جریان سازی سنگ و مطالعه ی روندها در صنعت سنگ - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

جریان سازی سنگ و مطالعه ی روندها در صنعت سنگ

جریان سازی سنگ و مطالعه ی روندها در صنعت سنگ

حسین جعفریان – حامد کوثری

مقدمه:

فرضا قدرتی وجود که می تواند شما را به چندسال آینده ببرد و به شما این اجازه را بدهد که یک هفته در آینده زندگی کنید و بتوانید به تمام مراکز کسب و کارتان سربزنید. مثلا یک سفر به ساختمانهای لوکس جدیدالتاسیس نگاهی خواهید انداخت و از سنگ هایی که استفاده می شود بازدید می کنید.

یک سر به اصلی ترین شهرک سنگ شهرتان می زنید و تغییرات را رصد می کنید و مسائل ریز و درشت شهرک را نگاه می کنید.

شاید هم دیگر شهرکی وجودنداشته باشد و شاید به یک شهر دیگر تبدیل شده باشد.

یک سر به اینترنت می زنید و چند سوال می پرسید.

بعد از یک هفته و با همه ی آن آگاهیها اگر شما به زمان فعلی برگردید، کافی است به اندازه کمی هوش ، فراست و پشتکار داشته باشید که تبدیل به بزرگترین و موفق ترین ها در صنعت سنگ شوید.

توجه به اتفاقات آینده می تواند در زندگی کاری شما حیاتی باشد. جریان ها همان حرکت برآیند هستند و توجه به آنها برای پیشرفت بسیار مهم است.

تعریف و دسته بندی:

روندها در دنیای کسب و کار وتجارت و تولید بسیار مهم هستند و کسانی که به این موضوع مهم به اندازه ی کافی اهمیت ندهند ، امیدی به پیشرفت و یاحتی در بعضی از مواقع امیدی به ادامه ی حیات کاری نمی بایست داشته باشند.

روند یا همان جریان ها در تجارت های مختلف وجود دارد و هرچه کسب و کار به تکنولوژی های نو یا های تک High Tec درگیری بیشتری داشته باشد، تغییرات روند و جریان ها سرعت بییشتری خواهد داشت و قاعدتا زمان کمتری دارید که درباره چگونگی مواجه با این جریان ها تصمیم بگیرید ، مثلا سرعت تغییرات و رشد و شکست در صنعت دیجیتال که یک نمونه کاملا های تک است بسیار زیاد است.

مثال معروف در این زمینه بررسی علل شکست نوکیا د رمدت زمان بسیار کوتاه می باشد . شرکت نوکیا با داشتن بیش از هشتاد درصد بازار شکست خورد. رقبای نوکیا در حال انقلاب در بازار موبایل بودند اما نوکیا بر تقویت قابلیت های تکراری تاکید داشت. تصور غلط مبنی بر اینکه وقتی یک محصول فروش خوبی دارد نیازی به تغییر در آن نیست، شالوده نوکیا را بر باد داد. نوکیا در دورانی که اندروید درحال اوج گیری بود از استفاده از اندروید سر باز زد و بسیار دیر در سال ۲۰۱۱ (زمانی که رقبای اندرویدی بازار را از کف نوکیا ربوده بودند) اقدام به استفاده از سیستم عامل ویندوزفون کرد. اشتباهی که نوکیا را برای همیشه به قعر دره فرستاد. ولا: نوکیا بسیار دیر به تغییرات و اقدامات رقبا واکنش نشان داد. به جای تلاش برای پیشگام بودن منتظر ایستاد تا رقبا تمام عرصه را به دست بگیرند؛ سپس اقدام به اصلاح کرد. زمانی که خیلی دیر شده بود.

ثانیا: نوکیا به جای توجه به خواسته ها و نیاز مشتری بر ارائه امکانات بیهوده مثل دوربین ۴۱ مگاپیکسلی!! تاکید داشت. بی توجهی به نیاز و خواسته مشتری نوکیا را به زانو در آورد.

