آشنایی با انواع نمای شیشه ای - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

آشنایی با انواع نمای شیشه ای

نمای شیشه

آشنایی با انواع نمای شیشه ای

نمای شیشه ای چیست؟

یکی از مصالح مدرن و پرکاربرد در ساخت نما، شیشه است. به طور کلی هنگامی که ۶۰ درصد از نمای ساختمان از شیشه تشکیل شده باشد به آن نمای شیشه ‌ای می‌ گویند. شیشه عمدتاً در نماهای مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد و در طراحی و اجرای آن از پروفیل ‌ها و یراق‌ های مختلفی استفاده می ‌شود. نمای شیشه ‌ای بیشتر در ساختمان ‌های اداری و تجاری کاربرد دارد و از آن کمتر در نماهای مسکونی استفاده می ‌شود. در صورت استفاده در نماهای مسکونی نیز اغلب با ترموود یا سنگ ترکیب می‌ شود.

مزایای نمای شیشه ‌ای
از مزایای نمای شیشه ‌ای می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان ورود نور طبیعی بیشتر به فضای داخلی ساختمان
  • ایجاد نوعی پیوستگی در نما هنگام ملاحظه از بیرون
  • ایجاد درخشندگی در نمای ساختمان
  • سرعت اجرای بالا نسبت به سایر مصالح
  • عایق صوت بودن در نماهای شیشه دوجداره
  • عایق حرارتی بودن در نماهای شیشه‌ دوجداره
  • کاهش بار مرده ساختمان به دلیل سبک بودن شیشه نسبت به مصالح دیگر
  • جلوگیری از ورود اشعه مضر فرابنفش به داخل ساختمان در بعضی از انواع شیشه‌ ها
  • سهولت در نظافت و نگهداری از نما

معایب نمای شیشه ‌ای نیز شامل موارد زیر می ‌باشند:

شیشه به دلیل انعکاس بیشتر صوت باعث می‌شود تا آلودگی صوتی در فضای داخلی ساختمان افزایش یابد

شیشه در برابر آتش مقاوم نبوده و می ‌تواند دچار ترک و آسیب شود

مقاومت پایین شیشه در برابر تنش ‌های مکانیکی باعث می ‌شود تا نمای شیشه ای در برابر عواملی همچون زلزله آسیب پذیر باشد

ورود بیشتر نور از شیشه به داخل ساختمان باعث بالا رفتن دمای کلی ساختمان شده و از این نظر باعث افزایش هزینه ‌های انرژی می‌ شود

قیمت بالای برخی از شیشه ‌ها باعث می‌ شود که صرفه اقتصادی آن برای اجرا در نما کمتر شود

معایب نمای شیشه ‌ای

انواع مختلفی از نمای شیشه ‌ای با توجه به کاربرد آن در داخل و خارج ساختمان وجود دارد که در ادامه به معرفی برخی از پرکاربردترین آنها پرداخته می ‌شود.

نمای شیشه ‌ای کورتین وال

در استفاده از این نوع نمای شیشه ‌ای از پروفیل ‌های آلومینیومی استفاده می ‌شود؛ علاوه بر این از لاستیک ‌ها نیز برای آب ‌بندی، هوابندی و اتصال استفاده می‌ گردد. این نوع نمای شیشه ‌ای مزایای زیادی دارد که یکی از مهم ‌ترین آنها امکان استفاده از نرم ‌افزارهای مخصوص جهت برآورد فشار باد و بار مرده روی ساختمان است که این مورد از لحاظ ایمنی ساختمان در اثر مخاطرات جوی و طبیعی بسیار نکته مهمی است. این نوع از نما جذابیت زیادی را در ساختمان های مدرن ایجاد می ‌کند و به دلیل تولید انبوه و صنعتی، به طور گسترده مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

نمای شیشه ‌ای کورتین وال

نمای شیشه ‌ای اسپایدر

در تولید این نوع شیشه‌ های دوجداره از یک لایه پلاستیک ۲ میلیمتری بین دو لایه شیشه ی 2 میلی متری استفاده می‌ شود که مجموعاً ضخامت آن به ۶ میلی ‌متر می ‌رسد. این نوع نما به کمک اتصالات عنکبوتی شکل به سازه متصل می ‌شود. نمای شیشه‌ای اسپایدر بهترین نوع نما است که باعث ایجاد دید دید یکپارچه و کامل در ساختمان می ‌شود؛ در صورتی که کمترین میزان فریم و بالاترین سطح ایمنی را در نمای ساختمان ایجاد می‌ کند. نمای اسپایدر دارای تنوع بسیار زیادی است و به همین دلیل یکی از محبوب‌ ترین نماها برای معماران و طراحان به شمار می ‌رود.

نمای شیشه ‌ای اسپایدر

نمای شیشه ‌ای یونیتایزر

یونیتایزر انواعی از نمای شیشه ‌ای است که به دلیل داشتن حالت یک دست و یکنواخت، به صورت پیش ساخته در کارخانه ‌ها تولید شده و به همین دلیل به راحتی نیز در نمای ساختمان نصب می‌ شود. بزرگترین مزیت نمای شیشه ای یونیتایزر مقاومت آن در برابر ضربات لرزه ‌ای می ‌باشد که این مورد به دلیل انعطاف قسمت ‌های مختلف اتصال این نما است.

نمای شیشه ‌ای یونیتایزر

نمای شیشه ‌ای فریم لس

در نمای شیشه ‌ای فریم لس با استفاده از پروفیل ‌های فلزی سطح نما شبکه ‌بندی می ‌شود و فریم ‌ها در داخل این شبکه ‌ها قرار می ‌گیرند. همچنین از لاستیک‌ هایی در این فریم‌ ها استفاده می‌ شود که نقش آن ها هوابندی و آب‌ بندی نما می ‌باشد. در مدل فریم لس شیشه ‌ها با فاصله کمی از یکدیگر قرار می ‌گیرند.

نمای شیشه ‌ای فریم لس

نمای شیشه ‌ای دو پوسته

این نوع نما معمولاً با فاصله بیش از ۴۰ سانتی ‌متر نسبت به نمای اصلی ساختمان ساخته می‌ شود و در این صورت باعث ایجاد یک حالت عایق ‌بندی در برابر صوت و همینطور گرما می ‌شود و از این نظر بسیار کاربردی است.

نمای شیشه ‌ای دو پوسته

نمای شیشه ‌ای هندریل

نمای شیشه ‌ای هندریل در حقیقت نوعی محافظ برای محیط ‌های مرتفع و راه پله به شمار می ‌رود و زیبایی بسیاری به نما می ‌بخشد. این نوع نما عملاً به جای نرده‌ های فلزی استفاده می‌ شود و یکی از نماهای شیشه‌ ای به شمار می ‌رود که در محیط ‌های داخل ساختمان نیز قابلیت استفاده از آن است.

نمای شیشه ‌ای هندریل

تهیه شده در واحد تولید محتوای شرکت روشان روز

نگارش: سعید نجاتی