نمایشگاه سنگ تهران - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

نمایشگاه سنگ تهران

نمایشگاه سنگ تهران

هشتمین نمایشگاه بین اللملی سنگ تهران مورّخ 28/04/1395 الی 31/04/1395 در محل دائمی نمایشگاه های بین اللملی سنگ تهران برگزار شد.

این دوره از نمایشگاه تفاوتهای محسوسی نسبت به دوره های پیشین داشت که به اختصار به چند مورد آن اشاره می کنم.

  1. برای اوّلین بار در تاریخ این نمایشگاه ، قرارداد اجرای نمایشگاه با مجری 3 ساله به شرط حُسن انجام اجرا بسته شد. هیات مدیرۀ انجمن سنگ با یک نگاه کارشناسی و فهم بسیار بالا نسبت به شرایط برگزاری نمایشگاهها چنین تصمیمی گرفت با جای تقدیر و تشکر دارد. این برنامه به انجمن و مجری این فرصت را می دهد که با برنامه ریزی و سرمایه گذاری لازم در بازۀ زمانی مورد نیاز یک برنامه ریزی نمایشگاهی ( که حداقّل 3 سال است) نسبت به ارتقا نمایشگاه اقدام نمایند.
  2. در یک تصمیم بسیار کارشناسی کلّیۀ تصمیم های اجرایی نمایشگاه در یک ستاد 6 نفره ،( 3 نفر از هیئات مدیره و 3 نفر از طرف مجری ) گرفته شد که کلیۀ مصّوبات ستاد مورد پذیرش انجمن و مجری بود.
  3. تفکّر، برنامه ریزی و اجرای نمایشگاه توّسط خود صنف و در غالب اعضای افتخاری ستاد انجام شد. حدود 100 نفر از اعضای برجسته صنعت سنگ به صورت مستقیم در ارائه ایده ، برنامه ریزی و اجرا درگیر نمایشگاه بودند و شاهد آن بودیم که در یک کار گروهی بسیار زیبا نزیک به 28 بیلبورد در شهرک صنعتی شمس آباد تهران به صورت داوطلبانه و رایگان به اطلاع رسانی نمایشگاه تهران اختصاص یافت که بسیار منظرۀ باشکوهی از یک جو همدل و همراه به وجود آورد.

این حرکت در بسیاری از مناطق دیگر تهران و شهرستانها به عناوین مختلف تکرار شد که نقطۀ عطف این نمایشگاه می باشد.

  • رخدادهای جنبی نمایشگاه با یک برنامه ریزی مدّون و همکاری دسته جمعی در زمان نمایشگاه حال و هوای خاصی به نمایشگاه داد و نمایشگاه را تبدیل به یک رخداد صنعتی کرد.

که به اختصار به چند رخداد جنبی اشاره می کنیم:

  1. هم اندیشی تشکّلهای…
  2. ورک شاپ معمار پارامتریک
  3. ساخت تندیس عبّاس کیارستمی

در این ارتباط از تعدادی از دست اندرکاران صنعت سنگ درخواست شد تا نظرشان را نسبت به نمایشگاه هشتم ( 1395 ) و تغییرات آن نسبت به نمایشگاه های گذشته و مشابه ، اعلام کنند

و البتّه از آنجاییکه در این مقاله صرفاً گزارش و نظرات را چاپ می کنیم ، پاسخی به نقدها نخواهیم داد ولی در جای خود حتماً به این مطالب خواهیم پرداخت. قطعاً قسمتهایی از فرمایشات این عزیزان را قبول داریم و باید به رفع کاستیها کمر همت ببندیم و بعضی از مطالب هم ناشی از سوتفاهمات است که باید با اطلاع رسانی بیشتر برطرف شود.

آقای اخطاری مشاور فنّی و صادرات صنعت سنگ:

