیلرهایی که پیمانکار ‌ها استفاده می‌کنند، سیلرهای نفوذی هستند نه یک پوشش یا موم. این مواد در منافذ سنگ فرو می ‌روند و به دفع چربی یا روغن کمک می‌کنند، اما مانع از خراش برداشتن یا تاثیر اسید یا سایر مواد شیمیایی روی سطح سنگ نمی‌ شوند.

ترمیم سنگ شما می تواند آن را به زیبایی و درخشندگی در زمان نصب اولیه بازگرداند. بخشی از زیبایی سنگ طبیعی در این است که می توان فرآیند ترمیم را بدون نگرانی تکرار کرد و یک عمر از سرمایه گذاری در سنگ لذت برد. ترمیم مناسب، یکپارچگی سنگ را به خطر نمی اندازد. شما می توانید این کار را به صورت سالانه انجام دهید.

توجه به این نکته مهم است که تشخیص اشتباه و استفاده نادرست از تکنیک ‌های ترمیم می‌ تواند باعث آسیب بیشتر شود. اطمینان حاصل کنید که از یک پیمانکار ترمیم متخصص استفاده می نمایید.

Reference

usenaturalstone.org/