نوکیا زمانی شکست خورد که نه از نظر مالی و اعتباری مشکل داشت، نه از طراحی و سخت افزار ضعیف رنج می برد. رقبا نیز چندان تاثیری بر شکست نوکیا تاثیری نداشتند. تمام مشکل از خود نوکیا ناشی میشد: مقاومت در برابر تغییر.یک باره ورشکست شده و سهم خود در بازار را در کوتاه مدت از دست داد و دلیلی اصلی آن هم حدس اشتباه در روند بوده است.

ترند Trend یا همان روند در اشل های مختلفی تقسیم می شود، ابر روند (Mega Trend) ، جریان اصلی (کیلوترند) و جریان معمولی ، گاهی مواقع حتی پیوستن به جریان اصلی باعث شکست شما خواهد شد چرا که ابرروندها، جریان های کوچکتر را مضمحل خواهند کرد. پس نه تنها تشخیص جریان مهم است بلکه باید اهمیت و شدت و قدرت هم جریان را هم بتوان فهمید و تحلیل نمود. در این مورد مثال های زیادی می شود زد که از حوصله ی این مقاله خارج است، در مواجهه با جریان ها ، واکنش بازیگران کسب و کار به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. جریان ساز
  2. دنباله رو جریان
  3. بی تفاوت به جریان

اگر می توانید رودخانه ی بسیار عظیمی درست کنید شما جریان ساز هستید، اگر در جهت جریان هم به موقع شنا کردید شما همراه جریان خواهید شد و اگر بخواهید ثابت و بدون تغییر باشید عملا دارید برخلاف رودخانه شنا می کنید و یا حتی در مقابل جریان ایستاده اید، پس جریان ها شما را با خود خواهد برد.

این شما هستید که انتخاب می کنید عضو کدام دسته و گروه باشید.

صدالبته جریان ساز بودن بسیار کار سخت و حرفه ای خواهد بود و فقط عده ی کمی از نخبگان توانایی ایجاد آن را دارند، حتی تشخیص به موقع جریان و همراهی با آن هم بسیار دشوار خواهد بود ومستلزم آینده پژوهی و نگاه دقیق و بسیار حرفه ای است و به این سادگی ها امکان پذیر نمی باشد. این دو دسته (گروه) می بایست درک عالی از جریان داشته باشند و در محدوده ی کسب و کار خود حرفه ایی و به روز باشند.

همراهی و مطالعه جریان ها چه اثری دارد؟

تاریخچه تجارت نشان می دهد که شرکت هایی که موفق به سازگاری با شرایط موجود فضای کسب و کار خود نشده و به موقع خود را تغییر نداده اند ، شکست خورده و ناپدید می شوند.

تجارت نیاز همیشگی به تغییر دارد. ضرب المثلی وجود دارد که می گوید ” فقط احمق ها تغییر نمی کنند”.

  • چنانچه شما اهل دقت در زمینه روندها باشید به طور مستمر دارای پیش بینی دقیق تری خواهید داشت. این طبیعی است که باید از جایی شروع کنید. به تغییرات اهمیت دهید و سعی  کنید در مورد جریان ها در محیط کسب وکارتان توجه کافی داشته باشید.
  • اگر جریان ها را دنبال کنید باعث خواهد شد که توانایی این را پیدا کنید که بدانید قرار است چه اتفاقاتی بیافتد؟ تمامی جریان های آینده برمبنای جریان های فعلی شکل خواهد گرفت.

اگر به نمودار رشد تاریخچه کسب و کارمان توجه کافی داشته باشیم می توانیم قویا حدس بزنیم که تغییرات زیادی در راه خواهد بود. مطالعه این جریان ها و شرایط محیطی فضایی به وجود خواهد آورد که پیش بینی کنید فردا انتظار چه اتفاقی را باید داشته باشیم.

