معماری و طراحی با سنگ طبیعی - روشان روز | مرکز اطلاعات سنگ ایران
ALT تصویر

معماری و طراحی با سنگ طبیعی

طراحی با سنگ

معماری و طراحی با سنگ طبیعی

طراحی با سنگ

سنگ های طبیعی مانند سنگ مرمریت، چینی، اونیکس یا لایم استون در بسیاری از سبک های معماری، فضاهای داخلی و محصولات دکوری دیده می شوند. اما چرا طراحی با سنگ تا این اندازه مورد توجه معماران و طراحان است؟ اول و مهمترین دلیل این است که سنگ طبیعی بادوام بوده و مقاومت بالایی دارد. علاوه بر این، برخی از سنگ های طبیعی در برابر شرایط آب و هوایی دوام بالایی دارند. زیبایی ذاتی و طبیعی سنگ نیز از نقاط قوت آن است. به همین دلیل، در طراحی داخلی و طراحی محصولات دکوری اغلب از سنگ طبیعی استفاده می شود. با این حال، ویژگی دیگری این ماده را بسیار محبوب کرده مانند بافت منحصر به فرد و تکرار ناپذیر. هنگام استفاده از سنگ طبیعی در طراحی محصولات دکوری، با وجود استفاده از یک سنگ خاص، هیچگاه یک قطعه سنگ با قطعه دیگر یکسان نخواهد بود. سنگ طبیعی، زیبا، بادوام و منحصر به فرد است.

 

طراحی با سنگ آلاباستر

آلابستر یک سنگ نرم و ریزدانه است. آلاباستر با توجه به ویژگی‌ هایی که دارد، سنگی طبیعی محسوب می شود که قرن‌ هاست برای تراشیدن مجسمه ها و زیور آلات استفاده می شده است. با این حال، این سنگ در آب حل می شود، به این معنی که برای معماری در فضای آزاد بیرونی مناسب نیست.

 

آلاباستر یک سنگ عالی برای طراحی محصولات دکوری است زیرا نه تنها کار با آن آسان است، بلکه دارای حالت کریستالی و خالص است. آلاباستر یک سنگ طبیعی است که به طور گسترده برای طراحی با نور نیز استفاده می شود.

لوستر از جنس آلابستر در دکور اتاق نشیمن. در اتاق نشیمن با سبک مدرن، طراح ژان لوئیس دنیو یک لوستر برنزی و آلابستری متعلق به دهه 1920 را نصب کرده است.

 

طراحی با سنگ اونیکس

اونیکس یک سنگ تزئینی لوکس است که ویژگی مهم آن، توانایی عبور دادن نور است. از این سنگ معمولاً برای ساخت مصنوعات دکوری سنگی استفاده می شود. در طراحی داخلی نیز می توان از این سنگ بسیار زیبا به همراه نورپردازی استفاده نمود. اونیکس از خانواده ی سنگ های کربناته به شمار می رود.

اونیکس صورتی در حمام

یک حمام دارای روشویی از جنس تراوونیکس نارنجی

 

طراحی با سنگ بازالت

بازالت یک سنگ طبیعی تیره رنگ است که حاصل سرد شدن گدازه های آتشفشانی می باشد. به دلیل شرایط فنی خود، اغلب به عنوان سنگدانه برای تولید بتن استفاده می شود. بازالت گزینه مناسبی برای ساخت پروژه ‌های معماری مدرن و ساختمان ‌های صنعتی است، زیرا قیمت مناسبی داشته و مقاومت بالایی دارد.

سنگ طبیعی بازالت مورد استفاده در معماری

 

طراحی با سنگ سنگ آهک یا لایم استون

انواع مختلفی از سنگ آهک وجود دارد. این سنگی طبیعی عمدتاً از کربنات کلسیم تشکیل شده است. لایم استون معمولا رنگ روشنی داشته و به داشتن بافت نسبتا یکنواخت شناخته می شود.

به طور کلی، سنگ آهک یک سنگ طبیعی خوب برای معماری و طراحی داخلی و طراحی محصولات دکوری یا کاربردی است زیرا برش و تراش آن آسان است.

