سنگ بازی به سبک یک معمار - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

سنگ بازی به سبک یک معمار

سنگ بازی به سبک یک معمار

گردآوری ترجمه و تدوین: نیما نبی پور

1  حس خوب و مهمان نوازی

موضوعات مورد نظر سال 2018 در تئاتر سنگ ایتالیایی

در سالن 1 نمایشگاه ورونای امسال رافائلو گالیتو (Raffaello Galiotto) به عنوان طراح و وینچنزو پاوان (Vincenzo Pavan) به عنوان معمار سرپرستی سالن تئاتر سنگ ایتالیایی را بر عهده دارند. طراح و معمار این پـروژه با قــرار دادن ســــنگ و آب کنار یـکدیگر  سعی در خلق  ایده هایی نو در وسایل و لوازم جانبی مرتبط دارند. آب در این پروژه نقش پررنگی داشته و به عنوان عنصر متحرک استفاده خواهد شد . این بار، سلامتی جسم و روان در کنار مهمان نوازی سبک ایتالیایی به عنوان موضوعات محوری انتخاب شده اند و طبیعت سنگ در ایجاد مبلمان، محصولات حجمی، لوازم جانبی و عناصر معماری برای مهمان نوازی و خلق صحنه هایی برای سلامت محیط نقش اصلی را داراست.

این چیدمان زیبا تقابل ماهیت روندگی آب و استحکام سنگ طبیعی را برجسته می کند. همچنین با توجه به اینکه امسال نمایشگاه مبلمان میلان (Salone del Mobile) در ماه آوریل  بخش ویژه ای برای طراحی حمام دارد، توجه ویژه صنعت سنگ در دنیا به این بخش هرچه بیشتر محسوس است.

تئاتر سنگ ایتالیایی در سال جاری میلادی از پنج بخش تشکیل شده است، دو بخش برای طراحی محصول، یک بخش با تمرکز بر معماری، یکی با هویت هنری و آخری رستوران نویسندگان (Ristorante d’Autore) و  توضیح کوتاه هر یک از این بخش ها عبارت است از:

  • مایع، جامد، سنگ : به دنبال ارتقاء طرح های گذشته برای مبلمان و لوازم جانبی مورد استفاده در حمام ها، سوناها، اسپاها و حمام های معدنی با استفاده از سنگ طبیعی است.
  • معماری برای آب : نمایانگر و بازتاب المان ها و طرح های معماری در محوطه بزرگی از سالن 1 خواهد بود.
  • سنگ + برند: شامل محصولات برندهای برتر در دنیای طراحی و یا طراحی داخلی مبلمان می باشد.
  • راه های هنر: شامل فضاهای اختصاص داده شده به آب در سالن که بوسیله “هنر طراحی مسیر” طراحی می شود و از چندین هنرمند بین المللی در این بخش استفاده خواهد شد.
  • رستوران نویسندگان (Ristorante d’Autore): پروژه ای است که تجارب آشپزی ایتالیایی به همراه آب را در ابعاد مختلف آن مانند شکل، رنگ، صدا و جریانهای جاری تجربه می کند.
WITH STONE YOU CAN

2   بالی از ماربل MARBLE WING

اثر جدید هادی تهرانی،  معمار ایرانی – آلمانی

شرکت DRANERT در جشن پنجاه سالگی خود در نمایشگاه Salone del Mobile امسال در شهر میلان مبلمان جدید خود را در ویرایشی هنری رونمایی نمود. طراح این اثر، معمار مشهور جهان هادی تهرانی، با خلق نیمکتی از جنس سنگ کارارا (Carrara) یک طرح منحصر به فرد را خلق کرده است.

خود معمار در مورد طرح اش می گوید: جنبه شگفت انگیز این اثر مقهور نمودن سنگ طبیعی، رام کردن آن و ترکیب نور متمرکز با ناهمواری سنگ است.

هادی تهرانی که بیشتر از همه با معماری دانشگاه زاید در ابوظبی و یا برج های رقصنده در هامبورگ شناخته می شود، در این پروژه با الهام از آثار میکلانژ (Michelangelo) و رودین (Rodin) اثری حجمی خلق نموده است که بر تضاد بین سطوح ناهموار و هموار و صیقلی متمرکز می باشد که این بازی با سطوح مختلف مراحل شکل گیری و تولید سنگ خام را به طور بصری و قابل درک برای هر بیننده توصیف می نماید.

اثر جدید هادی  تهرانی معمار ایرانی - آلمانی

این نیمکت سنگی با طرحی فراتر از زمان از یک بلوک یک تکه سنگ شکل گرفته و تحت تاثیر نوعی زیبایی گرایی طبیعی قرار دارد  که هر نوع محیط داخلی و خارجی را غنی می نماید. قشر بیرونی این اثر همچون پر طراحی شده و فرم شکل گیری آن بال پرندگان را در ذهن تداعی می نماید، سایه روشن های سیال به جسم جامد سنگ بی وزنی خاصی را القا می کند تا آنجا که این اثر کاملا” بی وزن جلوه می نماید.بال پرندگان با تعادلی محسوس بر زمین آرمیده است.