به عنوان یک مخاطب با علاقه صنعت سنگ  به دلیل مشغله خارج از ایران متاسفانه امکان حضور در نمایشگاه سال گذشته و همچنین امسال برایم فراهم نشده است با توجه به مطالعه و بررسی های شخصی مواردی در خصوص نمایشگاه صنعت سنگ در ایران به استحضار میرسد : با عنایت به آخرین سری های نمایشگاه های ورونا و کارارا و نمایشگاه های صنعت سنگ در دنیا شاهد تغییراتی در روند اجرایی و نوع مخاطب قرار دادن اینگونه نمایشگاهها هستیم .پوشش جمع آوری اطلاعات بازدید کنندگان در سالهای گذشته منجر به جهتگیری و تعیین اهداف در سال های بعدی شده است – مسیر انتخاب نمایشگاه ها در حال حاضر در مسیر پروژه محور افتاده و نوع بازاریابی و ارائه ها به شکلی مدرن و نو آورانه در حال تغییر است، کشش به سمت سبکهای معماری مدرن و استفاده های طراحی در سنگ بیشتر به چشم میخورد و این نوع تغییرات بسیار هوشندانه در حال وقوع هستند در واقع متولیان  پیشرو صنعت سنگ دنیا در حال تغییر صورت مسئله هستند یعنی ذائقه مشتری را هدف قرار داده اند و با طراحی ماشین آلات جدید و فن آوری جدید محصولاتی جدید به دنیا عرضه میشود به این معنی بسیاری از تولید کنندگان صادراتی  کشورهای در حال توسعه در آینده با مشکل ورود به بازار  جهانی مواجه خواهند شد مادامی که نگاه به نمایشگاه تخصصی نشود و دانش بهرهبرداری از نمایشگاه نهادینه نگردد صنعت نمایشگاهی در ایران به اهداف استاندارد تعریف شده در مقیاس بین المللی خود نخواهد رسید – صرف نظر از تلاش متولیان ایرانی نمایشگاه که به جای خود قابل تقدیر است ولی نگرش و دیدگاهی بالاتر برای تعیین این سقف توقع لازم است – متولیان محترم اجرایی نمایشگاه مجبور شده اند سقفی از کیفیت را به نمایش بگذارند که مخاطبان و متقاضیان را راضی نگهدارند در حالی که متولیان صنعت نمایشگاهی صنعت سنگ در ایران باید با داشتن دورنمایی استراتژیک در فکر ایجاد نو آوری و ایجاد فضای ارتقا و رشد برای این صنعت باشند و شاید نه اگر چند قدم پیشتر روند تغییرات را رصد کنند – استفاده از کارهای نو و استقبال از شیوه های نو و حتی نو آورانه با اعتماد به نفس – طرحی نو و خاص – لازم است به دنیا معرفی شویم – کیفیت خدمات رسانی و استفاده ثبت نام ساده اینترنتی و تهیه بارکد و هوشمندانه بسیار اهمیت دارد از آنجا که ممکن است زیر ساختهای اجرایی فراهم نباشد  اما باید به انجام ایجاد آن اصرار ورزید زیرا بهره گیری از اطلاعات و تفکیک مخاطب راه را برای مدیریت برنامه ریزی آینده هموار خواهد ساخت – با سپاس تلاش متولیان محترم  همیشه باید به این مهم بی اندیشیم که برای بهتر شدن همیشه جا هست .

با تقدیم احترام – سیامک اخطاری – مشاور فنی و کوچ صادراتی -صنعت سنگ – آلمان

آقای منصور رجبیان از فعالین صنعت سنگ:

در خصوص این سوال میتوان یک کتاب نوشت بنده سعی میکنم این کتاب را بطور خیلی فشرده  در سطرهایی خلاصه کنم

سنجش معیارها ی کیفیت برگزاری نمایشگاهها و مقاسیه ادوار مختلف و موارد مشابه را میتوان با تحلیل و بررسی شاخص  های مهم یک نمایشگاه انجام داد ،شاخص های فرهنگی در هر نمایشگاه میتواندمعیار سنجش خوبی برای  آن نمایشگاه باشد ، در هر جامعه ای که فرهنگ در جایگاه رفیعی قرار داشته باشد ، و شاخص های فرهنگی آن قوی بوده و بر پایه های قدرتمندی استوار باشد   تعالی آن جامعه قطعی ست و آن جامعه یک جامعه پویا خواهد بود. در صنعت سنگ که یک جامعه صنعتی ست ، عدم رشد و تعالی از ضعیف بودن شاخص های فرهنگی در بدنه و در پایه منتج شده است .

بنابراین تقویت شاخص های فرهنگی در این جامعه بشدت مورد نیاز است و می بایست در فرصتهای مختلف این خلا را در آن جبران کرد  ،  یکی از این فرصتها که مورد توجه اقشار مختلف این جامعه از اقصی نقاط کشور قرار میگیرد نمایشگاه بین المللی تهران است و میتواند تاثیر گذار باشد و اگر فرهنگ پر بار با شاخصه هایش معرفی گردد میتواند در سطح صنعت ترویج گردد.

