فسیل در سنگ - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

فسیل در سنگ

فسیل در سنگ

فسیل چیست؟!

جسد جانداران مختلف در طول فرآیند رسوب گذاری سنگ­ها ممکن است در بین لایه­های رسوبی قرار گیرند. به آثار و بقایای بجا مانده از این جانداران در بین لایه­های سنگی، فسیل گفته می­شود. اجساد جانداران برای تبدیل شدن به فسیل باید از عوامل هوازدگی چون هوا و رطوبت در امان باشند. باید توجه داشت که تنها قسمت­های سخت جانداران مانند استخوان و صدف امکان تبدیل شدن به فسیل را دارند. آنچه نیز به عنوان فسیل گیاهی شناخته می­شود، تنها شامل آثار آن­ها در سنگ­ها می­باشد در صورتی که خود بافت گیاهی از بین رفته یا تبدیل به ترکیبات کربن­دار می­شود.

فسیل‌ها اساساً در سنگ‌های رسوبی نظیر آهک، شیل و ماسه سنگ یافت می‌شوند. فسیل‌ها اغلب در سنگ‌هایی یافت می­شوند که در دریاهای کم عمق رسوب کرده‌اند زیرا حیات گونه­های زیستی بیشتر در این بخش­های دریاها و دریاچه­ها جریان دارد و سرعت رسوب­گذاری نیز در این بخش­ها زیاد است. در سنگ‌های مربوط به خشکی‌ها وجود فسیل نادر بوده و عملا وجود ندارد. در موارد نادر، فسیل‌ها در سنگ­هایی نظیر تراورتن و توف نیز دیده می‌شوند؛ در سنگ­های یادشده عملا شرایط تشکیل فسیل وجود ندارد. غیر عادی‌ترین حالت، وجود فسیل همراه با سنگ‌های آذرین است. بیشتر سنگ آهک‌ها دارای فسیل هستند و برخی انواع سنگ­های آهکی نیز بطور کامل از صدف‌های موجودات دریایی تشکیل شده اند. فسیل­ها معمولاً به صورت قطعات شکسته شده دیده می‌شوند اما گاهی بطور کامل نیز دیده می­شوند.

مکان­های مناسب برای تشکیل فسیل:

1: محیط­های رسوبی مانند دریاها (به ویژه محیط­های کم عمق دریایی به دلیل تنوع زیاد جانداران و رسوب گذاری شدید).

2: خشکی­هایی مانند یخچال­، غار، طوفان­های شن و ماسه، شیره­های گیاهی و خاکستر های آتشفشانی

موارد استفاده از فسیل­ها:

1- تامین انرژی

2- موقعیت یابی مواد معدنی

3- تشخیص آب و هوای گذشته­ی کره­ زمین

4- تعیین محل خشکی­ها، دریاها و غیره در گذشته

5- تعیین سن زمین­شناسی لایه­های رسوبی

فسیل در سنگ­های ساختمانی

سنگ­های ساختمانی نیز می­توانند واجد فسیل­هایی باشند. این فسیل­ها در اندازه­های مختلف بوده و می­توانند بر اساس طرحی که به سنگ می­بخشند مورد سلیقه­ی بازار و معماران باشند. در واقع، تنها گونه­های فسیلی خاصی مورد توجه و علاقه­ی بازار هستند.

از معروف­ترین سنگ­های ساختمانی فسیل دار در جهان می­توان مرمریت مشکی مراکش morocco black marble و لایم استون جورا بژ آلمان jura beige marble اشاره کرد. فسیل موجود در مرمریت مشکی مراکش از نوع اورتوسراس Orthoceras است که الگوهای مخروطی شکل سفید در زمینه­ ی مشکی رنگ ایجاد کرده است.

فسیل­های قابل مشاهده در سنگ لایم استون جورا بژ نیز از نوع آمونیت و برخی از سایر گونه­های فسیلی هستند. آمونیت با داشتن الگوی دایره­ای شکل، جلوه­ای زیبا و متمایز به این سنگ بخشیده است.

مرمریت پرطاووسی یزد نیز از انواع سنگ مرمریت­های شناخته شده­ی ایرانی است که به وفور در پروژه­های مختف مورد استفاده قرار گرفته است. رنگ این سنگ ترکیبی از زمینه­ی کِرم و بخش­های قهوه­ای رنگ فسیل­ها است. در حقیقت شباهت فسیل­های موجود در بافت این سنگ به پر طاووس، علت نام گذاری آن است.

تهیه شده در گروه تولید محتوای شرکت روشان روز

نگارش: سعید نجاتی

با تشکر از جناب آقای ناصر امامی (فعال صنعت سنگ) جهت معرفی سنگ­ها