سانتا کلارا 1728 یکی از 13 هتل با طراحی برتر برای سفر در سال 2021 . این هتل در لیسبون واقع شده است و یکی از معدود خانه هایی است که از زلزله ویرانگر سال 1755 جان سالم به در برده است.

 

طراحی با سنگ تراورتن

تراورتن یکی از رایج ترین و پر کاربردترین انواع سنگ طبیعی است. سنگ تراورتن برای قرن ها به عنوان مصالح ساختمانی بکار رفته است. برای مثال، کولوسئوم در رم بزرگترین ساختمان در جهان است که از این سنگ طبیعی ساخته شده است. از این سنگ می توان در انواع طراحی های داخلی و خارجی استفاده نمود.

 

 

طراحی با سنگ لوح یا اسلیت

اسلیت یک سنگ طبیعی تیره و ریزدانه است که در اثر اعمل فشار زیاد به سنگ های رسوبی در زیر لایه های زمین به وجود می آید. اسلیت علاوه بر بادوام بودن، می تواند در برابر یخبندان نیز مقاوم عمل کند. اسلیت به صورت صفحات نازک لایه دیده می شود و به طور گسترده ای در معماری و طراحی داخلی و خارجی استفاده می شود.

طراحی با سنگ ماسه سنگ

ماسه ‌سنگ از بلورهای سیلیس یعنی کانی کوارتز تشکیل شده است و می تواند به رنگ ‌های قرمز، زرد، نارنجی و سفید دیده شود. ماسه سنگ که از زمان های ماقبل تاریخ برای ساخت و ساز استفاده می شده است، همچنان نیز به عنوان یک انتخاب محبوب در معماری و طراحی باقی مانده است، زیرا کیفیت و قیمت مناسبی دارد.

در این آپارتمان، میز ناهارخوری دارای یک صفحه شیشه ای است که روی دو قطعه ماسه سنگ قرار گرفته است.

 

طراحی با سنگ پورفیری

پورفیری یک سنگ خاص است که از گروه سنگ های آذرین به شمار می رود. این سنگ از کریستال های دانه درشت تشکیل شده است که در یک زمینه ی ریزدانه توزیع شده اند. از دوران باستان، سنگ های پورفیری در معماری و طراحی استفاده می ‌شده است، هرچند در معماری و طراحی معاصر به ندرت دیده می ‌شود.

 

طراحی با سنگ ماربل

سنگ چینی که جزء گروه ماربل محسوب می شود، سنگی دگرگونی با رگه های مختلف است. سنگ چینی یا چینی کریستال از سنگ آهکی تشکیل می شود که در طول دوره های زمین شناسی، در معرض گرما و فشار قرار گرفته باشد؛ در این صورت رنگ ها و طرح های مختلفی ممکن است در سنگ پدید آید.

سنگ چینی اگرچه مقاومت بالایی دارد، اما به راحتی تراشیده می شود و به خوبی جلا می پذیرد. به همین دلیل این سنگ کاربردهای بی شماری در طراحی داخلی و طراحی محصولات دارد.

به عنوان مثال، سنگ چینی در طراحی داخلی آشپزخانه و حمام محبوبیت زیادی دارد. در طراحی محصولات سنگی، سنگ چینی کاربرد گسترده ای در تولید مبلمان دارد.

در این خانه در سیدنی، سنگ ماربل ماده اولیه است. میزهایی از جنس ماربل و راه پله های سنگی از جمله ویژگی های این خانه هستند.

پروژه طراحی داخلی مطب پزشکی

 

طراحی با سنگ گرانیت

سنگ گرانیت یکی از پرکاربردترین سنگ ها در معماری و طراحی است. این سنگ از تبلور آهسته ماگما در زیر پوسته زمین تشکیل می شود. گرانیت به دلیل استحکام و دوام زیاد و همین طور تخلخل کم خود محبوبیت زیادی دارد. علاوه بر این، گرانیت دارای رنگ های متعدد بسیار زیبایی است.

Reference

  • hommes.studio

 

تهیه شده در واحد تولید محتوای شرکت روشان روز

نگارش: سعید نجاتی