بنابراین جلوه ی شاخص های فرهنگی  یکی از مهمترین وجوه یک برگزاری خوب و موفق است ،  نمایشگاه ۹۵ وجه تمایزش نسبت به نمایشگاههای سال قبل همین شاخص ها ست که بطور خیلی پررنگ ظهور پیدا کرده بود  و بطور جدی میتوان گفت مقایسه آن با نمایشگاههایی چون ورونا و یا شیامن منطقی تر است تا با نمایشگاههای داخلی .

مراسمی که توانست ابعاد مختلفی در یک فرهنگ غنی در صنعت سنگ  ایجاد کند و به آن وسعت بخشد ، در این نمایشگاه بوضوح هویدا بود ، ابعادی که هر کدام شاخص های قابل توجه و سمت و سو داری بشمار میروند . پیکر تراشی ، مسابقات علمی فرهنگی ، بها دادن به ایده های نو در صنعت و آرم و غرفه آرایی و دیگر مراسم میتواند تریگر خوبی بر جان این صنعت باشد تا در عرصه های مختلف قدرت تقابل و تعامل را داشته باشد.

آقای حسینعلی میرزائی ، رئیس اتحادیه سنگ مشهد:

سلام وعرض ادب

از کیفیت برگزاری وغرفه ارایی خوبی برخوردار بود، برخی اشکالات جزیی در تمام نمایشگاها وجود دارد ، تلاش مدیریت محترم قابل تحسین بود، جلسات دور همی بخصوص دعوت به شام وتقدیر از همکاران تاثیر روحی وروانی توام با ارتقاء وتلاش در حداکثر استفاده از بیانات واستادان صنعت ملموس بود پیامد های بعدی و اثرات بازدیدکنندگان درشرایط رکود بهما آموخت که بهره وری از داده ها میتواند سود مند باشدما حدود 800 بازدید کننده داخلی و110 نفر خارجی داشتیم تاثیر گذاری نمایشگاه درمعاملات کنسرسیوم ما باتوجه به رکود حاکم رضایت بخش بودیکی از ثمرات خوب نمایشگاه خروج گروه ما جهت بازار یابی برون مرزی و ورود به بازار کشورهای همسایه خراسان از دستاوردهای نمایشگاه سال گذشته بود.

آقای رستمی ، مدیرعامل اسبق شهاب سنگ ومشاور عتبات عالیات:

به نام خداوند خالق زیباییها

نهضت نمایشگاه سنگ تهران در سال 1395 مرهون نیت پاک و صداقت دست اندرکاران ، کار علمی توسط گروهی از جوانان دلسوز ، شفافیت و اطلاع رسانی مردمی و اهتمام به نوآوری و خلاقیت بود .

اینها و دیگر اقدامات موجب تغییراتی در نمایشگاه 1395 نسبت به سنوات قبل شد که بهترین شاهد آن استقبال کم نظیر فعالان داخلی و خارجی سنگ در ثبت نام غرفه های امسال نمایشگاه سنگ است .

موفق و سربلند باشید.

آقای حسن روح الهی.

نمایشگاه سال قبل باعث بروز اتحاد و همدلی در صنف شد، راه دراز است و مسیر دشوار ولی مهم حرکت است. نمایشگاه سال قبل اغاز رنسانس فکری و تولیدی در صنف سنگ است ، ضیافت همسنگ که اتفاقی بی نظیر در تاریخ نمایشگا ها بود امیدوارم این اتحاد و همدلی و مدیریت خوب برگزار کنندگان باعث پیشرفت این صنف باشه.

آقای جعفر ثنایی از بزرگان صنعت سنگ اصفهان:

سلام عرض ادب

نمايشگاه مكاني بود كه از سالها پيش براي نميدونم واقعا كيا ولي به نام سنگ برگزار ميشد اين امر با زمانهاي نا مناسب وشرايط خاصي كه داشت ريزشي در مخاطبان خود داشت كه حداقل از ديد من وبعضي ازدوستان  هيچ نكته  جالب وجذابي دران ديده نميشد كه بعضا براي بازديد ،زحمت يه سفر يه روزه را  به خودشون بدند 

از درهاي ورودي  گرفته تا برخورد خدمه تا چيدمان سالن ها وتهويه و….