  • چنانچه می خواهید خودتان جریان ساز باشید و رهبری جریان را برعهده بگیرید، باید از همین توجه به جریان ها آغاز کنید، شاید شما هم یک روزی رهبر شرایط بازار خود باشید و بتوانید یک قدم از رقبا جلوتر قرار بگیرید.
  • توجه به جریان ها باعث می شود که قدرت تحلیل و نوآوری شما بالا برود و شما بتوانید با کشف ایده ها و توجه به نکات کارآفرینی مهمی در کسب وکارتان ایجاد کنید.
  • توجه کافی به جریان ها باعث می شود که هشدارهای به موقعی از راههایی که نباید بروید را دریافت کنید، در این صورت انرژی و سرمایه ی شما از بین نخواهد رفت و می توانید درک درستی از مسیرهای غلط که نباید بروید داشته باشید.
  • توجه به جریان سازی به شما می گوید که باید به کدام قسمت از کارتان اهمیت بیشتری بدهید و به توسعه ی جدی آن فکر کنید و آنچه که با مسیر توسعه ی شما همگون نیست را بهبود بخشید.

با توجه به دلائل فوق و همچنین دلائل ریز و درشت دیگر که توجه به امر جریان سازی را بسیار مهم می سازد و هر چه که پیش می رویم این  موضوع دارای اهمیت بیشتری می شود، ترکیب علوم بین رشته ایی ، تغیرات جدی فرهنگی دنیا، تغیرات آب و  هوایی، گسترش دیجیتالی و علوم ارتباطات ، همه ی مشاغل را دارد دگرگونی بسیار جدی نموده است و مطمئنا به زودی اتفاقات بسیار بزرگی در صنعت سنگ نیز خواهد افتاد.

درباره ی اینکه چطور می توان جریان ها را دید و شناخت ،راه های زیادی وجود دارد که در قسمت های بعدی مقاله به آن اشاره خواهد شد. که البته خود این نیازمند تمرین، توجه و دقت فراوان است.

با این مقدمه به سراغ صنعت سنگ  می رویم.

معرفی 7 روند استفاده از سنگ های ساختمانی:

قطعا صنعت سنگ نیز این قائده مستثنا نیست. قاعدتا درباره جریان های صنعت سنگ می توان از نقطه نظرات مختلف جریان های فعلی و آینده را تحلیل کرد. از نظر رنگ ، ابعاد، نوع فرآوری نهایی، جنس ، کارهای نو ، ایده های نوین و ….

در ادامه چند جریان که احتمالا در سال های جدید شاهد وقوع آنها باشیم معرفی می گردد.

در سال ۲۰۱۷ ما شاهد رشد و توسعه چشمگیری در صنعت سنگ طبیعی دنیا بودیم. مثلا استفاده از سنگ طبیعی بعنوان رویه تخت خواب ها ،استفاده از ضخامت های بسیار کم ، کاربردهای بیش‌تر در سنگفرش کردن گذرگاه ها ، راه پله ها و …

در مجموع سال خوبی برای صنعت سنگ طبیعی بود.

حالا با نگاهی به آینده ، پنج روند در صنعت سنگ طبیعی را در سال ۲۰۱۸ ( حدس میزنم و با شما به اشتراک میگذارم )

۱- سنگ های ترکیبی :

وقتی لغت ترکیب را استفاده می‌کنم ، بیش‌تر مردم رنگ ها را در نظر می آورند که درست هم هست.

ما شاهد روند رشد ترکیب ها در سال ۲۰۱۷ بودیم و انتظار داریم این رشد در سال ۲۰۱۸ بیش‌تر شود. علاوه بر ترکیب رنگ ها ، ما ترکیب طرح ها و انگاره ها را هم میبینیم که اواخر ۲۰۱۷ شروع شد و انتظار داریم در ۲۰۱۸ بیش‌تر بشود.

۲- مدرن شدن بیش‌تر : ( روند رو به رشد مدرنیته )

 با اشخاص زیادی در صنعت سنگ صحبت کردم که اکثرا بر این باور هستن که  مدرن شدن در سنگ در حال افزایش است مثلا رگه های صاف و مستقیم ، تیره و روشن و ترکیب رنگ ها ‌و… یکی از مشتری ها می گفت استفاده مدرن از سنگ در ناحیه زندگی او هیچ وقت قابل قبول نبود ولی الان معمار ها ( یواش یواش) دارن قبول میکنن و در حال استفاده از آن هستند.       

