سنگ مهندسی؛ نوعی از سنگ مصنوعی - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

سنگ مهندسی؛ نوعی از سنگ مصنوعی

سنگ مهندسی

سنگ مهندسی؛ نوعی از سنگ مصنوعی

سنگ مهندسی یا سنگ مصنوعی

اصطلاح “سنگ مهندسی” یا Engineered Stone نوعی کامپوزیت سنگی است که عموماً از حدود 90 درصد کوارتز خرد شده ساخته شده و دانه ها با استفاده از یک رزین پلیمری به یکدیگر متصل می شوند. سنگ مهندسی در حقیقت نوعی سنگ مصنوعی یا artificial stone محسوب می شود. سنگ ‌های مهندسی شده کوارتز، از جمله معروف ترین و پر استفاده ترین انواع این سنگ ها می باشد.

علاوه بر کوارتز، 10 درصد باقی مانده نیز معمولا شامل فلزات، رنگدانه ها یا شیشه های رنگی هستند که به دلایل زیبایی و کیفیت فنی به آن اضافه می شوند. انواع سنگ مهندسی را مانند سنگ های گرانیت و مرمر می توان در هر جایی استفاده کرد، اما در بیشتر موارد سنگ مهندسی را برای میز حمام و آشپزخانه انتخاب می کنند زیرا این سنگ از لحاظ زیبایی و فنی برای این موقعیت ها مناسب تر است.

سنگ مهندسی، نوعی از سنگ مصنوعی!

این نوع از سنگ مصنوعی روز به روز محبوب تر می شود و گاهی اوقات حتی به اسلب سنگ طبیعی ترجیح داده می شوند زیرا گونه های ساخته شده توسط انسان در واقع خصوصیات فنی و زیبایی شناختی قابل کنترلی دارند و می توان آن ها را با توجه به نوع نیاز و سلیقه، تولید نمود.

 

برای مثال، در مقایسه با انواع سنگ مرمریت (بدون آب بندی)، اگر از سنگ مهندسی شده در کاربری کانترتاپ آشپزخانه استفاده شود، در برابر نفود لک و جرم بسیار مقاوم تر عمل خواهد نمود زیرا میزان جذب آب این محصول و حفرات سطح آن در حد صفر هستند؛ به این معنی که هر چیزی که روی سطح میز شما ریخته شود، هرگز به عمق نفوذ نمی‌کند و می توان لک و جرم را به راحتی از سطح سنگ زدود. این وضعیت در سنگ های با جذب آب زیاد، بسیار دشوار است. بطور مثال می توان به انواع سنگ تراورتن با جذب آب و تخلخل فراوان اشاره کرد که به راحتی دچار لک می شوند.

علاوه بر این نگهداری از انواع سنگ مهندسی شده (سنگ مصنوعی) آسان تر است. سنگ های مهندسی شده به دلیل اینکه فضای لازم برای رشد انواع قارچ و باکتری را ندارند، سالم و ایمن می باشند. هم چنین می توان با افزودن برخی مواد آنتی باکتریال به ترکیب شیمیایی این سنگ، سلامت آن را افزایش داد.

اسلب های سنگ مهندسی شده مقاوم هستند!

اسلب ‌های سنگ مهندسی شده بافت یکنواخت ‌تری نسبت به نمونه‌ های طبیعی دارند و در ترکیب آن رزین بکار رفته است. در این صورت مقاومت ها فشاری و خمشی این نوع سنگ ها افزایش پیدا می کند. از نگاه مهندسی، سنگ مهندسی شده حالت پلاستیک داشته و مانند سنگی چون گرانیت، الاستیک و صلب نیست.

بالا بودن مقاومت سنگ مهندسی شده باعث می شود تا بتوان از آنها در موقعیت هایی مانند کف پارکینگ یا پله نیز به راحتی استفاده نمود بدون اینکه سنگ دچار آسیب مکانیکی شود. این نوع سنگ به عنوان یک سنگ مصنوعی، دوام خوبی نیز در برابر عوامل مخرب محیطی دارد. برای مثال این سنگ در برابر چرخه های یخبندان، دوام خوبی از خوب نشان می دهد.

به دلیل استفاده از انواع رنگدانه ها در تولید سنگ مهندسی شده، می توان سنگ هایی با رنگ ها و طرح های مختلف تولید کرد تا مورد علاقه ی افراد مختلف باشد.

معایب سنگ مهندسی شده (سنگ مصنوعی)

به دلیل اینکه در تولید این سنگ ها از انواع رزین و رنگ استفاده می شود، ممکن است قیمت تمام شده ی آن از سنگ های طبیعی بیشتر باشد.

این وضعیت در ایران جدی تر است زیرا ذخایر و تنوع زیادی از سنگ های ساختمانی ارزان قیمت وجود دارد.

علاوه بر این، وجود مواد شیمیایی یاد شده در ترکیب شیمیایی سنگ های مهندسی، سنگ را از حالت طبیعی خارج می کند و از این نظر با معیارهای مفهوم کربن صفر و معماری پایدار، فاصله خواهد داشت.

تولید این نوع سنگ به فناوری پیشرفته ای نیاز دارد و هر کارخانه ای امکانات و توانایی تولید آن را نخواهد داشت. به همین دلیل دسترسی به سنگ مهندسی شده کمتر از انواع سنگ طبیعی است.

تولید شده در واحد تولید محتوای شرکت روشان روز

نگارش: سعید نجاتی