اما در سال گذشته به طور عجيبي در نمايشگاه يه تحول به چشم ميخورد كه عليرغم اين كه معلوم بود تغيير ساختاري رخداده در انسجام وارزشي كه خود قرفه داران براي ان قائلند يه حس تازه ناشناسي (مثل اظطراب يك ريسك) توچشمشون موج ميزد. ريسكي كه بعضا راضي از اون بودند مثل برنده ها ، تازه گي ،جواني، تنوع، نظم، وحس خوب نكات مثبتي بود كه ميشد به وضوح ديد  ولي بايد يه سري مسائل را با چشم واقع بين ديد واز خوش بيني گذشت واون شلوغي ،ازدهام كارها ، كم بود جا،زيادي برنامه ها، نا مناسب بودن مكانهاي روباز(نداشتن يه فضاي خصوصي ) وشايد نبود يك نقشه منسجم ودر دسترس ، تابلوهاي راهنما، وعلايم هدايت كننده ، فاصله هاي سالنها  ونبود يك الگوريتم براي يك مسير بازديد بازديد كنندگان نيز از نكاتي است كه بايد از ان غافل نشد وتا فرصت هست فكري براي ان انديشيد .

به اميد بهبود روز افزون براي صنف ونمايشگاه

آقای اکبر زنگنه از خوش نام ترین اساتید صنعت سنگ و بازرس انجمن سنگ ایران:

سلام، نمایشگاه سال قبل تجلی نتایج مثبت یک همکاری گروهی در این  صنعت بود. از جمله فعالیتهایی که در این صنف کم سابقه بوده و به ندرت اتفاق افتاده است. بروز عوامل مثبتی در حیطه سیاست و اقتصاد کشور نیز در رونق بخشی این نمایشگاه خصوصا در بخش مشارکت خارجی تاثیر گذار بوده است.تنوع برنامه های جانبی نمایشگاه نیز در افزایش بازدید از نمایشگاه موثر بود.از دیگر نکات مثبت این دوره افزایش فضای نمایشگاه و ارتقای کیفی غرفه های شرکت کنندگان می باشد.سازماندهی امور اجرایی مناسب و قابل قبول بود و میزان رضایت غرفه داران و بازدید کنندگان به نسبت دوره های قبل بیشتر به نظر می رسید.

از نکات منفی نمایشگاه  نیز باید به  تراکم برنامه های جانبی نمایشگاه  و تداخل زمانی بعضی از آنها اشاره نمود.

آقای سید احمد حسینی از تولید کنندگان و معتمدین صنعت سنگ ایران:

تغییرات در سال ۹۵ بسیار شگرف و محسوس بود ،از برنامه ریزی های مختلف صورت گرفته  و دقیق  تا تشکیل تیم های مختلف آموزشی و …هر چند ضعف هایی مشاهده شد که دو دلیل دارد هم  سنت های نخوب و پر قدرت  گذشته و سختی جایگزین کردن بدعت های خوب بجای سنت های اشتباه گذشته .جوشش در از خود دانستن نمایشگاهی مهم و در آینده ای نچندان دور سر نوشت ساز برای کل صنعت نه از یک طیف خاص بلکه برای همه و همه از مدیریت ، مجری ، تیم های تشکیلاتی و همه اعضا در همه استانها تغریبا مشارکت فعال داشتند و بنظر بنده این پتانسیل هست در صنعت ما که هر وقت درست صداش کنیم صحیح جواب خواهیم گرفت و این موضوع باعث فخر و مباهاته صنعتی قدرتمند ، پویا ، و ابرومند و قابل توسعه در سطح جهان و سود آور نقش نمایشگاه و برگزاری نمایشگاهی خوب در این میان بسیار حائز اهمیت است چون نمایشگاه جلوه گاه واقعی از توانایی ها ، طراوشات

و ذهنیتهای صنعتگران و عشق و علاقه ایشان در کار آفرینی و خلاقیت و در هنر فراوری سنگ است  .نمایشگاه سال قبل زنگ بیدار باشی بود که می توان به وضع قبل و وضع موجود قناعت نکرد  ،  می توان بهتر شد و بهتر شد منحنی مسیرها و  اهداف را به رو بالا و آسمان نشانه گرفت …

و هیچ هدفی دست نیافتنی نیست، وضعیت کنونی در حال حاضر از ما بهتر  عقبه خوب و مبارکی در هیچ زمینه ای نبوده است و حالا اگر حاصلی دارند نیست جز آموزش ، پرورش ، نمایش و اجرای صحیح

و بعقیده بنده نمایشگاه سال ۹۵ تفاوتهای بسیار زیادی به هر لحاظ با سایر نمایشگاه ها داشت که به بخشی از آن اشاره شد .