3  پروژه Marble House 2017

زندگی در حجمی یکپارچه از سنگ

از خصوصیات بارز طراحی ماربل هاوس می توان به استخراج فرمی منحصر به فرد و فضایی  با تغییر در پلان های خطی  و  غیر خطی در حال تغییر نام برد. این سازه در یک قطعه زمین بزرگ مستطیل شکل قرار دارد. پوشش سنگ بیرونی سازه به نوعی مسئولیت محافظت از بافت آجری داخلی آن در برابر تابش مستقیم آفتاب در تابستان های گرم بانکوک را دارد. ارتباط بین معماری و لنداسکیپ (Landscape)  در همه جا ماهرانه به نمایش در آمده است. فرم کلی سازه به شکل مربع بوده که یک محیط باز را در مرکز احاطه کرده است و تمام نقاط در دسترس نور طبیعی و تهویه هوا قرار دارد.

نویی راتیوات(Nui Ratiwat Suvannatrai)، مدیر طراحی و بنیانگذار گروه معماری OpenBox به عنوان شرکت طراح و مجری پروژه، این سازه را در پنج کلمه توصیف می نماید: “مستحکم، پرنور، زیرک، دنج و ساده”.

وی در ادامه می افزاید ایده انسان های اولیه در حفاری سنگ برای سکونت به عنوان قدیمی ترین و باشکوه ترین سبک معماری الهام بخش ما در اجرای جسورانه این پروژه بود، همچنین از آنجایی که مالک سازه وارد کننده تایل های بزرگ ماربل است یکی از اهداف پروژه مطالعه موردی درباره چگونگی استفاده از این محصولات و کشف تمامی پتانسیل های آن بود. وی در ادامه می افزاید: از بزرگترین مشکلات در اجرای این پروژه را می توان قرار گرفتن سایت در شلوغ ترین محله بانکوک و قرار داشتن آن در کنار کارخانه سنگبری مالک پروژه نام برد و تمامی سعی ما در دور کردن فضا از محیط ناخواسته اطراف و به نوعی ارتباط آن با طبیعت بود چالش بعدی ما در پروژه فنگشویی بود، از نظر مدیر طراحی پروژه اگر محدودیت ها به درستی مدیریت نشوند، می توانند بار سنگینی را در طراحی تحمیل نماید لذا فرآیند طراحی سازه دوبار با توجه به اصول فنگشویی انجام شد و به نظر ایشان نتیجه تلطیف شده نهایی ارزش زحمات اضافی را داشت.

4پروژه  Jakobshalle Arena

بلوک سنگی سرگردان در لابی ساختمان

بلوک سنگی سرگردان

بازدیدکنندگان ساختمان Jakobshalle Arena در خیابان بازل انتظار ورود به یک سالن کنسرت یا سالن یک نمایشگاه را دارند اما اولین چیزی که به محض ورود توجه همه را به خود جلب می کند یک بلوک سنگ بدون فرم

ساختمان به در میان لابی است که به ظاهر تمام ساختمان روی آن استوار است. این تصور خیلی دور از واقعیت نیست اما از طرفی در خلق آن کمی اغراق شده است، چرا که علی رغم فن آوری روز، تحمل 2800 تن وزن سقف منحصرا” به این روش ممکن نیست و این طراحی اغراق شده، اریک هاتان (Eric Hattan) خالق این اثر را برنده رقابت کار برای هنر نموده است. در مرکز این  ستون میله ای فولادی قرار گرفته که انتهای آن توسط بلوک سنگی احاطه شده است و این دو بخش به نوعی به یکدیگر متصل هستند که شوک های کوچک به سازه و حرکت های زمین را جذب نمایند. شکل ظاهری سازه با یک بلوک سنگ که در قسمت پایینی ستون نازک شده قرار گرفته است در واقع تابع قوانین topsy-turvy (وارونگی) فیزیکی هستند و این ، نوعی بازی عقلانی است که باعث سردرگمی تماشاگر می شود، به طوری که به نظر می رسد تمامی یکباره وارونه شده است.

 گویی در این پروژه همنشینی سنگ، محصول مادر طبیعت و متریال مصنوعی ساخته دست بشر ، اصرار به سر در گمی بیشتر ببیننده دارند، سنگی که طی میلیون ها سال شکل گرفته و مسیری طولانی را از یخچال های طبیعی طی کرده و احتمالا در گودالی شن آرمیده بوده تا اینکه اریک هاتان آن را کشف کرد و انتقال آن را به این بنا سازماندهی نمود و حال در کنار محصولات جدید قرار داده شده تا بازتابی از تاریخ این بنا باشد. این بنا  در سال 1975 میلادی ساخته شده اما در طی این سالها در حال توسعه و ترمیم است.

منابع: https://www.stone-ideas.com, https://www.independent.co.uk, https://www.archdaily.com