تغییر کاربری محدوده ی معدنی در کنار سایت تاریخی دیوار آنتونین - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

تغییر کاربری محدوده ی معدنی در کنار سایت تاریخی دیوار آنتونین

دیوار آنتونین

تغییر کاربری محدوده ی معدنی در کنار سایت تاریخی دیوار آنتونین

پس از دریافت مجوز در اسکاتلند، یک ساختمان مسکونی جدید در محل یک معدن متروک ساخته می شود که در مجاورت دیوار آنتونین قرار دارد. این دیوار به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

این معدن در سال 2017 فعالیت خود را متوقف کرد، زیرا تصور می شد که به دیوار رومی آنتونین بسیار نزدیک است؛ این دیوار شهرت جهانی دارد و به عنوان یکی از چشمگیرترین جاذبه های گردشگری اسکاتلند در نظر گرفته می شود.

تصور می شود که این دیوار توسط رومیان در سال 142 پس از میلاد به عنوان بخشی از مرزی که در حال ایجاد آن بودند ساخته شده باشد. دیوار یاد شده از کلاید تا فورت امتداد داشته، به این معنی که سراسر کشور را در بر می گرفت.

 

توسعه مسکن جدید توسط گروه میلر هومز انجام می شود که قصد دارد 77 خانه را در زمین 6.5 هکتاری بسازد. این طرح ‌ها بخشی از بازسازی گسترده ‌تر معدن است زیرا برای اولین بار از سال 2017 می باشد که فضای معدن دچار تغییرات می شود.

 

دیوار آنتونین چیست؟!

دیوار آنتونین مرز شمال غربی امپراتوری روم بوده است. این دیوار در مرکز اسکاتلند، در شمال ادینبرگ و گلاسکو، یک مانع خطی بود که از منطقه Firth of Forth در نزدیکی Bo’ness تا Clyde estuary در Old Kilpatrick امتداد داشته است. از نظر زمانی، دیوار آنتونین احتمالاً در اوایل دهه 140 پس از میلاد، به دستور امپراتور روم آنتونینوس پیوس (138-161 پس از میلاد) ساخته شده است.

 

هدف از ساخت

دیوار آنتونین یک مرز امپراتوری نسبتاً کوتاه مدت بوده و شواهد فراوانی نشان می ‌دهند که در اوایل دهه 160 پس از میلاد، این دیوار متروک شده است. شواهد باستان شناسی به شدت از این دیدگاه حمایت می کند که دیوار آنتونین پس از اوایل دهه 160 میلادی هرگز توسط ارتش روم مجدداً راه اندازی یا اشغال نشده است. بنابراین، می‌توان آن را به ‌عنوان مرزی دید که منشأ و عملکرد آن مربوط به حدود دو دهه سلطنت آنتونینوس است. از این رو، کاملاً مناسب است که اکنون با نام “دیوار آنتونین” شناخته شود.

 

 

معماری دیوار آنتونین

مانند بسیاری از مرزهای دیگر، دیوار آنتونین مجموعه ای از ویژگی های مختلف به هم پیوسته داشته است. این ویژگی ها را می توان به عنوان اجزای خطی طبقه بندی کرد که در امتداد بیشتر طول دیوار کشیده می شوند. در حالی که درک عمومی از اصطلاح “دیوار” اغلب حول یک سازه ی محصور می چرخد که  از چوب، سنگ یا آجر ساخته می شود، اصطلاح “دیوار آنتونین” توسط محققان و مدیران میراث برای اشاره به مجموعه ای از ویژگی های مرتبط استفاده می شود که ویژگی “دیوار” تنها یکی از آن هاست.

بررسی سنگ شناسی

بررسی نقشه های زمین شناسی منطقه گلاسکوی اسکاتلند که بقایای دیوار آنتونین در آنجا قرار دارد نشان می دهد که سنگ های موجود در منطقه بیشتر از نوع آواری و رسوبی بوده و در برخی نقاط رخنمون های سنگ های آذرین بیرونی نیز دیده می شوند. ماسه سنگ و گلسنگ از جمله سنگ های رسوبی آواری هستند که در این ناحیه به وفور دیده می شوند. مشاهده ی عکس های هوایی منطقه و همین طور بررسی ریخت شناسی نیز این موضوع را تایید می کنند. لذا با توجه به در دسترس بودن این نوع سنگ ها، به نظر می رسد در ساخت دیوار آنتونین نیز به طور عمده از ماسه سنگ استفاده شده است. ماسه سنگ در برابر عوامل محیطی به ویژه در شرایط آب و هوایی اسکاتلند دوام مناسبی نداشته و در گذر زمان دچار فروپاشی می شود. به نظر می رسد به همین دلیل نیز بقایای زیادی از دیوار آنتونین باقی نمانده است و برای حفاظت بیشتر از آن نیز معدن مجاور آن تعطیل شده است.

References

  • onegeology.org
  • quarrymagazine.com
  • stonenews.eu

 

 

تهیه شده در واحد تولید محتوای شرکت روشان روز

نگارش: سعید نجاتی