آقای تابش از فعّالین صنعت سنگ ایران:

سلام. نمایشگاهی که در سال قبل در تهران برگزار شد، قطعا نمونه ای از یک نمایشگاه موفق بین المللی بود که به جرات میتوان گفت که مجری از همه امکاناتی که در حیطه اختیارات خود داشت، نهایت استفاده را برای برنامه ریزی منسجم برده بود و دقت و وسواس را بخرج داده بود و محیطی با نشاط، دوستانه و منظم ایجاد کرده بود که از دید من شرکت کننده، بسیار عالی بود. دو پیشنهاد ددرم. اول این که امسال در انعکاس اخبار نمایشگاه بیش از پارسال از رسانه ها استفاده شود تا این واقعه پررنگ تر منعکس شود. پیشنهاد دومم ادامه آگاهی رسانی از آمار و جزییات نمایشگاه، پس از پایان آن است.

آقای مالک رحمتی، نائب رئیس هیئات مدیره و سخنگوی انجمن سنگ ایران و رئیس افتصادی بنیاد کوثر:

سلام ، نمايشگاه بين المللي سنگ كه همه ساله به همت انجمن و فعالان اين صنعت در تهران برگزار مي شود يكي از مهمترين رويداد هاي است كه نقشه راه و سرنوشت يك سال اتي صنعت را در ان چند روز نمايشگاه رقم مي زند بنابراين اهالي اين صنعت اعم از معدن دار و كارخانه دار و صادر كننده و شركت هاي دانش بنيان در عرصه اكتشافات و فراوري نوين برايشان بسيار مهم است كه نمايشگاه اولا با كيفيت و ثانيا با حضور همه اضلاع زنجيره ارزش  صنعت يعني توليد، استخراج ، فراوري ،صادرات و ماشين الات و صنايع وابسته ثالثا با حضور اثر گذار كشورهاي هدف خارجي برگزار شود .

تا بتوانند در طول نمايشگاه براي فروش سنگ و يا خريد ماشين الات و لوازم يدكي با بهترين كيفيت و مناسب ترين قيمت وويا پيدا كردن شريك تجاري داخلي و خارجي و همچنين با اخرين دستاورد هاي صنعت سنك كشور و دنيا اشنا شوند و حدا امكان دوره هاي اموزشي  تخصصي براي توليد باكيفيت وبا  استاندارد جهانيبراي صادرات  و روش هاي نوين استخراج و اكتشاف با ماشين الات جديد . وبويژه از تكنولوژي هاي روز دنيا در اين عرصه بهره مند شوند

بنابراين در همه نمايشگاهها سعي شده  يك بسته كاملي از خدمات براي افراد حاضر در نمايشگاه چه به صورت غرفه دار و يا بازديد كننده توسط مجريان برگزاري نمايشگاه تهيه و تقديم شود اما نمايشگاه پارسال از جامعيت بيشتري بر خوردار بود و توانست سرويس و خدمات بيشتري را به نسبت سنوات قبل به افراد حاضر در نمايشگاه ارايه نماييد

از نقاط قوت نمايشگاه پارسال از نظم و انسجام در طراحي هاي غرفه دار ها و برگزاري نشست هاي تخصصي و توجه به صنايه پايين دست صنعت سنگ از حمله حجاري و صنايه دستي و …بوده و افزايش قابل توجه حضور شركاي خارجي  نيز به نشاط و پوياي نمايشگاه افزوده بود

اميدواريم امسال نيز با برنامه اي جامع و با مشورت خبرگان و نخبگان صنعت نمايشگاهي در شان اين صنعت مهم و اثر گذار ،در سالي كه به عنوان سال اقتصاد مقاومتي ، توليد و اشتغال مزين شده برگزار كنيم و در خصو ص رونق توليد ملي و ايجاد اشتغال در معدن برنامه هاي را براي اجرا و عملياتي شدن در نمايشگاه ارايه نماييم

از همه دست اندكاران محترم نمايشگاه تقدير و تشكر مي كنم و ارزوي موفقيت روزافزون برايشان از خداوند منان مسئلت مي كنم.

آقای رجبعلیان از فعالین صنعت سنگ و مسول روابط عمومی انجمن سنگ ایران:

خوب بد زشت نمایشگاه بین المللی تهران

نمایشگاه بین المللی صنعت سنگ ایران بزرگترین نمایشگاه صنعت سنگ ایران محسوب میشود.