۳- آگاهی خریداران :

امروزه مصرف کنندگان سنگ طبیعی دسترسی بیش‌تری نسبت به قبل به منابع دارند و این به این معنی است که با مصرف کننده های آگاهی روبرو هستیم. آگاهی ، قدرت هست و به خریدار یا مصرف کننده این قدرت را می‌دهد که تصمیم خردمندانه تری بگیرد. میشنویم که “ وفاداری به برند “ دیگر وجود ندارد. من فکر می‌کنم این تغییر امسال اتفاق می آفته و سال های بعد ادامه خواهد داشت.

۴- پروژه های کوچک = تغییر بزرگ

واسه یک تغییر بزرگ در خانه یا محل کارتون نیاز به هزینه خیلی زیاد ندارین، یک پروژه کوچک در منزل یا محل کار میتونه ارزش زیادی به دارایی شما بده. مثلا یه تغییر کوچک در پاسیو‌، یا یک شومینه سنگی قشنگ در فضای بیرون یا داخل ، کار روی ستون ها یا مسیرهای عبور و … اگر هم دنبال یک تغییر خیلی بزرگ‌تر هستین ، یک آشپزخانه در فضای بیرون میتونه یک انتخاب خوب باشه.

۵- چشم انداز های سنگی : ( Landscaping )

که در سال های قبل هم اتفاق می افتاد ولی در ۲۰۱۸ رو به افزایش خواهد بود. سنگفرش ها ، دیوارها و راه پله ها که با سنگ طبیعی کاملا پوشیده می‌شوند. امسال تقاضای بیش‌تری برای ساخت چشم انداز های سنگی و دکور های سنگی خواهیم داشت.

6- دسته بندی های جدید، به کارگیری هنرمندانه از سنگ:

به مرور استفاده از طراحی و هنر معماری برای استفاده از سنگ برای خلق یک اثر هنری و عجیب بیشتر خواهد شد. حتما شاهد افزایش آثار هنری سنگی در قسمتهایی از خانه ها خواهیم بود.

سنگ مرمر کاملا توانایی استفاده هنرمندانه و جادویی در فضاهای حمام، سرویس های دستشوییو آشپزخانه ها را داراست و می توناد درخلق آثارفاخر  هنری کمکی زیادی نماید.

7- بازگشت طراحی به سوی طبیعت:

در سال های اخیر جریان اصلی، دقت در “ساب” و”براقیت” بوده است ، رفته رفته توجه زیادی به صورت طبیعی و یا با شمایل و ظاهر طبیعیNatural  خواهد شد ، سنگ به راحتی اجازه می دهد که شما قسمت هایی از طبیعت را با همان رنگ و ظاهر به داخل خانه خود بیاورید و در این روزگار زندگی شهری و آپارتمانی خسته کننده و ملال آور، این نماها می تواندچشم اندازی زیبا و آرامش بخش را ایجاد کند.

البته این بررسی ها و تصور  مربوط به کل فضای استفاده از سنگ در دنیا در کوتاه مدت است و قطعا برای ایران نیز باید به شرایط محیطی توجه ویژه ایی داشت.

به طور حتم شما هم می توانید با نقطه نظرات متفاوت به این جریان ها توجه کرده و درباره ی جریان احتمالی آینده حدس بزنید.

هرچه به ذهنتان می رسد را بنویسید و از گفتن و طرح آن ابایی نداشته باشید. این تمرینی است برای حدس های دقیق ترو بهتر و نهایتا موفقیت شما. بعد از مدتی این حدس ها و اتفاقات افتاد و تغییرات ایجاد شده به شما خواهند گفت که چگونه می توانید یک قدم از رقبا جلوتر حرکت کرده باشید.

error: محتوا محافظت شده است!!