در نمایشگاه بین المللی سال 1395 کشور ایتالیا در صدر فهرست کشورهای خارجی برتر شرکت کننده قرار داشته و از انجاییکه کشور ایتالیا در این صنعت پیشرو میباشد حضور ان به معنای اهمیت و بزرگی این رویداد میباشد و باید بیان کنم که نمایشگاه صنعت سنگ ایران یک رویداد است و من رویداد ها را دوست دارم.

مهمترین ماموریت انجمن سنگ ایران و نیز مجری برگزار کننده (شرکت روشان روز) که در سال 1395 با عملکردی نسبتا خوب نمایشگاه را برگزار کردند حضور موثرتر و بی دغدغه تر همکاران در نمایشگاه بین المللی است و ارایه خدمات با کیفیت مطلوب و مورد نظر و برازنده صنعت سنگ است.

نمایشگاه بین المللی صنعت سنگ یک رویداد ویژه محسوب میگردد زیرا تقریبا در این نمایشگاه نواوری ها و غرفه های مختلف و همایش و سمینارها و مهمتر از همه بازدیدکنندگان متخصص نشان دهنده رویدادی منحصر به فرد است.

📌خوب: پیشرفت در طراحی غرفه ها و نواوری و نیز عملکردی متفاوت و استقبال عالی نسبت به سالهای قبل

📌بد: عدم حمایت های دولتیان در بهبود و برگزاری بهتر و باشکوه تر

📌زشت: صنعت سنگ بدلیل طبیعتی که در خود نهان دارد عاری از زشتیست

با ارزوی موفقیت روز افزون

آقای سید حسین مهاجرانی ، رییس هیات مدیره انجمن سنگ کرمان:

“نهضت” يك مصدر ثلاثى مجرد است در زبان عربى كه همتاى فارسى اش مى شود “بيدارى”.

اين مصدر صرف فعل هم دارد “نٓهٓضتُ من النوم” يعنى “از خواب بيدار شدم”.

نمايشگاه هشتم را “نهضت” خواندن از سر تفنن و يا بكار بردن واژه اى براى بزرگنمايى يك حركت جمعى نبود. منظور دقيقا همان “بيدارى” بود.

نشد كه در نمايشگاه غرفه اى داشته باشم اما شد كه عين آن چهار روز را در نمايشگاه باشم و از شعورى كه آن را اداره مى كرد لذت ببرم. نمايشگاه از زبان من اسم هايى ديگرى هم داشت: “چارسوق، پرچم، توتم، نشان”. رؤيايى هم داشتم كه در آن، نمايشگاه “نماد همت همه ى ما ملت سنگ براى گستردن سفره اى از دريا تا دريا تا برخوردارى همگان…” تعريف شد.

“خيال تخم دو زرده از مرغ تخم طلا”، “نون بزرگ” و تعابير ديگرى كه ساير رفقا خرج كردند را هم مى گذارم كنار همان فهرست باشد تا روزى كه روزش باشد و تقدير، يكى يكى دايره ى اين واژگان را تنگ تر كند و ببينيم كدام واژه ماندگار خواهد بود.

آرزوى من ماندگارى همان “نهضت” است…

آقای رحمان سلمی ، عضو سابق هیات مدیره انجمن سنگ ایران:

با سلام،  خدمت سرور گرامى در پاسخ به سوال جنابعالى در مورد  نمايشگاه مختصر به نظر خودم را عرض ميكنم. موضوع را از دو نظر عنوان ميكنم: كميت و كيفيت

 كميت: از نظر كميت همينطور كه امارها به صورت مستند نشان ميدهند رشد قابل ملاحظه اى داشته كه كاملا طبيعى با ايجاد شرايط همدلى. مديريت شخصى. ايجاد انگيزه مالى كه به حق از بهترين روش براى كسب موقيت نمايشگاهى از نظر مالى است كه بالطبع منجر به واگذارى بيشتر و رشد چشمگير تر شده بود كه خيلى هم عالى ميشود نام برد.

كيفيت: به نظره من از نظره كيفيت تفاوت فاحشى با سالهاى قبل از نظره تعداد بازديدكننده، مديريت سالنها. شرايط سهل براى بازديدكننده ها. مديريت بر عوامل اجرايى سالنها. خبر رسانى مديران پروژه ها. نور سالن.نظافت سالنها. راديو نمايشگاه. متكديان سالنها. خدمات تداركاتى نمايشگاهى. جرثقيل نمايشگاه. و….

 و اما بد ترين اتفاق سال قبل، انحصار سالنهاى خارجى و عدم حضور سكاندارهاى عرضه اقتصادى يعنى چينى ها. كه با حضورشان باعث رونق اقتصادى كشورها هستند. البته چون جنابعالى يك شخصيت اقتصادى نيستيد وارد اين بحث نميشوم فقط در اين حد عرض كنم كه اين اتفاق خيلى اصل و نگاه بيرونى را تحت شعاع قرار داده. و به علت خيلى وقيح بودن اتفاق بود كه اعتراض ها به سكوت منجر شد. ولى پچ پچ هاى صنفى نتيجه خيلى بدى در آينده نگاه به اين اتفاق خواهد داشت.

و يک مورد دیگه :  نگاه به معمارى و دانشگاه و دانشجو و معمارى پارامتريك و از اين  بازى ها  بخش اعظمى از انرژى را به نا حق صرف اين امورات حاشيه كرد كه ميتوان به عنوان بزرگترين ضعف سياستگزارى و مديريتى ازش نام برد. 

باسپاس.

و به عنوان آخرین مطلب این گزارش می خواهم عرض کنم که همه باید باور کنیم که نمایشگاه سنگ تهران برای همۀ ما ، اهمیّت دارد و به تهران ارتباط چندانی ندارد.

قسمتی از برنامه سند استراتژیک توسعۀ نمایشگاه تهران را در اهمیت نمایشگاه در اینجا می آورم و امیدوارم این نمایشگاه کاملاً درآمده از بطن صنعت سنگ باشد و نه متعّلق به گروه خاصی . در این مسیر دست یاری به سمت همۀ دوستان و همکاران محترم دراز می کنیم و هر دستی را که در این راستا پیش بیاید به گرمی و روی خوش می فشاریم.

در اکثریت قریب به اتفاق مواردی که موضوع و محتوای بحث و صحبت با معماران، مهندسین و یا حتی مسئولین ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط؛ صنعت سنگ و مقوله‌های پیرامونی آن است، به راحتی می‌توان دریافت که متأسفانه، تصور درستی از آمار و ارقام، استعدادها، توانمندی‌ها و مساحت و ابعاد کاربردی و کارکِردی این صنعت ارزشمند و فراگیر، وجود ندارد. تصوری که اين جماعت كثير دارند، به طور غالب، مبتنی بر تجربه‌ی شخصی شکل گرفته است. در نتیجه می توان فهمید که؛ يك نگاه واقع‌گرایانه و صحیح که مستلزم یک انتخاب صحیح است وجود ندارد.

مذاکرات و نشست‌هایی که در سطوح کوچک و بزرگ شکل می‌گیرند، مسیر اصلی تحصیل منافع کوچک و بزرگ هستند. چه مذاکرات انفردای که هدف آن؛ تنها فروش یک محصول و یا بیش‌تر باشد و چه ارتفاع‌های بالاتر مذاکره، که شامل مساحت و ابعاد؛ گروهی، ملی و یا بین‌المللی برای دستیابی به نوعی از تفاهم و تصمیم صنفی، ملی یا حتی جهانی است.

برخی ادبیات جدید حاکم بر فرآیند مذاکره را بیش‌تر شبیه یک بازی می دانند که بالتبع پیرو سلسله قواعدی خواهد بود که بازی را به پیش ببرد. این قواعد بر دو رکن اصلی زمین بازی و قواعد بازی استوار است. بهترین حالت برای یک بازیگر(اعم از؛ حقیقی یا حقوقی) این است؛ که بتواند در زمین خودی و مبتنی بر  قواعد خودش بازی کند به عبارتی دیگر و چنان‌چه در زمین حریف و با قواعد او بازی کند هر چقدر هم که در بازی مورد نظر قوی، ماهر و صاحب تکنیک و تاکتیک باشد احتمال شکستی بسیار بیش‌تر از بازی در زمین خودی و با معیارهای خودی را پیش رو خواهد داشت. به عنوان مثال؛ در نوع بازاریابی مرتبط با سنگ؛ فردی که برای فروش سنگ به ساختمانی وارد شود، وارد زمین حریف شده‌است. سختی کار آنجا خواهد بود که مسئول و یا مدیر بخش خرید سنگ ساختمان، برای اثبات قدرت خودش نیاز به تحمل تنظیم و برنامه‌ریزی خاصی ندارد.(ساختمان موجود و مدیریت او  بر ساختمان، برتری کامل او را بر شما باعث شده است.) و این شخص فروشنده است که باید با نشان دادن کاتالوگ، عکس و چه بسا ده‌ها روش محیرالعقول! دیگر نشان دهد که معدن، کارخانه و توانایی لازم را برای موارد مذاکره در چنته خود دارد. اما، اگر مثال را از زاویه‌ی مقابل ببینیم. به نحوی که فروشنده بتواند مشتری هدف را به محیط اختصاصی فعالیت خود، اعم از؛ معدن، کارخانه و یا دفتر ارائه و فروش سنگ خود بکشاند. در چنین حالتی این خریدار است که بیش‌تر نیازمند اثبات قدرت خود در مذاکره برای دستیابی به هدف مورد نظر خواهد بود. چون به خودی‌ خود، فضا و محیط اختصاصی متعلق به فروشنده و انس بیش‌تر او با کلیات موجود، او را در موقعیت دست بالای کسب  موفقیت نزدیک کرده‌است.

مثال فوق درباره‌ی زمین بازی بود. در باب قواعد بازی نیز می توان چنین گفت که: اگر شخصی(حقیقی یا حقوقی) قبل از مذاکره‌ی اصلی بتواند به گونه‌ای موفق به معرفی مجموعه‌ی شما شود که خریدار(کارفرما) را متقاعد کند که رسما و در زمان مشخصی شما را به محل کارش دعوت نماید. در این‌صورت برگ برنده‌ی قاعده‌ی بازی بسیار بیش‌تر دست شما خواهد بود. به طور کلی؛ اگر شما بتوانید با تبلیغات و یا هر شیوه‌ی دیگری موفق به تعریف یک جریان و بازی با قواعد متناسب و مورد نظر خودتان بشوید و بدین‌شکل مشتری را به سمت خود بکشانید، احتمال موفقیت شما بسیار بالا خواهد بود.

یکی از اهداف اصلی برگزاری نمایشگاه‌ها همین مطلب است؛ ایجاد زمین بازی و تعیین قواعد آن در سمت و سوی غرفه‌دار در جهت جذب بازدیدکننده. هر غرفه‌داری برای خودش زمینی ساخته و قواعدی تعریف می‌کند. و مشتری را به خودش نزدیک‌تر کرده و محصول خود را به شیوه‌ی مطلوب خودش ارائه می‌کند. در این حالت، مشتری خود به او مراجعه کرده است! و این یعنی بازی در زمین غرفه دار. بقیه‌ی قواعد هم به دو صورت است؛ یکی قواعد عرف عمومی معاملات و دومی هم؛ ظرافت‌های خاص طراحی فروش.

هرگاه تولید کننده و یا هر فروشنده‌ای، فضایی را در نمایشگاه اجاره می‌کند. در اصل یک گام اساسی مشتری را به خود نزدیک کرده‌است. مشتری اختصاصی و عمومی به غرفه‌ی او وارد می‌شود تا با محصولات و توانایی‌های او آشنا شود. حال اگر غرفه‌دار به قواعد معروف معاملات و ایجاد بستری خلاقانه آگاه و مسلط باشد و در این مسیر درست بتواند در مرحله‌ی اول؛ قواعد را رعایت کرده و در گام دوم؛ موفق به  تعریف قواعد جدیدی شود، برنده‌ی اصلی، او خواهد بود.

در مقیاس بزرگ‌تر چنین رابطه ای برای صنعت سنگ کشور رخ خواهد نمود. نمایشگاه، یعنی؛ زمین بازی اختصاصی صنعت سنگ. بسیار متفاوت خواهد بود، که شما بروید در فلان اداره و با فلان مسئول وارد مذاکره شوید و یا این‌که موفق شوید، مسئول مورد نظر را به نمایشگاه سنگ بکشانید و بعد از بازدید و یا در حین بازدید مذاکره نموده و امتیاز بگیرید. پس ضروری خواهد بود که برنامه ای مدون داشته باشیم و از تمام کسانی‌ که می‌خواهیم در بازی بزرگ صنعت سنگ نقشی مؤثر و مفید داشته باشند برای بازدید از نمایشگاه دعوت کرده و به هر نحوه‌ی مطلوب تبلیغی و تنویری حضورش را در نمایشگاه رقم بزنیم. از سوی دیگر لازم است، نمایشگاه به نوعی آیینه‌ی تمام نمای رخدادهای مطلوب صنف باشد تا این حضور به ضد تبلیغ مبدل نشود. البته این گروه‌ها دسته‌بندی‌های متفاوتی دارند و ما نیز در نمایشگاه سنگ اهداف مختلفی را دنبال می کنیم و باید برای نیل به هر هدفی برنامه خاص داشته باشیم.